GPS och flygresor...??

gundj; sa:
Ett bolag med blandad flotta kommer helt klart att i alla officiella, icke typbundna skrifter ange vad som är säkert i hela flottan.
Rimligt och konsekvent, just sådant jag efterlyser.

Att hatta fram och tillbaka signalerar däremot inte konsekvens ens om flottan verkligen skulle förändrats så ofta och överraskande.

Noteras kan att SAS under vissa tider dessutom haft olika policy för SK-flighter och andra för Braathens trots att de sedan länge var ett SAS-bolag. Det känns då inkonsekvent att köpa biljetten av SAS och omfattas av olika regler på olika rutter.
Generellt så får man inte ha något påslaget under start o landning, inte för att man tror det ska gå illa men man vill ha max säkerhet.
Som jag nämnde tidigare anser jag det förbudet logiskt, välmotiverat och jag gissar dessutom att det har god efterlevnad så det behöver vi knappast debattera.

Problemet kommer istället när mer eller mindre kompetenta delar av personalen med hänvisning till "säkerheten" säger att en dedikerad GPS är inte tillåten ens under mindre kritiska delar av flygningen medan däremot en PDA som också innehåller en GPS-mottagare blir godkänd. För mig är det då förklarligt att folk, även om de följer ordern, drar slutsatsen att det inte alls handlar om säkerhet utan rent godtycke.
Jag förstår inte riktigt vad i mitt förra inlägg som retade upp Pelle så hemskt, en något mindre hetsig ton skulle vara trevlig.
Det är möjligt jag missuppfattat dina inlägg men så vitt jag kunde se hade du i tråden uttryckt dig nedsättande om andra människors kompetens och val av aktiviteter samtidigt som att en underskrift med "...som faktiskt får betalt för att veta sådant" signalerar att du anser dig överlägsen alla andra debattörer på området. Till skillnad från Magnus Hansson blir jag inte upprörd över att du uttrycker dig så men precis som Per Store uttryckte det försökte jag anpassa mig till nivån och ge dig "mothugg i ett passande tonläge".

Men när jag nu ställer frågor var din kommentar på mitt första inlägg tydligen inte ämnat att försvara SAS hattande eller att bemöta min åsikt om att det är inkonsekvent med ett generellt GPS-förbud när annan potentiellt lika farlig utrustning tillåts utan du säger bara att vi helt enkelt måste acceptera irrationella beslut. Okej, jag tycker det är olyckligt och oproffsigt agerat men jag accepterar.
 
Våra egna piloter (företaget där jag jobbar håller sig med en egen Cessna) ringer ibland själva med GSM från planet.
Det enda som blir stört, ibland, säger de, är radiokommunikationen, men "vi pratar ju inte i radion samtidigt som vi pratar i telefonen, så...".

Att man vill att pasagerarna hellre ska glo på säkerhetsinformationen än på sina egna mojänger, är ju fullt begripligt. Att de heller inte kan se på mig att jag har hört samma sak ältas hundratals gånger, är ju också begripligt.

Men annars håller jag med om att så länge man tillåter en viss klass av mojänger, exempelvis en PDA, men förbjuder andra, exempelvis en telefon, och utvecklandet håller på som det gör, då får man antingen inkonsekvenser eller så får man hatta hit och dit.

När de första PDA kom, fanns det inte telefon i dem. Nu finns det ju i många av dem, för att ta ett exempel.

Anders
 
Inget fnatt - Visar korrekt hastighet ombord

Hur fort beror på flygplanstyp, med 150 knops medvind i en vanlig passagerarjet har jag upplevt 1034 km/h ground speed. Koppla ur fartkameravarningen :)

Även höjdprofilen är intressant att titta på, men då måste de GPS som innehåller barometrisk höjdmätare ställas in så att de redovisar satellithöjden, annars är det tryckkabinens höjd runt 3000 meter som visas.
 
800-900 km/h

genom luften är vanlig fart med jetplan uppe på marschhöjd vilken ligger på ca 10 000 m/öh.

Med eller motvind har stor betydelse men 150 knops vind låter mycket motsvarar ju nästan 300 km/h.

Jag har haft GPSen avstängd vid start och landning och vet därför inte vilka farter som är aktuella då.

Thure
 
så här ligger det till....

Marschfarten uttryck i % av machtalet. Eftersom ludhastigheten varierar med höjd och temperatur så varierer flygplanets fart lite genom luften. Men för att uttrycka sig i siffror (med B737 som exempel) brukar det handla om en cruise speed på .78-.79, vilket innebär 445-465kt i de flesta fall. Man flyger avsiktligen inte med samma fart och höjd hela tiden under en flygning. detta för att spara bränsle, men rent generellt är taktiken den att man håller en högre fart och en lägre höjd i början av en flight för att efterhand stiga allt högre. Allteftersom flygplanet blir lättare kan man stiga och flyga långsammare för att ela tiden ligga så nära "best economy" som möjligt.

Farten på banan vid start och landning varierar med flygplanets vikt vid ddet aktuella tillfället. Vid en medelvikt så börjar rotering runt 130-145kt. Vid landning ligger farten över banbörjan vid en medelvikt i samma härad.

Höjdvindarna kan mycket väl vara 150kt. Har inte själv upplevt mer än knappa 200kt, men har sett väderkartor på över 300kt. Ytterst sällsynt i det flets fall brukar det handla om ca 50kt i troppaushöjd.

En modern flygmaskin ligger idag på en marschhöjd "midflight" på ca 11500-12000 meter(de flesta har bestämmelsemässigt högsta höjd på 41000ft, 12500) Vill man åka högre än så tillkommer krav både teknsikt och praktist då det börjar bli väldígt långt ned till en säker nivå om nu kabintrycket skulle rasa.

Hoppas att det gett svar på en del frågor dålda i dunkel..:)
 
Över 300 knop i en jetström

det skulle röra sig om i närheten av 600 km/h vilket är 50% mer än angivelsen 400 km/h i wikipedia.

Thure
 
det skulle röra sig om i närheten av 600 km/h vilket är 50% mer än angivelsen 400 km/h i wikipedia. Thure

Grattis till ditt 6000e inlägg! Men jag förstår inte vad du skriver.

Med en marschfart genom luften (air speed) på 450 kt och medvind i en jetström på 150 kt blir den resulterande hastigheten över markplanet (ground speed) 600 kt = 1111 kmh. En GPS anger ground speed. Hoppas det klarnar.
 
Ursäkta om jag uttryckte mig oklart . Vad är det du inte hängde med i?

Jo det är helt korrekt att det mycket väl kan blås så mycket i en jetström och en bra bit mer än så faktiskt..


Tjoa till igen så besvarar jag gärna sånt som man kanake klurat på ett tag:)
 
Grattis till ditt 6000e inlägg! Men jag förstår inte vad du skriver.

Med en marschfart genom luften (air speed) på 450 kt och medvind i en jetström på 150 kt blir den resulterande hastigheten över markplanet (ground speed) 600 kt = 1111 kmh. En GPS anger ground speed. Hoppas det klarnar.

Tack.

Det är inte det ovan som var oklart för mig utan att en jetström enligt wikipedia kan gå i 400 km/h dvs drygt 200 knop och enligt inlägget från BOBen i 300 knop.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.