Modda Trangia X2?

Tjena.

Jag har ett X2 och är i stort sätt nöjd med det. Som flera tidigare sagt är det lite svårt att finjustera lågan bara med vredet på flaskan.

Jag provade att köpa en ny spindel (axeln som sitter i röret in till brännaren med nål i spetsen) med justermöjlighet. Jag kortade av den nya, använde svarv och var så noga jag kunde, i övrigt passar allt. Det är ju en Primus i grunden. Den funkade i stort men ville inte sluta riktigt tätt när man stängde av helt.

Vet nån om det finns en spindel med justeringsmöjlighter som passar i rätt längd till X2?

/Pelle
 
Ursäkta mitt något sunkiga svar, men det var precis dina problemformuleringar som gjorde att jag istället köpte ett Omnilite Ti och monterade det i 27:an.

Det kostar mer än det smakar att göra ett Omnilite av ett X2.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@Egel

Ok, jag skriver ut det i klartext så vi inte missförstår varandra, ok?!

Fattar du inte att X2 är utan finjusteringsmöjlighet för sjudning,

eller varför köper du inte något som funkar med en gång istället för att du ska bygga om det själv?!

Ett Optimus Nova kostar ca 1000kr och har spindel för finjustering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Skall man ha störst område mellan liten låga för sakta sjudning till full pådrag så är nog Optimus Nova fortfarande valet.

Primus Omnilite är ett mellanting med hyffsad reglerområden men kan inte gå ned riktigt så låg som Optimus Nova då när lågan är så liten att den inte träffar koppens insidor längre så får den svårt med värmeförsörjning mot förgasaren efter en kort stund och det blir instabilt.

Omnifuel är ett kök modell reamotor till halvfart - sjudningsnivå nästan omöjlig och lider av samma sak som Omnilite att det blir problem med värmeförsörjningen och förgasningen när lågan inte berör insidorna av koppen, men med den större diametern än Omnilite så måste man hålla lågan betydligt större för en stabil förgasning av bränslet.

Optimus Nova är lite annorlunda byggd med vingar/flamhållare hårdlödd på insidan av koppen och den vägen håller värmen till förgasningen även vid väldigt liten pådrag.

Ovanstående tar inte med 'silent' koppar för primus-köken då jag har inte provat sådana hur de fungerar vid lågfart - dessa kan mycket väl göra att värmeförsörjningen nedåt förgasaren blir bättre och den vägen kan använda betydligt mindre låga än när man kör med öppen kopp.
 
Tysthatten

Ovanstående tar inte med 'silent' koppar för primus-köken då jag har inte provat sådana hur de fungerar vid lågfart - dessa kan mycket väl göra att värmeförsörjningen nedåt förgasaren blir bättre och den vägen kan använda betydligt mindre låga än när man kör med öppen kopp.

Jag har en omnilite ti med dämparhatt. Den förvandlar köket till ett rent bensinkök. Inte multifuel länge. Hatten är lätt att byta i fält, så man kan ha både "silent" och "roarer" med sig. Jag uppfattar det som att det tar lite längre tid att förvärma, men är lite bättre att reglera. Men jag har inte utfört några mätningar eller tidtagningar.
Det blir avsevärt tystare.
Man vill fortfarande ha ett konservburkslock för att komma ner i krypläge.
Novan är bättre på den punkten samt på fotogen och på förvärmning.
/John
 
Du har en poäng när det gäller förvärmning - Optimus Nova är betydligt enklare att förvärma då det är mycket ytor som tar upp värme när det brinner i och utanför koppen, medans omnilite och omnifuel är som att elda i ett fat - det värmer inte speciellt mycket nedåt och värmen från lågorna som värmer koppen har lång transportväg ned till förgasaren, dessutom missar det mesta av lågorna helt koppen under förvärmningen och det känns verkligen som att elda för kråkorna ...

Skall man räkna gram bränsle för en kortare session (halvliter vattenuppkok) på en Omnifuel så blir inte bränsleekonomin alls bra - typ 5-7 gram T-röd (när förvärmningen går bra...) och 10 gram fotogen + det som försvinner när man tömmer slangen på bränsle vid eldningsavslut.

Novan drar också ca 10 gram bränsle per halvliter vattenuppkok men där är förvärmningsbehovet betydligt mindre med typ 2.5 gram T-röd innan innan köket är igång - detta i sommartemperaturer.

Trangia med gas så går det åt mellan 6-7 gram gasol för en halvliters uppkok - totalt!! - det är bara något mer bränslevikt än vad som går åt bara i förvärmning med T-sprit av en primus Omnifuel - innan man ens fått grytan på köket...

när man använder akylatbensin så använder man bränslet själv som förvärmningsbränsle och det går inte åt fullt lika mycket.
 
Halv liter

Du har en poäng när det gäller förvärmning - Optimus Nova är betydligt enklare att förvärma då det är mycket ytor som tar upp värme när det brinner i och utanför koppen, medans omnilite och omnifuel är som att elda i ett fat - det värmer inte speciellt mycket nedåt och värmen från lågorna som värmer koppen har lång transportväg ned till förgasaren, dessutom missar det mesta av lågorna helt koppen under förvärmningen och det känns verkligen som att elda för kråkorna ...

Skall man räkna gram bränsle för en kortare session (halvliter vattenuppkok) på en Omnifuel så blir inte bränsleekonomin alls bra - typ 5-7 gram T-röd (när förvärmningen går bra...) och 10 gram fotogen + det som försvinner när man tömmer slangen på bränsle vid eldningsavslut.

Novan drar också ca 10 gram bränsle per halvliter vattenuppkok men där är förvärmningsbehovet betydligt mindre med typ 2.5 gram T-röd innan innan köket är igång - detta i sommartemperaturer.

Trangia med gas så går det åt mellan 6-7 gram gasol för en halvliters uppkok - totalt!! - det är bara något mer bränslevikt än vad som går åt bara i förvärmning med T-sprit av en primus Omnifuel - innan man ens fått grytan på köket...

när man använder akylatbensin så använder man bränslet själv som förvärmningsbränsle och det går inte åt fullt lika mycket.

Gillar att du provat / halvliter. Har du provat Svea 123R. Den tar mindre bensin för både förvärmning och uppkok än novan.
/John
 
Måste man tappa bränslet i slangen? Håller man upp brännaren och tanken är luftad, borde väl om man öppnar reglaget bränslet rinna ner i tanken? Vad är haken?

go tur
 
Tillräcklig ren bensin som heptan eller akylatbensin sotar inte speciellt mycket och tom brinner med nästan blå låga när det brinner.

Skillnaden där är för liten för att man skall orka med att släpa på T-doja i egen liten flaska om man har bensin i bränsletanken - och även T-doja kan sota ned ytor när det brinner.

Kör man med motorbensin så är det annan femma, likaså med fotogen och diesel när det gäller sotningsgraden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
b_luthman modda minitrangia Kök och brännare 1
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...