Gps - till nybörjare

Om man ska ha en Gps till någon som är van vid orientera med karta och kompass men aldrig använt en gps och relativt ovan vid tekniska prylar. Främst ska den fungera med topografiska kartor som frilufts-gps men den ska även fungera i bilen.
Jag tror att det är viktigt att den är lätta att använda/styra och har tydlig skärm.
Vilken Gps ska han då satsa på?
Skulle Garmin Oregon/Colorado 300 fungera, eller finns det mera lämpliga modeller?
Hur funkar det med vägkartor till Magellans GPS:er, och hur är deras gränssnitt jämfört med Garmins när det gäller användarvänlighet?
 
Om man ska ha en Gps till någon som är van vid orientera med karta och kompass men aldrig använt en gps och relativt ovan vid tekniska prylar. Främst ska den fungera med topografiska kartor som frilufts-gps men den ska även fungera i bilen.
Jag tror att det är viktigt att den är lätta att använda/styra och har tydlig skärm.
Vilken Gps ska han då satsa på?
Skulle Garmin Oregon/Colorado 300 fungera, eller finns det mera lämpliga modeller?
Hur funkar det med vägkartor till Magellans GPS:er, och hur är deras gränssnitt jämfört med Garmins när det gäller användarvänlighet?

Börja med att kunna orientera med karta o kompass.
Lär dig så att du känner dig trygg med kompassen o kartan, det är jätteviktigt.
Jag skulle aldrig ha en GPS som enda sättet att hitta i skogen, fjället.
 
Senast ändrad:
Jag skrev ju att han är van att orientera med karta och kompass. Mycket bättre än mig själv skulle jag tro. :D
 
Gps

behövs ju inte till den som är bra på karta och kompass.

1 Viktigast är att man tror att mottagaren vill ha och kommer att uppskatta att använda en GPS.

2 Skall vederbörande ha en kartplotter?

3 Vilka kartor är i så fall aktuella i första hand topografiska eller vägkartor? (Jag ser vad du skrivit men du kanske inte menar kartor i GPSen?)

4 Vill mottagaren spara färdspår och presentera på kartbakgrund i dator?

5 Skall GPSen även respektive i första hand användas som bil/cykelnavigator?
En navigator måste ha kartor inbyggda och då ruttbara och aoturutt är ganska självklart numera.

Thure
 
1 Han ska inte få den. Farsan ringde och frågade om jag kunde ta reda på en lämplig modell. Så det är rätt uppenbart att han vill en GPS. Han ska köpa den själv :)

2: Ja

3: I första hand topografiska men vägkartor ska gå att använda. Men det är viktigast att den funkar bra med topografiska

4: Ingen aning. Kanske spara färdspår.

5: Nej i första hand som en friluftsnavigator.

Den ska dessutom användas till att spara koordinaterna för intressanta svampställen odyl.
 
Senast ändrad:
Förlåt, tyckte du skrev en som inte är så van vid kompass, fanken, måste läsa nogare, kanske har ngn slags dyxlexi eller vad det heter...
 
Föga orginellt

föreslår jag då en modell som jag själv har.

Garmin Vista HCx med FriPro och eventuellt kan han senare köpa till vägkartor i form av CityNAvigator Europe.

Kostnad ca 3500 Kr med kartan.

Magellan har motsvarande men det blir lite dyrare fast då är kartan bättre.

Sök här på Vista HCx så får du mycket info om för och nackdelar.

Thure
 
Om det är viktigt . . .

. . . att kartan är bra i GPSn så föreslår jag Magellan 500 eller 1500. Är kartan inte fullt lika viktig så har Garmin billigare enheter med något billigare kartor och då till exempel den som angetts i tråden tidigare, Vista HCx.
Garmin Colorado och Oregon har större men ljussvagare skärmar än de äldre modellerna har utan att noggrannhetsmässigt vara bättre, de har dock andra funktioner.
 
ang. Gps - till nybörjare

Hej!

Man färgas ju lätt av den modell som man själv har, så även jag! Det är ju ändå den som man oftast har mest erfarenhet av. Jag var fullkomlig nybörjare på GPS när jag köpte min Garmin 60 CS för en del år sen och jag är mycket nöjd med den! Den har alltid känts logisk att använda tycker jag. Den har en hel del knappar, men alla känns väl så motiverade! Den tycks ha samma funktioner som Vista. Skärmen är lite större än Vistan, men lite mindre på längden jämfört med Coloradon. Den har ljusare skärm en Coloradon, som jag har kunnat se. Numera heter modellen 60 CSx och har löst minneskort.

Jag har just nu sjökort över hela Sthlms skärgård + halva Mälaren och Friluftskarten Pro (östra Svealand) och Metroguide Europa (östra Svealand) inmatad i GPS:en. Och växlar mellan de olika kartorna beroende på aktivitet. Båt, bil, cykel, skogspromenad, långfärdskridskor (fast inte just denna årstid...)

Jag har sagt det förut, om jag skulle köpa en ny Garmin GPS idag så skulle det bli en 60 CSx.
Hur Magellans modeller är i jämförelse vet jag inte...

Mvh!
 
Som nån skrev man tycker gärna om sin egen modell. Dels för att man är van vid dels för att man vill itne påstå att man själv gjorde ett dåligt köpe :)
Du har redan fått många bra tips, men tänkte lägga till några

Några saker att tänka på.
1 Vart hur ska den användas. Du verkar redan ha valt frilufts GPS. Den funkar i bilen men inte lika bra som en (även en billig ) bil GPS . Tvärt om om du köper en bil GPS så har den dålig batteritid och är inte vattentät när du använder den utanför bilen.

2 Mottagare. Ska vara den nya generationen ( sirf star III eller på gramin modeller med H eller motsv )

3 Minnes kort! Det har väl nästa alla idag men för mig är det ett krav.

4 Pris, både på enheten och kartor Samt ev uppdateringsintervall

5 Som ovan användare har det faktiskt betydelse vad vänkretsen har. Det blir mycket lättare att få hjälp om det behövs.

Personligen har jag en Garmin Legend HCx som jag är mycket nöjd med i skogen och en Garmin Nüvi 360 i bilen som är jätte bra men där hade jag köpt en eklare variant idag.

Ibasto
 
Eftersom jag är tjatig och enkelspårig så håller jag på att köpa två GPSer.

En till bilen: Valfri enkel GPS utan bling om man inte ät teknisk intresserad. Själv gillar jag att koppla den mot mobilen och allt annat skoj.

En till skogen/fjället: Här har jag en riktigt enkel monokrom skärm, Garmin GPS 60. Det gör inte mycket mer än visar kordinater, fart, riktning och en ungefärlig höjd. Saknar allt vad bling heter men man kan ladda in sina tracks och waypoints i googlemaps sen. Nackdelen är att det inte är inbyggd kompass, vilket gör att man måste röra sig för att få riktningen och så är det en usel antenn.

Det jag använder en bruksGPS till är markera svampställen, tältplatser, vadställen och lite kul att kolla i datorn sen vart och hur man gick. Farter, sträcka, tid, sol upp och nedgång och allt annat finns väl i alla GPSer idag.

Jag har inte sett något behov av friluftskartan och vill mecka så lite som möjligt med mina prylar. Out of the box och sen ska det bara fungera försöker jag följa så ofta jag kan oavsett om det är dator, gps eller andra elektriska prylar. Sladd in, power on och sen ska det vara klart (helst)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
jonrun Båt-GPS till nybörjare! Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Morgan Primekarta till GPS ?? Navigering 2
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
pasell Mobil till turer och GPS? Navigering 5
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
Kaj Yak Spår kortas när de förs över till GPS Navigering 1
kalalokki GPS/pulsklocka till träning Navigering 4
rohubi Ladda över karta från GPS till dator? Navigering 6
majjen Mindre än GPS - Till Salu Navigering 0
Thompson Kartor & GPS till WM6 - för städer - gång, inte bil Navigering 3
Rune E GPS till Google Earth Navigering 3
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Fredrik_Nilsson GPS kartor till berg Navigering 0
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
Andis Kartprogram till Pc med usb GPS? Navigering 2
mountainfox GPS till svampskogen Navigering 5
Sbn Hur ofta köper ni ny karta till GPS? Navigering 8
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
påp Överföring kartor till gps! Navigering 16
carro1976 Sjökort till gps Navigering 1
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
hhhh GPS till mobil Navigering 1
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
zirkaloy GPS till Dator Navigering 5
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
mappers Extern GPS till HPiPAQ Navigering 9
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.