Fiskevakter har beslagtagit 900 meter olagliga nät i Kalix skärgård.

Nu i helgen upptäckte länsstyrelsens fisketillsyn mängder av olagliga fiskenät på olika platser i Kalix skärgård. En ryssja som bedöms ha legat i en lång tid hade samlat stora mängder fisk – som dött och ruttnat.
Ett 30-tal nät som mätte sammanlagt runt 900 meter hittades på fem platser och på mindre än tre meters djup. Där är det förbjudet att lägga nät under våren och hösten.

Vissa nät saknade giltig märkning, andra var märkta med en yrkesfiskares beteckning. Men när länsstyrelsen tog kontakt med fiskaren kände han inte alls till näten.

– Det kan förekomma att man märker sina nät falskt så att våra tillsynsmän ska tro att det är en yrkesfiskare med dispens som fiskar, säger länsfiskekonsulenten Dan Blomkvist.

De flesta av näten var nyligen utlagda och tomma på fisk, men andra innehöll bland annat harr och havsöring.

Ryssjan som togs i beslag innehöll stora mängder död och rutten fisk. Den bedömdes ha legat ute länge och var så stor att länsstyrelsen fick ta hjälp av kustbevakningen för att få upp den på land.

– Redskap som lämnas kvar i sjön fortsätter att fånga och döda fisk och sjöfåglar under lång tid, säger Dan Blomkvist och tillägger att länsstyrelsen alltid tar upp och förstör fiskeredskap som innehåller döda och ruttna fiskar.

Fisken som fångas i näten skadas ofta svårt och därför går de sällan att släppa ut i havet igen, enligt länsstyrelsen. Öringen anses vara speciellt känslig och dör ofta snart efter att den fastnat i nätet.

Ett annat problem med nätfisket är enligt länsstyrelsen att näten fångar alla fiskarter utan urskiljning, bara fiskarna som är mindre än nätmaskorna klarar sig.

Vad vet ni om personerna som gör sånt här?

– Det är en bra fråga som är svår att svara på. Problemet med den här typen av olagligt fiske är att det är passiva redskap, så vi kan ofta bara spekulera och det vill jag inte göra. Men vi ser samma mönster som tidigare, att det är ganska mycket nät och några som uppenbarligen är falskmärkta, säger Dan Blomkvist.

Så för att få fast någon måste de tas på bar gärning?

– Ja, i princip är det så i och med att det är passiva redskap. Men vårt syfte är inte bara att få fast dem, utan att sprida kunskap och ändra på folks beteende.

Upplever ni att den här typen av brott minskar?

– Det varierar stort mellan åren, men vi ser att de riktigt stora näten verkar ha minskat. Förr kunde man hitta enskilda nät som knutits ihop till 300-400 meters längd, säger Dan Blomkvist.

Inte mina! Bra jobbat av LST Norrbotten.:)

Artikeln är kopierad ifrån dagens Norrbottens-Kuriren.
 
Måste kännas bra att ha praktiserat C&R när någon annan står nedströms och tar all fisk. Att de inte bara kan bedriva spaning på gärningsmännen och bara ta dem.
 

avslutad210712

Gäst
Måste kännas bra att ha praktiserat C&R när någon annan står nedströms och tar all fisk. Att de inte bara kan bedriva spaning på gärningsmännen och bara ta dem.

Nedströms... Finns inget nedströms ute i havet

Bedriva spaning.... Vi pratar om havet. Vilka resurser tror du att kustbevakningen i norr har?.
 

avslutad210712

Gäst
Något är fel

30 nätkast om sammanlagt 900 meter kan absolut inte stämma.

1 nät = 30 meter
1 nätkast består av ett eller flera nät

Finns ingen infödd norrbottning som skulle komma på tanken att lägga ett nätkast som består av ett enda nät förutom om man stänger av en å vilket är extremt ovanligt i norrbotten eftersom vi inte ens har det som kallas åar.

De som tjuvfiskar den här tiden på året och på hösten skulle troligen aldrig lägga ett kast på mindre än fem nät och väldigt många lägger mer än så. 10 nät i ett kast är inte ovanligt.

Så antingen har kustbevakningen uttalat sig slarvigt eller så har journalisten inte gjort sitt arbete vilket man börjar bli rätt van med nuförtiden.

Innan Ni beskyller mig för tjuvfiske så har jag fiskat med nät på den tiden när det var tillåtet att fiska innanför 3-meters-kurvan (där man får fisken - därför är det förbjudet)

Det är bara fisket innanför 3-meters-kurvan som är förbjudet dvs ligger första nätet innanför är hela kastet olagligt. Ligger första nätet utanför är det fullt lagligt.
 
Det står väl ingenstans i artikeln att det var 30 "kast"?

Det står totalt 30 nät, på 5 olika platser. Det skull man väl kunna tolka som 5 kast om 6 nät vardera?
 
Finns ingen infödd norrbottning som skulle komma på tanken att lägga ett nätkast som består av ett enda nät förutom om man stänger av en å vilket är extremt ovanligt i norrbotten eftersom vi inte ens har det som kallas åar.

Finns gott om åar i Norrbotten. Eller vad menar du? Många vattendrag har tom ordet i namnet.
 
Senast ändrad:
Vad gör dom med all fisk?
Säljer dom till restauranger osv eller är det dessa man ser utanför livsmedelsbutiker och på marknader som säljer rökt fisk?
 
Många? Jag kommer på en just nu och det är Ängesåhn, Alsån i Överkalix, kommun samt några till som jag vet om annars heter det älv el. som riktigt små vattendrag heter bäck.Korpikån, Kalix kommun.
Du kan ju kika igenom länken så kan du räkna dom.
http://www.svenskgeografi.se/norrbotten/vattendrag-aaar-aelvar-floder-sjoear
;):)

Såg en del på denna listan https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kategori:Vattendrag_i_Norrbotten
Första jag reflekterade över var att man har hört om många åar genom åren. Så lät konstigt att vi inte skulle ha några alls.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...