Nuvi 500

Det kvittar vilket märke du köper pâ nästa navigator, du kommer att fâ ansvara för uppdateringarna själv oavsett modell.
I bästa fall bara godkänna nedladdning i värsta fall beställa en DVD.
Garmins uppdateringar kostar 75$ plus tull o moms, det är rätt anständigt jämfört med mânga andra.

det handlar inte om själv nerladdningen utan hur väl man informerar om att det ingår en nedladdning av den senaste versionen, detta underviker dom säkert att informera om för att man senare ska köpa det man kunde fått gratis. jag köpte en sketen mediaspelare för skitpengar i jämförelsen, det stod tydligt med stora bokstäver om att det ingick en fri nedladdning av senaste firmware..
 
Jag håller med om det mesta du skriver men att den skulle vara hopplöst oanvändbar för MC är väl kanske att ta i. Kan man inget om GPS så kanske man tror att det är en helt värdelös GPS. När jag använder GPS på min hoj så är det för att 1) se var jag kört och 2) för att ta mig hem eller till ett visst mål. Jag planerar oftast mha karta och Mapsource och kanske lägger ut nån waypoint till nån speciell plats. Om den stora grejen är att planera en rutt och sen bara köra efter GPS:en så är jag med. Jag tror dock att flera med mig inte saknar den funktionen.

Jag har en Nuvi 255 som inte fixar rutter men min eTrex Vista C gör det. Dock vet jag inte om man kan slå av automatisk beräkning av rutt. Misstänker att man kan det men har aldrig undersökt sen jag köpte den för fyra år sen.

- Sannolikt kan man över huvud taget inte tanka upp rutter. Dvs hopplöst oanvändbar för MC och cykel. Troligtvis kan man inte stänga av automatisk ruttomräkning. Dvs att GPS:en automatiskt förstör den mödosamt hopknåpade rutten.
 
Jag håller med om det mesta du skriver men att den skulle vara hopplöst oanvändbar för MC är väl kanske att ta i. Kan man inget om GPS så kanske man tror att det är en helt värdelös GPS. När jag använder GPS på min hoj så är det för att 1) se var jag kört och 2) för att ta mig hem eller till ett visst mål. Jag planerar oftast mha karta och Mapsource och kanske lägger ut nån waypoint till nån speciell plats. Om den stora grejen är att planera en rutt och sen bara köra efter GPS:en så är jag med. Jag tror dock att flera med mig inte saknar den funktionen.

Jag har en Nuvi 255 som inte fixar rutter men min eTrex Vista C gör det. Dock vet jag inte om man kan slå av automatisk beräkning av rutt. Misstänker att man kan det men har aldrig undersökt sen jag köpte den för fyra år sen.

Det är helt sant att många MC-förare, kanske t o m de flesta, främst använder GPS:en bara för att hitta fram till målet. Dvs dom är ointresserade av vilken väg dom kör. Därmed har du rent sakligt sett rätt. Tyvärr!

Jag är mest ute efter att påpeka att en GPS med möjlighet till ruttplanering på PC är ett oerhört kraftfullt verktyg för att öka upplevelsen av MC-åka. Och dito för trampcykel. Man kan med enkla medel se till att hålla sig enbart på kurviga vägar och skippa alla tråkiga och farliga transportsträckor på tättrafikerade vägar.

En liten korrigering bara - att kunna stänga av automatiskt ruttomräkning är nödvändigt just för att slippa att slaviskt följa den förplanerade rutten. Man vill kunna göra diverse avstickare utan att därför GPS:en i alla lägen skall förstöra "huvudspåret".

Sammanfattningsvis så är det nog så att en Nüvi 500 funkar helt perfekt för de 50-70% av alla MC-åkare som ändå bara kör på de större riks- och europavägarna medan den minoritet som kör småvägar & grusvägar nog skulle bli bra mer nöjda med en eTrex Vista HCx (eller en 278, eller 60Cx, eller Zumo, eller....)
 
Haha, nu behöver du ju inte insinuera att jag tillhör de som "bara kör" stora vägar för det stämmer inte. Däremot så kanske inte alla är såna tekniknördar, jag är det på olika områden, så man sitter hemma och orkar planera så i detalj. Jag kollar oftast upp på papperskarta i förväg och spontankör i de områden som verkar intressanta. Jag kör gathoj, tidigare R1 och nu KTM 950 SM, och tror nog att det behovet är mindre än på en grussmiskare där det blir verkligt små vägar. Jag gör ibland rutter på min eTrex men det hör till ovanligheterna. Jag tycker att du slaktar alla GPS utan ruttfunktion lite för hårt.

Sammanfattningsvis så är det nog så att en Nüvi 500 funkar helt perfekt för de 50-70% av alla MC-åkare som ändå bara kör på de större riks- och europavägarna medan den minoritet som kör småvägar & grusvägar nog skulle bli bra mer nöjda med en eTrex Vista HCx (eller en 278, eller 60Cx, eller Zumo, eller....)
 
Jag tycker att du slaktar alla GPS utan ruttfunktion lite för hårt.
Det är lätt att snöa in på sin egen användning och det gör uppenbarligen HMR eftersom han gång på gång sågar på detta viset utan vidare förklaring. Jag har invänt samma sak som du tidigare.

Även jag har kört en och annan småväg i mina dagar och jag tror min grushoj skulle bli ledsen om någon betraktade mig som en ren asfaltsmotorcyklist.
 
Det är lätt att snöa in på sin egen användning och det gör uppenbarligen HMR eftersom han gång på gång sågar på detta viset utan vidare förklaring. Jag har invänt samma sak som du tidigare.

Det där med "utan vidare förklaring" köper jag inte. Jag försöker allt förklara. Se t ex
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf och http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf

Dvs jag pratar i detta sammanhang i huvudsak om användning på cykel & MC där resan är viktigare än målet.

Poängen är att en GPS som stödjer både ruttplanering och spår ofta inte kostar mer än en som inte gör det. Jag försöker bara visa att många GPS:er kan göra så mycket mer än att bara visa snabbaste vägen till en viss gatuadress.

Mitt förslag till den som bara vill veta snabbaste vägen till en viss punkt är att köpa en Nüvi 200 för 900 kr, stoppa den i en zip-påse och tejpa fast den på styret. Funkar hur bra som helst. För just det ändamålet alltså...
 
Det där med "utan vidare förklaring" köper jag inte. Jag försöker allt förklara. Se t ex
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf och http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf
Det är inget fel på sakerna du gjort i ämnet, tvärtom det är bra konsumentupplysning men nu är det sannolikt så att majoriteten läsare i det här forumet inte vet vem du är och än mindre vet vad du personligen föredrar eller är ständigt uppdaterade på allt som står på din privata sajt.

Till skillnad från ditt "hemmaforum" kommer många in här en kort tid bara för att skaffa sig information inför ett köp. De följer inte varenda tråd i åratal eller känner oss som är stammisar.

När en sådan läsare ser ditt inlägg hävdar jag bestämt att det är "utan vidare förklaring". Om du samtidigt nämner att totalsågningen baserar sig på användning till en speciell typ av navigering som förmodligen en minoritet ägnar sig åt så blir det betydligt mycket tydligare. De intresserade kanske då söker sig vidare till din information och fattar varför du säger som du gör så att de kan ta ett självständigt beslut om vilken enhet som passar för dem.
 
Efter att ha använt en Garmin 60 Cx i ett halvår (har haft GPS i bilen över ett år) till MCn, är min syn på saken så här:
Jag tycker det är synd att så många motorcyklister missar det fantastiska verktyget Mapsourse är tex i somras körde jag på små nästan helt bilfria vägar mellan Göteborg och Småland (asfalterade eftersom jag skjutsade min dotter), det var mitt i Juli tack vare Mapsourse, de stora vägarna var hårt trafikerade som det brukar under semestern.
Att sitta och planera vägen man skall köra är tycker jag personligen är görkul samtidigt förstår jag att alla inte gillar det.
I går (söndag) var vi nio personer som körde en rutt på 20 mil grusväg, vi känner inte varandra särskilt bra, jag la ut på en offroad-sighter och ställde frågan om någon vill haka på och det dök upp åtta personer, mer än hälften av dem hade i förväg fått min rutt via mail så vi alla hade samma rutt i våra GPSer.
Dessutom är ju spårfunktionen en riktig guldgrej, man är ute och kör och kan när man kommit hem ladda in spåret och se exakt var man kört, själv sparar jag alltid dessa spår och kan klippa ut godbitarna som jag samlar i en särskild mapp.
Mitt drömscenario vore att alla MC-sighter hade en avdelning där man kan dela med sig av fina körvägar, mig veterligen finns det bara på BMW-klubbens sights skåneavdelning.
Dessa finesser går självklart att översätta till vandringsleder, kajakturer etc.
 
RT90 i Nuvi 500

Såg i manualen att man kan mata in kordinater för sin destination, är det någon som vet om den stödjer RT90, XY.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
ltfrebac Nuvi 500 + snöskoter + fäste Navigering 16
Alfaalfa Nuvi 500 Navigering 6
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
errbe Ta bort "fabrikskarta" i Nuvi? Navigering 8
zxy123 Garmin Nuvi 2595LMT opålitlig Poin Of Interest (Fartkameror)? Navigering 1
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
miiicke90 Karta garmin nuvi 205 Navigering 1
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
gpsmoped Garmin nuvi 200 Navigering 2
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
dragan Navigon vs. Garmin Nuvi Navigering 21
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
Alfaalfa "Unlock to road" med Nuvi Navigering 4
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Alfaalfa Nuvi 300 Navigering 19
roffe99 Aktuell hastighetsbegränsning på nuvi? Navigering 1
mrambler Kartor till Garmin Nuvi 360 Navigering 3
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
krille d GPS MyNav 500 sport Navigering 2
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
kotten1 Garmin 500 Navigering 7
tmssinner Mer än 500 favoriter i Garmin 765? Navigering 5
toguns Garmin zumo 500 delux Navigering 4
toguns Garmin zumo 500 Deluxe Nordic Navigering 4
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
leijon Kabel Palm 500 - Garmin eTrex Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...