Är helt vilsen med köksvalet

Soldatköket (vilket det låtet som du har?)kan vara skapligt minimalistiskt om man inte har med sig två brännare och två olika bränsletyper för att få två lågor. Fast nytänket falerar lite på att spritbrännaren faktiskt är från 1951...
😁

Alla kök är kompromisser och med erfarenhet lär man sig hur man får ut mest av varje kompromiss. Innan man får den erfarenheten och inte heller vet hur mycket man är beredd på att kompromissa så tycket jag det kan vara smart att välja något som är enkelt och som möjligen har överkapacitet. Det finns värre saker än att ha 1,5 liter extra packvolym, 400-500 g mer vikt och ev några hundra kronor extra i utlägg.
I värsta fall får man se det som en del i krisberedskapen. I bästa fall gör det att när man utökar sitt friluftsliv så har man redan grejer som klarat det.

Trangiaköket är, som du skriver, en bra inträdesbiljett till djungeln av utekök. Nu för tiden står dock mitt Trangia mest och samlar damm, för det är ju trots allt fruktansvärt tungt och packvolymen ska vi inte heller prata om. Tänker dock aldrig göra mig av med det för det kan ju vara bra om man t.ex. skulle råka ut för ett längre elavbrott.

På mina fastpacking-turer har jag nu för tiden en Primus titanbrännare samt en Toaks 650 ml, totalvikt 161 gram inklusive packpåse.
 

Bilagor

  • DSC_0111.jpg
    DSC_0111.jpg
    159.2 KB · Visningar: 676
Soldatköket (vilket det låtet som du har?)kan vara skapligt minimalistiskt om man inte har med sig två brännare och två olika bränsletyper för att få två lågor. Fast nytänket falerar lite på att spritbrännaren faktiskt är från 1951...
😁

Alla kök är kompromisser och med erfarenhet lär man sig hur man får ut mest av varje kompromiss. Innan man får den erfarenheten och inte heller vet hur mycket man är beredd på att kompromissa så tycket jag det kan vara smart att välja något som är enkelt och som möjligen har överkapacitet. Det finns värre saker än att ha 1,5 liter extra packvolym, 400-500 g mer vikt och ev några hundra kronor extra i utlägg.
I värsta fall får man se det som en del i krisberedskapen. I bästa fall gör det att när man utökar sitt friluftsliv så har man redan grejer som klarat det.

nä har köpt bara bytta och lock separat.
https://www.trailspace.com/gear/trangia/mini-trangia/

För två lågor har jag en esbit ihopfällbar potstand eller vad den heter på 14 g. Fast kör med kottar och pinnar istället för metatabletter. Det går rätt bra.

https://www.industrialrev.com/esbit-titanium-stove-e--stove--ti

Ibland kör jag sprit och då har jag en toaks titan siphon på 20 g. Det är roligt att variera lite :)
https://backpackinglight.se/varumarken/toaks-outdoor/
 
Senast ändrad:
Vore det inte jädrigt smart om nån konstruerade en tvådelad bränsleslang så man kunde köra t.ex. ett Trangia och en spindelbrännare på samma tub? Individuell reglering av gasflödet, givetvis. 😎
 
Trangiaköket är, som du skriver, en bra inträdesbiljett till djungeln av utekök. Nu för tiden står dock mitt Trangia mest och samlar damm, för det är ju trots allt fruktansvärt tungt och packvolymen ska vi inte heller prata om. Tänker dock aldrig göra mig av med det för det kan ju vara bra om man t.ex. skulle råka ut för ett längre elavbrott.

På mina fastpacking-turer har jag nu för tiden en Primus titanbrännare samt en Toaks 650 ml, totalvikt 161 gram inklusive packpåse.

Titan är ju de sämsta man kan ha....då är ju gjutjärn mkt bättre..
 
Spelar ett halvkilo hit eller dit verkligen någon roll - för dagsutflykter i en kajak?

Kom igen nu. Allt handlar inte om fjällvandring och fjäderlätt.
 
Spelar ett halvkilo hit eller dit verkligen någon roll - för dagsutflykter i en kajak?

Kom igen nu. Allt handlar inte om fjällvandring och fjäderlätt.

Om du visste hur jobbigt det att släpa alla dessa IKEA-väskor med kajakpacking till och från hem, bil och sjö. All vikt man man minska är bara bra. För övernattning har jag 3 ikeabagar och för dagstur bara 2.
 
Kök

Jag har tre alternativ.

Över öppen eld med riktig kaffepanna, gjutjärnsgryta som går att baka i men då är det kanot som gäller.

Vill jag vara mer praktisk så är det ett uråldrigt triangia med gas eller Kap arctic som gäller beroende på säsong.

Lättpackar jag så blir det pocket rocket med en primus kastrull med värmeväxlare som passar perfekt på pocket rocket spröten. Titankastrullen är lättare men är helt värdelös eftersom den glider av kastrullstöden.
 
Som redan skrivet - en trangia 27-kök med gas är aldrig ett dåligt val som första kök - men denna är troligen heller inte optimal när du två senare och en massa matlagningar i ryggen bättre vet vad du vill ha.

Det är sällan man köper ett kök och sedan använder för resten av livet (även om trangiaköket förmodligen håller för en stor del av det)

Så småningom kommer man ha en hel lite uppsättning - både MF-spindelkök och storgrytor för vinterbruk, kanske en lätt toppbrännare eller spindelkök för dagsutflykter. 100 grams gasflaskorna är väldigt behändiga i det avseendet och man vet att man kan köra ca 14 halvliters uppkok med dem på en Trangia 27, kanske lite mindre när det är blåsigt - på andra kök kanske det räcker till 10 halvlitersuppkok.

Man skall komma ihåg att även med en väldigt lätt och liten brännare så väger grytor, lock, bestick/kåsa/ättallrik ev. stekpanna, eventuell vindskydd, bränsle - och inte att glömma mat och vatten.

Med lite planering så plockar man med sig i köksväg exakt det man behöver - men samtidigt med lite mer avancerad matlaging och inte nöja sig enbart med att hälla varmvatten i en påse med pulver och röra om, så är 2 grytor inte så dumt att ha tillgängligt även om endast en är över elden.

Med andra ord någonstans måste man börja - sedan kan man gå i den riktning i köksutrustning man finner fungerar bäst - lite 'open mind' och inte vara så kategoriskt och titta på enbart mikrodetaljer och inte fungerande helhetslösningar som kan upplevas från en del så fort man pratar kök och speciellt om dess vikter.

Man vet inte i en början vilka egenskaper man värdesätter mest - det är något man måste experimentera sig fram.
 
Senast ändrad:
Som redan skrivet - en trangia 27-kök med gas är aldrig ett dåligt val som första kök - men denna är troligen heller inte optimal när du två senare och en massa matlagningar i ryggen bättre vet vad du vill ha.

Det är sällan man köper ett kök och sedan använder för resten av livet (även om trangiaköket förmodligen håller för en stor del av det)

Så sant, mitt första Trangia 25 inköpt som fattig student i början av 1980-talet (sedan många år modifierat för gas) gör just nu nytta på dotterns resa i Norge, outslitligt och hur pålitligt som helst. Även om det finns lättare alternativ brukar vi även på en 10-14 dagars Sarekvandring ta med ett Trangia 27 (med gas) när vi är två personer att dela på vikten. Flexibiliteten och pålitligheten att veta att vi kan få varm mat och dryck oavsett blåst och hällregn är värt de extra grammen.
På solotur däremot väljer jag gärna en mindre toppmonterad brännare och separat gryta.
MF köket kommer fram vid riktigt kallt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...