Vilken GPS är bäst!

Själv kör jag med Garmin Zumo 550 på MC'n och i bilen, hållare till båda medföljer vid köp, den fungerar ypperligt på mc'n både med vägkartor och friluftskartan, på långturen med mc'n är det även kanon med den inbyggda mp3 spelaren och bluetoothkopplingen till mobiltelefonen. Mapsource programmet som medföljer är perfekt för att göra egna rutter både on- och offroad.

Jag har skaffat ett extra mc fäste som jag monterat på mtb'n, fungera bra som cykelnavigator med friluftskartan och kortare turer, batteriet räcker ca 5 timmar. Man får dock inte någon cykeldator-funktion typ, puls, takt eller träningshjälp, till det kan man köpa en extra "vanlig" cykeldator eller en Edge 705 vilket jag har gjort.

Med Edge 705 får du en halvdålig navigator men en bra cykel-tränings-dator, det som jag använder mest med 705 är att träna mot mig själv (virtuell partner), dvs köra samma runda igen och försöka göra det bättre, här får man mycket hjälp av mellantider som man kan lägga in som kontrollpunkter, jag har tex. en jobbig 2 milsrunda som min standardrunda, där har jag lagt in ett antal delmål som kontrollpunkter, tex på toppen av de jobbigaste backarna, där man kan se tid, puls, takt m.m. mycket bra.

Avlutningsvis, jag tror inte du hittar en enhet som gör allt, men skall du köra efter din prioriteringslista så tror jag Zumo är en bra start, förmodligen kommer det en ny version av den i höst/vinter.
 
soltek.se har RPDA (ruggad Pda) med inbyggd GPS, vattentät ,stötsäker mm
Fördelen med en sådan är att du kan med lämplig programvara, Fugawi/Ozi, köra bla.LM:s kartor, Garmins kartor etc.
Nackdelen något kortare batteritid om man inte har tillgång till extern strömkälla


Också intressant, jag är även på jakt efter en pda.
 
Jag hade en PDA tidigare i skogen med Fugawi men batteriet tog slut på tok för fort.
Föreslår en "riktig" GPS om man ska springa i skogen.
Det finns ju externa batterier som laddar PDAn via USB med dessa har jag inte testat själv.

/Peter
Ingen som är imponerad över hur många förkortningar jag fått in i inlägget? :)
 
Också intressant, jag är även på jakt efter en pda.

Har själv en RPDA 520 och är mycket nöjd, har även ett par bekanta som har RPDA 520/560 som också gillar apparaten, köpte min direkt från konstruktören av höljet, Andres Industries Tyskland, fanns ingen svensk återförsäljare vid den tidpunkt jag köpte den, gissar att det är något billigare att ta den direkt från Tyskland
Rätt så kul att kunna köra tex. Fugawi, Ozi, TomTom, Garmin Que/XT/FriPro samtidigt med hjälp av programvaran GpsGate och få den för tillfället mest önskade informationen
 
60CSx eller eTrex!

Garmin Etrex Legend HCX eller Vista HCX eller Gpsmap 60 CSX eller GPSMAP 76 CSX.
De två första i storlek som en tjock mobiltelefon. de två sista som en gammal mobiltelefon.

Rätt. Precis rätt.

I praktiken finns inga bra alternativ till just de som nämnts ovan. Glöm allt nonsens om processor hit & dit. Det är den praktiska funktionen som räknas. Tyvärr finns inga seriösa alternativ till Garmin f n.

Om du prioriterar MC-funktionen väldigt högt så kan du senare komplettera med en Garmin 278 som har en helt överlägsen stor och ljusstark skärm. Men den är ganska dyr och många offroadåkare anser att de klarar sig utmärkt med 60CSx eller eTrex. Att enbart ha en 278 duger inte för dina behov.

När du väl köpt GPS:en så tillkommer kartan. Börja med att köpa City Navigator Europe och komplettera med Friluftskartan Pro. Kartorna är tyvärr inte billiga.
 
Magellan eXplorist XL

kanske kunde vara ett alternativ, för alla områdena utom för bil kanske, där den kan verka yxig?

Jag undrar själv - söker en bra GPS för jaktändamål, att märka ut och hitta till älgpass etc. vägen tillbaka - friluftskartor, svampställen etc.

Någon som har erfarenhet?

Tackar//Anders
 
Jag undrar själv - söker en bra GPS för jaktändamål, att märka ut och hitta till älgpass etc. vägen tillbaka - friluftskartor, svampställen etc.

Någon som har erfarenhet?

Tackar//Anders

Jag har en GPS för just dessa ändamål att märka ut olika platser när jag är på dem och enkelt hitta raka vägen tillbaks till bilen istället för att gå tillbaks som jag kom, för dessa ändamål så räcker min Vista HCx alldeles utmärkt även om den inte har lika bra karta som Magellans produkter.

I ditt fall skulle jag föreslå Vista HCX eller Legend HCx, enda skillnaden mellan dem är att Vista har elektronisk kompass och barometer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.