Åka till alaska

2,5 hektar är en bra tomt. Nära en stad med flygplats. När du fått koll på trakten finns säkert mycket bra i närheten. Dessutom ett bra basläger.

Bosse
 
Hej igen. Utan att alls veta vad du har för sorts tankar om hus tänke jag delge lite erfarenhet av små stugor. Jag har två hus. Det ena ligger i syd jämtländska glesbygden och det andra ligger i södra Lapplands fjällvärld. Båda är 30 m² stora Samt har cirka 20 m² förråd. På ena stället har jag också en bastu samt en rejäl grillplats strax utanför huset. Huset i Jämtland är ett timmerhus och huset i Lappland är reglar och panel. Bygger inte på någon annan logik än billigast möjliga byggmaterial tillhandahållet på vart ställe. 30 kvm är gott om inomhus för att sova torka kläder och så vidare. Man är ju ändå inte inne så mycket på dagen, vi har kök inomhus men lagarmat och äter ofta ute. Jag är mest nöjd med huset i Lappland. Isoleringen på taket är sågspån och det svarta plåttaket ligger i söder läge så att huset torkar upp. Vi har även en solivent fläkt som torkar ur huset vid fint väder. Viktigt att sörja lite för sånt här när man har sitt hus Kallställt. Rejält dimensionerad kamin samt lätt och säker tillgång till vatten är viktigt för bekvämligheten. I Lappland ligger källan högt och vi har rinnande vatten med självtryck till kranar i huset, I Jämtland bär vi vatten i hink. Viktigt är ju att huset sköter sig lite själv som man inte måste vara hemma och passa på värme och såna grejer. I Jämtland jagar jag älg och får erkänna att jag på senhösten fuskar med ett elelement eftersom jag ibland Vill lägga mig direkt när jag kommer hem. På båda ställena ingår det i friluftsaktiviteter att laga till ved. Tilläggas bör väl att båda husen ligger på jordbruksfastigheter och det finns därför tillgång till obegränsat mycket ved för mitt behov. Erfarenheten säger dock att en tomt av din storlek producerar en hel del ved.

Bosse
 
Hej igen. Utan att alls veta vad du har för sorts tankar om hus tänke jag delge lite erfarenhet av små stugor. Jag har två hus. Det ena ligger i syd jämtländska glesbygden och det andra ligger i södra Lapplands fjällvärld. Båda är 30 m² stora Samt har cirka 20 m² förråd. På ena stället har jag också en bastu samt en rejäl grillplats strax utanför huset. Huset i Jämtland är ett timmerhus och huset i Lappland är reglar och panel. Bygger inte på någon annan logik än billigast möjliga byggmaterial tillhandahållet på vart ställe. 30 kvm är gott om inomhus för att sova torka kläder och så vidare. Man är ju ändå inte inne så mycket på dagen, vi har kök inomhus men lagarmat och äter ofta ute. Jag är mest nöjd med huset i Lappland. Isoleringen på taket är sågspån och det svarta plåttaket ligger i söder läge så att huset torkar upp. Vi har även en solivent fläkt som torkar ur huset vid fint väder. Viktigt att sörja lite för sånt här när man har sitt hus Kallställt. Rejält dimensionerad kamin samt lätt och säker tillgång till vatten är viktigt för bekvämligheten. I Lappland ligger källan högt och vi har rinnande vatten med självtryck till kranar i huset, I Jämtland bär vi vatten i hink. Viktigt är ju att huset sköter sig lite själv som man inte måste vara hemma och passa på värme och såna grejer. I Jämtland jagar jag älg och får erkänna att jag på senhösten fuskar med ett elelement eftersom jag ibland Vill lägga mig direkt när jag kommer hem. På båda ställena ingår det i friluftsaktiviteter att laga till ved. Tilläggas bör väl att båda husen ligger på jordbruksfastigheter och det finns därför tillgång till obegränsat mycket ved för mitt behov. Erfarenheten säger dock att en tomt av din storlek producerar en hel del ved.

Bosse

Oj massa text . Jag kommer att bygga så liten stuga som möjligt första resan så att vi kan sova Björn säkert . Nästa gång jag reser dit så kan jag börja på något större men ändå inte för stort . För att sedan använda de gamla stugorna som förråd eller hönshus . ....Men jag vill gärna ha med mig en bössa..
 
Jag har tillbringat åtskilliga månader i sydöstra Alaska. Där hade jag en Mossberg. Första laddningarna är ofta vanlig hagel. Björn brukar distraheras om man skjuter i ett buskage vid sidan och något rör sig. Sista laddningarna är slugg. I nöd får du naturligtvis döda en anfallande björn, men utredningen som följer är omfattande och det krävs att livsfaran är påtaglig. Räcker inte med en allmän björnovana eller rädsla. Djuret måste i princip anfalla och du kunna göra detta troligt. Annars kan det bli mycket kostsamt. Lycka till! Avundsjuk på dina planer!
 
Jag har tillbringat åtskilliga månader i sydöstra Alaska. Där hade jag en Mossberg. Första laddningarna är ofta vanlig hagel. Björn brukar distraheras om man skjuter i ett buskage vid sidan och något rör sig. Sista laddningarna är slugg. I nöd får du naturligtvis döda en anfallande björn, men utredningen som följer är omfattande och det krävs att livsfaran är påtaglig. Räcker inte med en allmän björnovana eller rädsla. Djuret måste i princip anfalla och du kunna göra detta troligt. Annars kan det bli mycket kostsamt. Lycka till! Avundsjuk på dina planer!

Intresant ...Var du på jaktresor då ? Hur gjorde du med vapnet , tog med dit från Sverige , köpte i Alaska eller hyrde du ..?
 
Jag ska åka till Alaska i augusti 2017 . jag vill ha hjälp med att köpa hagelgevär i Alaska . jag har gevär hemma och vapen licens så jag skulle kunna ta med mig detta men hur gör man villka blanketter måste jag fylla i . jag vill även köpa en gammal bil hur gör man detta enklast . jag ska stanna i en månad detta är första gången jag ska åka till Alaska . jag har köpt en liten markbit 5 mil norr om Fairbanks som jag ska åka till och vara på .

http://www.alaskaoutdoorssupersite.com/

Det finns svenskar som hänger där med, så bara å påtala att du är svensk så blir du hänvisad till de personerna eller får hjälp direkt.
 
Wow. Vilket jätteforum! Där kan Engblom säkert få hjälp. Finns t.o.m. ett underforum som heter Relocating to Alaska.

Ska bli kul att höra hur det går med detta. Tycker du gör rätt som försöker realisera din dröm, E. Jag sköt på det och plötsligt var det för sent. Bättre lyss till en sträng som brast o.s.v.;)
 
Spännande plan! Men det här med egen fysisk säkerhet är ju lite olika för person och person, och olika för samma person under olika skeenden av livet. Personligen tycker jag att en av upplevelserna i Alaska just är att man inte har tillgång till mobilnät, internet, elektricitet eller maximal säkerhet, utan att få känna sig lite utlämnad och att man inte är högst upp i näringskedjan.

Men givet detta så ser jag inget behov alls av en hagelspruta i Alaska. Såvida man inte jagar. Det är bara otympligt att bära och förvara säkert, och krångligt vid införsel och vid utredning huruvida det var självförsvar eller ej vid ett användande.

Jag har varit i Alaska ett flertal tillfället, och stött på rätt många björnar (brunbjörn, grizzly och svartbjörn) när jag har bott och vandrat ensam i centrala Alaska, Kodiak, Kenai mm. Och det räcker fullgott med björnspray. För rent självförvar bedömer jag det som bättre än ett hagelgevär. OK, det är mindre effektivt om man bara känner sig illa till mods av en björn som man tycker är för nära utan att den för den skull är aggressiv. Men då kanske Alaska är fel ställe för en. Och det räcker nästan alltid att vid dessa tillfällen bara ge sig till känna, ropa och visa att man är människa och inte backa undan. Och man klarar sig bra även utan björnspray om man är lite mer högljudd. Men lite spray ger ju en extra säkerhet. Men jag har aldrig behövs använda den. På sin höjd osäkrat den vid ett par tillfällen. Och så är det för det stora flertalet av mina bekanta i Alaska. Och jag har själv reflekterat över att jag köper björnspray i Alaska, men inte ens tänkt tanken när jag vandrat och campat i björntäta områden hemma i Jamtland.

Men även spray kräver ju lite användarmedvetenhet: En fotografvän från Tyskland som i höstas riggade upp en privat demonstrationsfilm i Denali när han fyrade av sin spray utan att ta hänsyn till vindriktningen, och det resulterade i att halva pepparspraymolnet blåste tillbaka i hans ansikte. I 4K.

Eller en bekant i Denali nationalpark som för några år sedan tog fel på björnsprayen och sin myggpray, varpå han sprayade sitt huvud med den förstnämnda.

Eller som ett sista exempel: En turist som i höstas råkade fyra av sin björnspray när han satte sig på bussätet i Denali nationalpark, och närmare halva bussen blev nedsprayade.

Mitt förslag är att du struntar i hagelbössan och förlitar dig till björnspray som ett sista skydd. Hoppas att dina planer förverkligas. Jag kan komma och hälsa på över en kaffe nästa gång jag åker 2018:)
 
Spännande plan! Men det här med egen fysisk säkerhet är ju lite olika för person och person, och olika för samma person under olika skeenden av livet. Personligen tycker jag att en av upplevelserna i Alaska just är att man inte har tillgång till mobilnät, internet, elektricitet eller maximal säkerhet, utan att få känna sig lite utlämnad och att man inte är högst upp i näringskedjan.

Men givet detta så ser jag inget behov alls av en hagelspruta i Alaska. Såvida man inte jagar. Det är bara otympligt att bära och förvara säkert, och krångligt vid införsel och vid utredning huruvida det var självförsvar eller ej vid ett användande.

Jag har varit i Alaska ett flertal tillfället, och stött på rätt många björnar (brunbjörn, grizzly och svartbjörn) när jag har bott och vandrat ensam i centrala Alaska, Kodiak, Kenai mm. Och det räcker fullgott med björnspray. För rent självförvar bedömer jag det som bättre än ett hagelgevär. OK, det är mindre effektivt om man bara känner sig illa till mods av en björn som man tycker är för nära utan att den för den skull är aggressiv. Men då kanske Alaska är fel ställe för en. Och det räcker nästan alltid att vid dessa tillfällen bara ge sig till känna, ropa och visa att man är människa och inte backa undan. Och man klarar sig bra även utan björnspray om man är lite mer högljudd. Men lite spray ger ju en extra säkerhet. Men jag har aldrig behövs använda den. På sin höjd osäkrat den vid ett par tillfällen. Och så är det för det stora flertalet av mina bekanta i Alaska. Och jag har själv reflekterat över att jag köper björnspray i Alaska, men inte ens tänkt tanken när jag vandrat och campat i björntäta områden hemma i Jamtland.

Men även spray kräver ju lite användarmedvetenhet: En fotografvän från Tyskland som i höstas riggade upp en privat demonstrationsfilm i Denali när han fyrade av sin spray utan att ta hänsyn till vindriktningen, och det resulterade i att halva pepparspraymolnet blåste tillbaka i hans ansikte. I 4K.

Eller en bekant i Denali nationalpark som för några år sedan tog fel på björnsprayen och sin myggpray, varpå han sprayade sitt huvud med den förstnämnda.

Eller som ett sista exempel: En turist som i höstas råkade fyra av sin björnspray när han satte sig på bussätet i Denali nationalpark, och närmare halva bussen blev nedsprayade.

Mitt förslag är att du struntar i hagelbössan och förlitar dig till björnspray som ett sista skydd. Hoppas att dina planer förverkligas. Jag kan komma och hälsa på över en kaffe nästa gång jag åker 2018:)

Tack för upplysningen . Det får bli yxa o Björn spräj . Kan man få köpa en gammal bil , skulle varit bra när jag ska ta mig 5 mil norr på EilotHW..
 
Amerikanska ambassaden skall kunna hjälpa dig att ta reda på vilka bestämmelser som gäller samt vilka du skall kontakta på andra sidan.
Sedan skall vapnet anmälas till tullen och en himla massa papper skall fyllas i.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...