Mackjärn över öppen eld

Vi har ett mackjärn som vi har använt några gånger. Ett förträffligt sätt att lyxa till utflykten. Vi gör alltid mackorna hemma så det bara är att tuta och köra när det är dags.

En annan grej som våra tjejer (6-9 år) gillar är att steka pannkaka över elden. Ungefär med en sån här panna, fast utan handtag vilket gör den lättare att packa (jag täljer en pinne från skogen). Tillsammans med sprutgrädde och sylt är det enhöjdare!

//A
 
Har ett sånt mackjärn som du länkar till. Det funkar bra, bra att kunna göra två mackor samtidigt då man är två ute
 
Erfarenheter mackjärn

Om man skall bära en bit faller mackjärn bort, stekpanna gäller.
Gör dubbelmackorna klara hemma men skippa smör. Stek i smör på bägge sidor. Lika gott om inte godare.
Förslag på pålägg: Skinka, senap, tomat och ost.
Lätt att ha med är färdig pannkakssmet i petflaska, gott när man är ute.

Behöver man inte bära långt är mackjärn ok. Jag har nästa bara använt mitt på tomten. På grillen eller på gaskök.

/John
 
Om man skall bära en bit faller mackjärn bort, stekpanna gäller.
Gör dubbelmackorna klara hemma men skippa smör. Stek i smör på bägge sidor. Lika gott om inte godare.
Förslag på pålägg: Skinka, senap, tomat och ost.
Lätt att ha med är färdig pannkakssmet i petflaska, gott när man är ute.

Behöver man inte bära långt är mackjärn ok. Jag har nästa bara använt mitt på tomten. På grillen eller på gaskök.

/John

Här finns ett par saker jag måste opponera mig mot. Först, en bisak kanske, är att det visst går att bära mackjärn utanför tomten. Inget för veckovandringar kanske, men går man några kilometer på en dagstur har man ju ändå inte så mycket med sig.

Nu till det allvarligaste i min kritik emot föregående inlägg, och det här betraktar jag som ett övertramp. Kanske är det också ett regelbrott mot utsidans regler. Och finns inte regeln borde den skrivas in med bläck i regelverket: ALDRIG SENAP PÅ EN SMÖRGÅS! :)
 
Jag har ett liknande, men från annan tillverkare. Både det och våffeljärnet får hänga med lite då och då över en helg, eller hajk med scouterna eller liknande små korta äventyr.

Jag har till och med släpat runt våffeljärnet på en fjällvandring, men det gör jag nog inte igen (även om det var gott med våffelfrukost den sista av 6 morgnar).

Men det hela handlar lite om avvägning - man är ju beredd att bära lite tyngre för att få vara hjälte bland sambo och barn på fjället. :)
 
Vi åker en del fisketurer med snöskoter på vintern och vi har en grillplats utanför stugan i fjällen och jag jagar älg. Sammantaget är vårt mackjärn använt hundratals gånger under 20 års tid. Skulle aldrig vilja leva utan vårt. Tror även att fru och söner skulle tycka livet värdelöst utan mackjärnet.
 
Här finns ett par saker jag måste opponera mig mot. Först, en bisak kanske, är att det visst går att bära mackjärn utanför tomten. Inget för veckovandringar kanske, men går man några kilometer på en dagstur har man ju ändå inte så mycket med sig.

Nu till det allvarligaste i min kritik emot föregående inlägg, och det här betraktar jag som ett övertramp. Kanske är det också ett regelbrott mot utsidans regler. Och finns inte regeln borde den skrivas in med bläck i regelverket: ALDRIG SENAP PÅ EN SMÖRGÅS! :)

Vist har det varit med på tur. Men det var nog mest nyhetens behag. Det har inte blivit många gånger när vandring varit på tapeten. Det har varit med i kajak o båt. På cykeltur. mc-tur, bilutflykt och snöskoter.

Men människa hur äter man julskinka utan senap. Det är ju det viktigaste med hela julen. En knäckebrödsmacka med julskinka och senap. Den är ju dessutom oftast griljerad med senap! Firar du inte Jul? Korv med bröd, senap! :)

/John
 
Vist har det varit med på tur. Men det var nog mest nyhetens behag. Det har inte blivit många gånger när vandring varit på tapeten. Det har varit med i kajak o båt. På cykeltur. mc-tur, bilutflykt och snöskoter.

Men människa hur äter man julskinka utan senap. Det är ju det viktigaste med hela julen. En knäckebrödsmacka med julskinka och senap. Den är ju dessutom oftast griljerad med senap! Firar du inte Jul? Korv med bröd, senap! :)

/John

Jag kanske får lite svårt att driva igenom senapsförbudsregeln här på forumet. Jag ger mig! Och julskinka är ju faktist gott, trots senap :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...