Den som kastar stenen!

Här på Utsidans forum, som på så många andra forum, går diskussionerna ibland heta. Man diskuterar, debaterar och argumenterar allt vad man kan. Man står för sina utalade värderingar och åsikter. Detta är något sunt, något nyttigt. Det är ett bejakande av den demokratiska tanken. Det är positivt!

En del forumtrådar handlar om utrustning t. ex. vilket kök eller tält som man rekomenderar. Man listar sina argument eller kommer med en kritisk annalys. I dessa trådar är jag gärna aktiv i, man får insikt i andra synvinklar och man får ta del av andras kunskaper och erfarenheter. I andra forumtrådar frågas efter, eller rekomenderas fina vandringsleder och natursköna platser.

Så finns det trådar som handlar om våra värderingar, hur vi ser på t. ex. miljövård, allemansrätt och så vidare. Här deltar jag oxå gärna. Dessa är diskussioner är för oss viktiga, därför kan det bli lite hett om öronen och ibland går vi för långt. Men det tål vi för det mesta. Det är förutsättningen för en aktiv diskussion och ett levande demokratiskt forum.

Så finns det "Trollen" oxå. Dessa kan man reta sig på men man ansvar ju själv om man nappar på en sådan povokation. Ibland är Trollen faktiskt ganska roande.

Oavsett vad trådarna handlar om så är det lätt att man hamnar utan för ämnet. Ibland blir man uppmärksammad på detta eller att man själv uppmärksammar någon annan. Ibland vet man själv att det man tänker skriva om kanske kommer att hamna lite utanför ämnet och då brukar man ursäkta sig villket oxå accepteras.

En del trådar handlar inte om några egentliga "frågor" eller diskussioner alls. För ett par dagar sedan startades en tråd där man ombads lägga ut bilder på våra lägereldar. Mysbilder alltså. Trevligt! Jag lade ut en bild där jag kokade kaffe. Den lilla granriselden hade jag emellertid gjort uppe på en klippa ovanför en tjärn. Ganska snart dök det upp en kommentar om att jag eldade på en klippa samt en länk till Naturvårdsverkets hemsida där det står att man inte bör elda på sådana ställen. Kritik för mitt beteende accepterar jag, det ska jag ha och det kan jag ta.

MEN, det jag inte förstår är, att om det nu är så viktigt att påpeka detta så bör man väl i såfall starta en tråd som handlar om lämpliga eldningsplatser och kritik till de som väljer en felaktig plats, i stället för att bara hoppa in och medvet försöka starta en disskusion HELT utanför trådens egentliga ämne.

Utan att bidra med egna bilder eller andra kommentarer, trampar man bara in och kapar (förstör) tråden. TRIST!!!

Min kaffeeld är inte mer felplacerad, än era kommentarer! ...så det så!
 
Tjenare!

Jag klappar mina händer o håller med, bra skrivet. Alla dessa "paragrafryttare" måste ju verkligen leva efter lagens alla regler ;) har varit medlem för flera år sedan, gick ur pga det du beskriver i ditt inlägg. Blev trött helt enkelt på en massa skit snack helt enkelt...Men nu är jag medlem igen..då här finns även en hel del andra bra saker att diskutera.

Mvh Nicklas. (var beredd på stormen nu bara ;) )
 
Nån har känsliga tår;)

Nä, bara retas med dig, du har en poäng, och har väl både retat mig och syndat, men inte retat mig så mycket att jag startat en helt egen tråd om det.
 
Avskyr också OT och kastar inte stenen.

Det var enklare innan när internet inte var utbrett till massan. Då folk fortfarande kunde skilja på internet och verkligheten. Inte gick med smartluren kopplad till navelsträngen eller jagade "likes".

Knappas en hård ton på forat, ser aldrig varken svordommar eller för svåra personliga påhopp.
Som du skriver: kritik ska man tåla.

Dessutom visar man upp ett felaktigt beteende skall de motverkas direkt, detta för att ingen annan skall ta efter dåliga omdömen.
Du är säkert excellent på alla andra sätt men elda på berg bör man inte göra.
 
MEN, det jag inte förstår är, att om det nu är så viktigt att påpeka detta så bör man väl i såfall starta en tråd som handlar om lämpliga eldningsplatser och kritik till de som väljer en felaktig plats, i stället för att bara hoppa in och medvet försöka starta en disskusion HELT utanför trådens egentliga ämne.

Man kan också tycka att man måste vara flera för en diskussion. Min poäng är att om nu den andra personen påpekade så innebär det inte att du eller någon annan måste svara. Personen i fråga kanske inte önskade eller förväntade sig ett svar utan ville endast påpeka detta med ett inlägg, vilket jag anser vara lämpligt. Att skapa en ny tråd för varje gång man hade en kommentar skulle göra att det sprutade ut trådar vilket inte heller är ett hållbart beteende. En kommentar som ligger utanför trådämnet men är kopplad till ett inlägg är inte nödvändigtvis orsaken till en diskussion OT, jag skulle hellre mena att det är alla kommentarer som följer denna på samma ämne som skapar diskussionen.
 
En annan aktuell tråd som nyligen förstörts av OT-diskussioner är tråden om vindslå på Gore-texjackor då någon i inlägg tre eller så tog upp frågan om miljöaspekten med kläder i Gore-tex (nästan alla trådar som berör kläder förstörs just nu av detta trådkapningsämne).

Den stackars tråden spårade nästan ur helt trots att den ursprungliga kaparen insåg sitt misstag och bad om ursäkt.

Allt för hårt styrda forum är inte allt för kul men ibland så önskar jag att moderatorerna här på Utsidan var lite mer aktiva på sådana här saker.
 
En annan aktuell tråd som nyligen förstörts av OT-diskussioner är tråden om vindslå på Gore-texjackor då någon i inlägg tre eller så tog upp frågan om miljöaspekten med kläder i Gore-tex (nästan alla trådar som berör kläder förstörs just nu av detta trådkapningsämne).

Den stackars tråden spårade nästan ur helt trots att den ursprungliga kaparen insåg sitt misstag och bad om ursäkt.

Allt för hårt styrda forum är inte allt för kul men ibland så önskar jag att moderatorerna här på Utsidan var lite mer aktiva på sådana här saker.

Den tar jag på mig, själv klart är detta helt onödigt och ber självklart om ursäkt igen. Tyvärr så skriver jag ibland innan jag tänker...:)

Sorry!!
 
Men så här är det på de flesta forum.
Världsmästare som kan allt och aldrig gör fel.
Oftast så har de inte mycket till profil och är säkert inte ute överhuvudtaget i naturen, MEN de kan reglerna och alla paragrafer så då har de ju något att prata om.

Nä ut i bushen och ha kul.......
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...