Hanwag kvalitetsproblem?

Jag köpte ett par kängor av modell Hanwag Tashi runt årsskiftet. De är använda runt två dagars vandring i Sverige i lätt terräng samt en bergsvandring på tre dagar i Slovenien.

Först släppte en söm bakpå skon på utsidan vid vristen, detta hände redan när jag gick in dom i Sverige. Lämnade in dom till naturkompaniet för att reparera detta efter att jag kommit hem från Slovenien, hämtade ut dom för någon vecka sedan.

Upptäckte nu när jag satt och smorde in dom att en till söm släppt fast på insidan av plösen. Den kommer också behöva åtgärdas annars kommer det bara gå upp mer och mer.

Är detta rimlig kvalitet för ett par skor som kostade 3000kr? De är nu höjda i pris till 3600. Inte ens fem dagars vandring har de klarat utan att sömmar börjat släppa.

Tidigare har jag haft ett par tygskor från Salomon som vandringgskor. Har gått mycket i dom i Sverige, en vecka i alperna samt fem dagar i spanska pyereérna, de uppvisar inget direkt slitage utom det normala, inga sömmar som släppt i alla fall, de kostade runt 600kr.

Jag ska kontakta naturkompaniet igen så får väl skorna gå iväg till Hanwag ytterligare en gång för reparation, helst vill jag reklamera dom eftersom det känns som dom knappast kommer hålla någon längre tid.

Vad har ni för erfarenheter av Hanwags grejer? Har jag fått ett måndagsex eller är kvaliten så här kass?
 
Jag har mycket goda erfarenheter av Hanwags kängor och anser att det är ett riktigt kvalitetsmärke. Har haft tre par under årens lopp.
 
Jag är mycket nöjd med mina läderskor från Hanwag efter 5-6 års flitig användning men jag har sett mkt blandade omdömen om hållbarheten på nätet.

Det som nu börjar slitas på mitt par är läderfodret.

Thure
 
Jag har haft två par Hanwag Tatra gtx och båda paren har börjat läcka efter ca 7-9 effektiva vandringsveckor fördelat över ett par år. Det blir inga nya Hanwag för min del i alla fall.

/Calle
 
Då var det dags igen, två sömmar till har släppt och går upp mer och mer.

Sedan jag skrev första inlägget har jag gått tre etapper på Upplandsleden med dom. Samt haft dom vid jakt, vilket i princip innebär gå till passet och sedan sitta still.

Skorna är snygga och bekväma, det är väl det som är bra med dom.

Helt orimligt dålig kvalitet för ett par kängor som kostar 3000kr. Detta blir tredje gången jag får lämna in dom på tre år, och detta med mycket sparsam användning.
 
Fick pengarna tillbaks. Frågan är vad man ska satsa på nu? Vill ha ett par läderkängor utan membran.

Förutom att sömmarna släppte hela tiden, så gillade jag kängorna väldigt mycket i övrigt. Lutar nästan åt att köpa ett par till och hoppas på att mitt första par var ett måndagsexemplar. 3900kr är dom uppe i nu, alltså nästan 1000kr dyrare än när jag köpte dom för tre år sedan.
 
Fick pengarna tillbaks. Frågan är vad man ska satsa på nu? Vill ha ett par läderkängor utan membran.

Förutom att sömmarna släppte hela tiden, så gillade jag kängorna väldigt mycket i övrigt. Lutar nästan åt att köpa ett par till och hoppas på att mitt första par var ett måndagsexemplar. 3900kr är dom uppe i nu, alltså nästan 1000kr dyrare än när jag köpte dom för tre år sedan.

Varusteleka har tagit fram ett par membranfria kängor tillsammans med Alpina. Bara läder, inget tjafs. Min hustrus gamla Alpinakängor är på uppgällningen (membranet läcker på ena foten) men de har varit kalasbra i många år. Så hon väntar bara på att Varustelekas Alpina-kängor ska komma in i rätt storlek.
Bra pris dessutom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...