Farligt dricka vattnet?

Vidare ska man inte använda livsmedel efter dess bäst före dag och man ska ha lagstadgad vila mellan arbetspass. Det finns massor med regler och lagar för att skydda oss, sen får kman ibland använda sunt förnuft för att ta ett eget beslut.

Jag kastar inte livemedel för att det blivit officiellt för gammalt, jag anväder näsan.

Jag kan själv avgöra när jag är trött

Och jag kan även avgöra vad jag dricker. Visst. jag tar intryck av deras "larmrapporter" men jag tar dem inte som en religiös sanning.
Jag resonerar precis likadant, har alltid druckit vatten ur sjöar även där det funnits jordbruk och druckit vatten ur Östersjön rakt av. Jobbat på lantbruk där vi satt i ladugården bland korna och fikade vid kvällsmjölkningen utan att tvätta händerna, haft vattenintaget till huset direkt i sjön mm. mm.

Nu har jag eget vatten innehållande både det ena och det andra men magsjuk, nä det har jag inte varit sen jag lämnade stans kommunala vattenledningsnät när jag bodde i stan, ett vatten jag undviker och som dessutom smakar skit, rent ut sagt. Mitt vatten räknas som otjänligt, det har det gjort i dom 25 år jag bott här, men det smakar iallafall gott, ja med undantaget den gången en stor råtta dränkte sig i brunnen, då var smaken lite unken nån vecka. :)
 
Att avgöra om man kan dricka vatten

Vidare ska man inte använda livsmedel efter dess bäst före dag och man ska ha lagstadgad vila mellan arbetspass. Det finns massor med regler och lagar för att skydda oss, sen får kman ibland använda sunt förnuft för att ta ett eget beslut.

Jag kastar inte livemedel för att det blivit officiellt för gammalt, jag anväder näsan.

Jag kan själv avgöra när jag är trött

Och jag kan även avgöra vad jag dricker. Visst. jag tar intryck av deras "larmrapporter" men jag tar dem inte som en religiös sanning.


Hejsan !

Jodå, angående att avgöra om maten är otjänlig på grund av utgånget datum eller ens egna behov av sömn så håller jag med dig fullständigt. Dock är datumet på förpackade livsmedel tillverkarens sätt att begränsa sina skadestånds-åtaganden och inte ett mått på att maten inte går att äta. Arbetslivets krav på vila mellan arbetspassen är en fråga om riskminimering. Trötta människor gör dumma saker.

Men det är ett obestridligt faktum att man faktiskt inte kan avgöra om vattnet är drickbart i fjällen. Det går inte ens att hänvisa till att det har gått tidigare så då går det nog bra även nästa gång.

Enligt mitt menande handlar det då bara om man vill ta en kalkylerad risk baserad på fakta eller om man verkligen tror att man kan veta om vattnet är tjänligt.

Själv kan jag tänka mig att dricka vatten i fjällen orenat. Detta eftersom jag förstår såväl risken som möjliga konsekvenser och kan hantera även dessa. Men min kunskap hindrar mig från att ge det till mina barn utan rening. Jag vill helt enkelt inte utsätta mina barn för den onödiga risken som så lätt går att hantera.

I bland behöver man vara otroligt kritisk "religiösa sanningar". Praktexemplet är väl ändå "6-8 skivor bröd om dagen" från 1976 som lanserades av branchorganisationen Brödinstitutet. Men vem fick skulden om inte Socialstyrelsen.

Så mitt råd är fortfarande att visst kan man dricka vattnet i fjällen. Men den som säger att den vet att det är säkert (och inte har med sig ett fältlaboratorium för vattenanalys med PCR-teknik) ja den vet inte vad han pratar om.

Regniga hälsningar

:)) Bolibaza
 
Ja vad du ger och inte ger till olika barn är din sak. Men den rena statistiken som framgår av alla människor som faktiskt dricker vatten utan att bli sjuka eller dö talar ju direkt för att de rekommentationer du länkade till kanske är i överkant försiktiga. Och de är också framtagna av en statlig myndighet som vet att om de skriver att allt vatten är säkert så ska de banne mig kunna bevisa det. så myuckey enklare att skriva att det kan vara farligt.

sen går folk och tror att det är dagens sanning bara för att en statlig myndighet sagt det (som du själv säger, 6-8 skivor bröd)

Nä lite sunt förnuft och erfarenhet är bra att ha. jag komemr fortsätta dricka vatten i naturen,.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har aldrig blivit sjuk av fjällvattnet men jag känner personligen en som blev MYCKET sjuk i fjällen. Ensam dessutom i ett lite ovanligt område vilket ledde till att räddningshelikoptern knappt hittade fram och det slutade med en flera månader lång sjukhusvistelse i Umeå med utslagna njurar, problem med att gå och lite annat smått och gott. Läkarna kom aldrig på vad orsaken var men gissingen var "något skit i dricksvattnet som tex en död ren eller liknande". Visst gav det mig en tankeställare men än så länge har jag inte funderat på reningsutrustning av något slag.
 
Ja vad du ger och inte ger till olika barn är din sak. Men den rena statistiken som framgår av alla människor som faktiskt dricker vatten utan att bli sjuka eller dö talar ju direkt för att de rekommentationer du länkade till kanske är i överkant försiktiga. Och de är också framtagna av en statlig myndighet som vet att om de skriver att allt vatten är säkert så ska de banne mig kunna bevisa det. så myuckey enklare att skriva att det kan vara farligt.

sen går folk och tror att det är dagens sanning bara för att en statlig myndighet sagt det (som du själv säger, 6-8 skivor bröd)

Nä lite sunt förnuft och erfarenhet är bra att ha. jag komemr fortsätta dricka vatten i naturen,.

Jag antar att du har någon slags länk till sådan statistik?
 
Den rena statistiken

Ja vad du ger och inte ger till olika barn är din sak. Men den rena statistiken som framgår av alla människor som faktiskt dricker vatten utan att bli sjuka eller dö talar ju direkt för att de rekommentationer du länkade till kanske är i överkant försiktiga. Och de är också framtagna av en statlig myndighet som vet att om de skriver att allt vatten är säkert så ska de banne mig kunna bevisa det. så myuckey enklare att skriva att det kan vara farligt.

sen går folk och tror att det är dagens sanning bara för att en statlig myndighet sagt det (som du själv säger, 6-8 skivor bröd)

Nä lite sunt förnuft och erfarenhet är bra att ha. jag komemr fortsätta dricka vatten i naturen,.

Hejsan !

Den rena statistiken är den att det inte finns någon allmänt tillgänglig statistik. Det finns ingen förutom möjligen Försvarsmaktens SOG som har tillgång till den typen av underlag. Dessutom kan man aldrig säga att vattnet är säkert att dricka vid alla tillfällen och under alla omständigheter. Det finns dock vattenanalyser gjorda i bäckar utmed den norra delen av Kungsleden samt Jämtlandstriangeln där man funnit såväl Cryptosporidier, Amöba och annat i tillräckligt stora doser för att förorsaka gastroenterit hos människor.

Det är som med bilbältet: det minskar inte risken att krocka med det mildrar konsekvenserna vid en kollision.

Sedan är det självklart så att var och en väljer själv hur man vill hantera risken med att dricka vatten ute i naturen.

Regniga Hälsningar

:)) Bolibaza
 
Lite kul detta :) I alla trådar om fjällvattnet är drickbart är det alltid 50/50 som är för och emot!

...och de 50 som är för brukar vara vana fjällvandrare ;).

Har fjällvandrat sen 70-talet och har aldrig blivit sjuk av vattnet, lämmelår eller inte. Kanske ska förtydliga mig, har faktiskt aldrig blivit sjuk i fjällen, annat än småförkyld på div otäcka övningar. Och det kopplar åtminstone jag inte till vattenkvalitet.

Drick rinnande vatten ur lite större bäckar och jokkar. Väldigt ofta finner man källvatten där det är lite sankt som i sluttningar med myrar. Källvatten är nog svårt att förorena...

Undvik glaciärvatten som kan ha höga halter av div mineraler som sätter fart på magen. Och använd sunt förnuft, ta inte vatten ur bäcken 50 meter nedströms dasset vid fjällstugan eller precis där renflocken stod nyss. Drick inte heller ytvatten som rinner på marken pga regn eller stora smältande snöfält (bäckar rinner aldrig på markytan ;) ).

//J
 
Senast ändrad:
Tjernobyl känner väl de flesta till. Det förde ju med sig problem för många år i nerfallsbältet. Det mycket större nerfallsbältet efter kärnvapenrejset talas det däremot mera tyst om. Den som läst den intressanta boken Isfront kan lära sig lite om mjölks nyttighet. Barnen i Nordnorge fick sköldkörtelcanser av den lokala hälsodrycken. Ost och kött blev kontaminerat det med.
En exponering på 10-20 dagar årligen må verka ringa, men strålning vare sig syns eller känns utom med mätfilm och geigerräknare.
Att blunda för samtliga faror i ett ämne börjar närma sig han som föll snabbare utan stopphjälpmedel, "så här långt har det gått bra".
Skulle ni agera så inför ett förväntat fall?
Vad vatten ev varit eller vi inte insett det verkligen var spelar ingen roll nu, för det du dricker idag kan påverka resten av ditt liv och din förmåga att hinna uppleva ev barn och barnbarn.
Det finns risker man kan minimera. När det gäller vad och tält verkar viljan vara väl så god.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...