Allemannsrättens framtid

Allemansrätten måste vi värna om. Och den ska - som namnet säger - vara till för alla. Att skilja på folk och folk är en förkastlig idé. Dessutom skulle den vara både ideologiskt och praktiskt ogenomförbar.

Sedan förekommer missbruk som t ex skadegörelse och nedskräpning. Det är förstås inte okej och ska motverkas på olika sätt. Ingen enkel uppgift men jag tror som Almgren, Skogsstjärnan m fl på att information, upplysning och fostran måste till.
 
du verkar vilja hänga upp dig på fel saker än det "min idé" handlade om, och inte bara du tyvärr. men jag hade redan beräknat efter första inlägget att folk skulle hugga på exkluderandet och "svensk medborgare". Det är ju såna förbjudna begrepp i svenskt diskussionklimat idag. Gott om offerkoftor där ute som tror att allt handlar om invandring.

Varför skriver du så då? Det är inte jag som tar upp fel saker, det är du. Du tar ju garanterat fokus från kärnfrågan genom att lufta dina åsikter om invandring, ickesvenskar och vår egen "förkörsrätt" om vi är skattebetalare. Du slipper fler kommentarer från mig i den delen av den här diskussionen.
 
Varför skriver du så då? Det är inte jag som tar upp fel saker, det är du. Du tar ju garanterat fokus från kärnfrågan genom att lufta dina åsikter om invandring, ickesvenskar och vår egen "förkörsrätt" om vi är skattebetalare. Du slipper fler kommentarer från mig i den delen av den här diskussionen.

fast nu är du där och också hittar på saker som öht inte tagits upp av mig. Jag talar om turister. Står redan i första inlägget. Är det så jävla svårt med läsförståelsen?
 
Senast ändrad:
Definiera "turist".

Du har fått flera exempel i tråden på hur svårt det är att dra en tydlig gräns.

Och framförallt, hur ska de som är tänkta att beivra brottet kunna utröna om nån har tillåtelse att nyttja allemansrätten eller inte? Ska vi införa nån slags "allemansrättslicens" som man får ansöka om? Måste även barn ansöka om den eller räcker det att föräldrarna har den? Måste man ha den med sig så fort man tar en skogspromenad?
 
Dessvarre har jag ingen smart och overgripande losning pa denna fragestallning. Jag tror att manga tycker att allemansratten ar nagot som vi garna vill ha utan begransningar, men samtidigt sa kan man nog tanka sig att fa ar emot vissa begransningar nar det galler hackningstider, omraden med sarskilt kanslig fauna osv. Den centrala problemet ar vilka begransningar man skall gora.

Man ma tycka att manga regleringar , och rattigheter och skyldigheter ar detaljinriktade, men ofta nar det kommer till kritan sa ar de inte alls det. Det gar helt enkelt inte att tacka alla situationer. Hursomhelst, sa ar jag glad for att allemansratten ar oppen for alla oavsett om man ar skattebetalare eller medborgare i ett visst land.

/blimp, svensk medborgare som ej betalar skatt i Sverige.
 
För mig är allemansrätten väldigt viktig.
Jag ser två hot emot den:

- Globaliseringen.

- Att vi använder den allt mindre i vanliga marker.

En tanke som slagit mig, är att man genom att satsa på friluftsområden och slussa människor dit, underlättar en eventuell avveckling av allemansrätten i framtiden.


Så till en helt annan sak:
Er behandling av oliktänkande i tråden ser bedrövlig ut. Den leder till minskad aktivitet på Utsidan, som ni diskuterar i den här tråden.
 
Största hotet mot allemansrätten är den svenska friluftsaren

Som skrivits tidigare är ett av de största hoten mot allemansrätten en ökad friktion mellan olika intressenter men jag tror inte att varken guidade turer eller besökare från andra länder är problemet.

Driver man turverksamhet har man absolut inget intresse i att skapa konflikter med markägare eller andra intressenter (exempelvis rennäringen) utan man vill att allt ska gå så smidigt som möjligt. En guide som hamnar i en argumentation med en markägare eller tar sina gäster till en tältplats som ser ut som en soptipp får inga bra recensioner

Besökare från andra länder ser jag inte heller som ett problem. Utemänniskor som brukar besöka nationalparker i exempelvis Frankrike eller USA är vana vid regler som är betydligt striktare än allemansrättens. Man har därför en betydligt större förståelse för koncept som Leave no trace än vi i Sverige som har kunnat förlita oss på ett lågt besökstryck. Vi har nog mer att lära av dem än vad de har att lära av oss.

Ett betydligt större hot mot allemansrätten ser jag i tråden https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85878 där en normal svensk friluftsare argumenterar för sin rätt att vandra i Jämtland under renkalvningssäsong. Tyvärr är tråden inte unik utan det finns gott om liknande trådar här på utsidan.

Om allemansrätten används för att hävda ens egen rätt utan att respektera andras kan vi lika gärna lägga ner konceptet.
 
Då kör vi det här in i kaklet då....

Trodde i min enfald att vi kunde göra ett streck i debatten men tyvärr.

Då tar jag fram bensinen och häller på.

Jag tror att det finns en viss Urban yngre generation som numera representerar ett avvikande tyckande i den här frågan.

Gärna inspirerad av ett slags ”kolla på USA” där jag varit.

Vi som är äldre och inser att Allemansrätten alltid varit under politisk attack från vissa krafter motsätter oss den här tidstypiska ekonomiska liberalismens absurditet och framför hovsamt våra synpunkter.

Nej till att peta på Allemansrätten ur den bedrägliga argumentation vissa framför. Den här argumentationen är ju till vissa delar så dum så den som framför att ”jag har sett hur nedskräpat det var” borde inse med rent intellekt att det har med förbrytelse mot denna vår Allemansrätt att göra.

Att våndas över att allemansrätten borde förnyas gör oftast de som har en slags grumlig politisk / ideologisk agenda göra. Inte den svampplockande eller bärplockande delen av Sveriges befolkning.

De som ondgör sig över Thailändarna har nog aldrig varit i Norrland. Vi som bor här har nog aldrig stört oss på dessa. Men en Urban grupp tyckare inser inte vad de tillför näringslivet här i norr.

Jag är av den åsikten att det går en vattendelare mellan de som vill inskränka på vår svenska allemannsrätt och dess försvarare.

Ska jag misstänka något går den mellan politiska intressen i de större urbana miljöerna i södra Sverige och landet i övrigt.

Stå upp för allemansrätten!
 
Vi som är äldre och inser att Allemansrätten alltid varit under politisk attack från vissa krafter motsätter oss den här tidstypiska ekonomiska liberalismens absurditet och framför hovsamt våra synpunkter.

Vet inte om jag är särskilt hovsam men äldre är jag definitivt.

Vilken politisk agenda dom har, som hävdar svenska skattebetalares unika ställning i landet Sverige, torde stå klart för envar. Utan att göra allt för mycket politik av det så är jag glad åt att så många hävdar alla människors lika värde och rättigheter (när dom befinner sig i Sverige). Allemansrätten blir då inkluderande i stället för exkluderande. Låt oss tillsammans värna den och försöka hitta lösningar på de problem som kan uppstå.
 
Trådarna i detta forum är oftast helt overkliga.


...och påvisar inte förförståelsen att "utefolk är rejäla människor". Tvärtom så verkar det som om att de flesta är översittare, dumdryga och rejält otrevliga. Tragiskt.
 
Kan inte låta bli att skriva mer i den här roliga tråden som upprör vissa lättretliga. Men flera verkar ha missat topic för tråden, eller så har jag misstolkat TS, men jag uppfattade den som en slags brainstormingtråd om hur man skulle kunna förändra allemansrätten och göra den mer "up to date". men direkt så kommer de konservativa och lite inskränkta (norrlänningar?) och tror att vi söder om Jokkmokk och yngre än 70 ska förstöra nåt.

Det här är teoretisk, filosofisk, spånande tråd - det är inga politiska motioner som skapas här och vi har inte den makten. Min häpnadsväckande IDÉ om att exkludera utländska turister från vår förmån om fritt frilufsande, betyder inte att jag tycker de ska väck från landet utan bara att de ev skulle kunna få köpa olika tillstånd flr att få fiska, slå upp tält, plocka svamp osv.

Hållet man inte med om den idén? fine! kom med ett eget bidrag för en uppdatering av allemansrätten eller gå och gissa en position eller nörda i knivtråden 😀
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.