Packlista - Lättpackning

Jag kom tillbaka från Sarek nu i veckan, och jag har äntligen fått det att funka bra. Min quilt har tre rader med fästpunkter. Jag spände fast den nedersta (som är någon dm ovanför footboxen) som instruktionerna säger, dvs quilten ovanför liggunderlaget, mittenfästet fäste jag under liggunderlaget, så att kanterna på quilten täckte sidorna på liggunderlaget. Den översta fästpunkten lämnade jag utan rem. På detta sättet klarade jag mig utan drag, trots att jag låg i ett golvlöst enväggstält i väldigt blåsig miljö (dvs dragigt inne i tältet) och vände och vred mig väldigt mycket.

Jag är glad att jag till slut hittade ett sätt som fungerar bra. Jag var på vippen att gå över till sovsäck istället.

Det står säkert i tråden, men...

Vad har du för liggunderlag? Jag har just beställt ett Term-a-rest Z-lite SOL andrahandsortering billigt från amazon.de, 410g. Jag sover bra på cellplastliggunderlag, så jag vill helst inte ha något som man behöver blåsa upp/tomma och riskerar att gå sönder.
 
Det står säkert i tråden, men...

Vad har du för liggunderlag? Jag har just beställt ett Term-a-rest Z-lite SOL andrahandsortering billigt från amazon.de, 410g. Jag sover bra på cellplastliggunderlag, så jag vill helst inte ha något som man behöver blåsa upp/tomma och riskerar att gå sönder.

Jag klarar inte av att sova bra på cellplastunderlag tyvärr. Känns som att jag blivit överkörd dagen efter. Jag har (hade) ett Exped Synmat 7 UL, men tyvärr delaminerade en av kanalerna under Sarekresan. Jag hittade ett nytt på en outlet på hemresan och köpte ett Exped Hyperlite istället.
 
Nu har jag gjort min första packlista. Jag tror att jag fått med allt. Har dock inte fyllt i vikten på laddare eftersom jag inte vet än vilken jag ska ha.

Den är dock gjord för 2 personer och jag har räknat med att vi ska vara ute en vecka.

Jag ska dela upp den i två sedan för att se vad vi ska stoppa i vilken rygga osv. Jag har en rygga på 58 lit och gubben en på 70 lit.

Det enda jag inte fyllt i vikter för är maten. Vi kommer köra torkat och så lätt som möjligt.

En del av dessa saker jag fyllt i (som tält, regnkläder, sovsäckar, liggunderlag osv är inte ännu beställt men jag har så gott som bestämt att det är dessa jag ska ha).

Jag funderar på om vi skulle byta ut vårt gamla triangakök då det är tungt och stort. Dessutom börjar en av grytorna bli kass i botten.

Har ni något förslag på något annat kök i så fall som är LÄTT och funkar till enkel matlagning till 2 personer.

https://lighterpack.com/r/5jg815

Tar gärna emot tips och råd om det mesta :)
 
Nu har jag gjort min första packlista. Jag tror att jag fått med allt. Har dock inte fyllt i vikten på laddare eftersom jag inte vet än vilken jag ska ha.

Den är dock gjord för 2 personer och jag har räknat med att vi ska vara ute en vecka.

Jag ska dela upp den i två sedan för att se vad vi ska stoppa i vilken rygga osv. Jag har en rygga på 58 lit och gubben en på 70 lit.

Det enda jag inte fyllt i vikter för är maten. Vi kommer köra torkat och så lätt som möjligt.

En del av dessa saker jag fyllt i (som tält, regnkläder, sovsäckar, liggunderlag osv är inte ännu beställt men jag har så gott som bestämt att det är dessa jag ska ha).

Jag funderar på om vi skulle byta ut vårt gamla triangakök då det är tungt och stort. Dessutom börjar en av grytorna bli kass i botten.

Har ni något förslag på något annat kök i så fall som är LÄTT och funkar till enkel matlagning till 2 personer.

https://lighterpack.com/r/5jg815

Tar gärna emot tips och råd om det mesta :)

2-mannatält finns det en del prisvärda alternativ:
Här finns en lista på tält.
Lunar Duo är rätt okej måste jag säga.

Exped Thunder 70 bör ju bytas ut mot ett lättare alterativ som en exped eller en till Osprey Exos 58.

Om ni har en trangiakittel på 1.5L så gör bara ett lock av en pajform och ta med tången + grytmysaren, alt ett hemmagjort vindskydd. Bara där kan ni spara runt 900g!

Träkåsan går att byta ut mot en mindre vikbar kåsa.

Ni skulle behöva se över vad era kläder väger och om det finns lättare alternativ. Finns lite tips från Mike Clelland.

Kniven går att byta mot en liten fickkniv, t.ex. Victorinox Classic SD på 22g.

Förvara T-Röd i en liten petflaska eller en smidigare dropflaska med pip och förvara den i en förslutningsbar påse och läma termosen hemma.

Kaffekitteln går ju skippa och koka kaffet i kastrullen.

Diskmedel är rätt onödigt. Diska med vatten och fingrarna. Om det sitter hårdare så ta disksvampen.

Första hjälpen-kitet går att gå igenom och minska på vikten, kanske med hälften.

Dinky stuff 1

Dinky Stuff 2
 
Beakta att denna gryta har värmeväxlare under botten, så olämplig att använda i tältet eller absiden I dåligt väder då grytor med värmeväxlare genererar större mängder giftig kolmonoxid. Finns flera trådar på detta ämne om ni söker i forumet.

450g är även på tok för tungt.
 
Ingen gasflaska medföljer gasköket.

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av hur mycket gas två personer gör av med under en vecka. Och åtgången är ju beroende av hur mycket varm dryck ni tänker dricka och vad ni tänker ha för soppor och/eller mat som kräver varmt vatten i samband med tillagning. Jag vågar mig inte på en gissning.

/Birger
 
Ingen gasflaska medföljer gasköket.

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av hur mycket gas två personer gör av med under en vecka. Och åtgången är ju beroende av hur mycket varm dryck ni tänker dricka och vad ni tänker ha för soppor och/eller mat som kräver varmt vatten i samband med tillagning. Jag vågar mig inte på en gissning.

/Birger

Min erfarenhet är från Trangia 27 med GB-74 gasbrännaren som troligen är lite bränsle effektivare än toppmonterade kök när vi är ute 2-personer. Vid en sådan tur räcker en 230g flaska 3,5-4 dagar, och en 450g flaska 8 dagar.
Vi lagar då mat och varm dryck, total uppskattad vattenmängd som vi värmer per dag är ca 4 liter. Vi kör frystorkat ibland, men vanligtvis är det mat som kräver viss koktid (sjudning) upp till 10 min per måltid.
 
Optimus crux lite eller motsvarande kök från biltema. en 1literskastrull med lock till(+kaffepannan).

Klädernas vikt bör kunna bantas rejält en tröja på 800g kan bytas till en fleece på 200-250g. Se till att få ner vikten på packade kläder minst ett kilo(2-2,5kg per person.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...