DD Superlight pyramid tent

Jo, det är samma tält :) DD Hammocks är märknamnet och det heter Superlight Pyramid Tipi. Här den belgiska länken, den första två köpte jag, alltså ute/innertält (jag är holländska så därför är min svenska lite konstigt). http://www.verreweg.be/tenten---tarpen/

Skrev lite mer om tältet på Happyride, där har jag en tråd med mycket snack om bikerafting (packraft med en cykel) och några andra fatbike-med-tält äventyr. Om du scrollar lite då finns det mer tältbilder :)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3128252/3261389#msg-3261389

Jag vill köpa eller gör-det-själva ett billigt ultralight 1p mesh innertält för jag behövs inte det stora två-person när jag tältar ensam. Vikt är bara 560g men för mig som bikepacker är det onödigt mer vikt och packvolym. Framförallt när jag cyklar/knuffar/kånkar den tjocka fatbiken i djup snö eller i fjällen, väger ett gram snabbt ett kilo.

Men det är roligt och fint att ha ett stort tält i vintern, och det väger ju bara 1kg! Också fint när jag paddlar kanot, för då spelar vikt/volym inte så stor roll.
 
Superlight?

Det går också utmärkt utan innertält (vikt är då bara 460g)...

Tack Yonna för härliga bilder på vad som helt klar är ett prisvärt och rymligt tält! Men till vikten och priset på ytterduken tillkommer bla en stadig tältpåle/vandringsstav, markpinnar (de som ingår är för klena), linor (2m räcker inte), markduk och/eller bivy. Då hamnar man lätt över 1,5kg/1500kr och med extra innertält i nivå med många 2p tält.

Iofs får man då aningen lägre innerhöjd än i DD och kan nog inte krama cykeln på natten (varför man nu skall det). Men samtidigt får man ett vindtåligare och snabbare tält att resa med mer användbar boendeyta (tunneltält) men framför allt mindre packvolym. Det senare är prio 1 när jag vandrar eller "bajkpackar"! ;)
 
Jo, det är sant, det tillkommer tältpåle, markpinnar och linor.
Då är tältets vikt totalt cirka 1.3kg; yttertält 460g, innertält 560g, 12 markpinnar à 11g, tältstång 160g och ingen aning vad linor väger :) Tältstången är en DIY stång (5 x 30cm som passar i ramväskan) och markpinnar är från min Hilleberg Unna (DD pinnar är dåliga i is/snö) så vikten kan vara mindre eller mer, beroende vad man har för stång/pinnar.

Om jag ska byta 2p innertältet med ett 1p vinner jag kanske 300g, så då blir det totalt cirka 1kg.

Utan innertält är det 460g yttertält, tältstång 160g, 8 pinnar 88g plus 100g presenning (1x2m) så totalt cirka 0.8kg

Mitt vanliga 3-säsong tält, TN Laser 720g, tål inte mycket snöfall och minusgrader (tältstång bröt tre gånger i -10); Hillebergs Unna är ett fint vintertält men är 2.1kg, mycket mindre, större packvolym och overkill i skogen så därför sökte jag nåt annat (och billigt, inte så svindyrt som en hilleberg). Kunde inte hitta ett 2p vintertält som väger mindre än 1.3kg, är så enkelt som en tipi (bara 4 tältpinnar i marken och stång i mitten) och har mindre packvolym så det blir en tipi :)

Men tror jag ska bara använda den på vintercykling och i kajaken. Den är inget problem på ett vanligt tourcykel sätt, alltså med pakethållare och sidoväskor men tycker att den är för stort/tung för bikepacking och bikerafting. Och jag trivs mycket med min lilla Laser :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Mezzner Fjellheimen Superlight Camp Bo och sova 3
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Urwaldjaeger Helsports superlight yttertältväv + tält Bo och sova 2
brigas Helsport superlight camp Bo och sova 2
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
såg Vad tycker ni om Luxe outdoor Minipeak XL Pyramid Bo och sova 1
grodanbolle Pyramid/Tipi? Bo och sova 20
pogo-nose Tent giveaway! Bo och sova 0
brigitte Sydvang skaring 3 p ultralight tunnel tent? Bo och sova 1
Mediana Motsvarande Oz Tent Bo och sova 0
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
såg Hot tent och KANGUK ATUK TENT Bo och sova 0
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
kitesurfare Help me choose a tent! Bo och sova 18
Jokkmokkguiderna Wall tent. Bo och sova 7
FrostVarg "Fly tent" i Sverige? Bo och sova 1
Eiraus Anybody selling a Tent? Bo och sova 1
perpelle Turbo tent Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.