Utsidan Forum: Kretinernas Paradis - Om Lasarna - Tyckandet - Nyhetsvardering etc

Jo, kanotdiskussionerna (om ungefär samma saker för det mesta) brukar ju onekligen hetta till - men de stora skillnaden är ju att de handlar om kanoterna eller paddlarna, inte om hur man bör anlägga rastplatser längs tänkbara paddelstråk.

...

Inom paddlingen är det ytterst få som ställer sig upp och utbrister "Titta på mig, vilken duktig paddlare jag är! Jag har slagit "rekord" i snabbast till Åland!" De som ändå framträder om sina bedrifter har också gjort något extra ordinärt, som paddlat Norges kust eller Östersjön runt etc., på ett ärligt sätt. Det är få som paddlar Blå Bandet med följebåt och utlagda depåer, samtidigt som de söker spons och uppmärksamhet. Och dessutom skulle få mer uppmärksamhet än någon som självständigt gjort en expedition runt Nya Zeeland.

Skulle det finnas kommersiella "expeditioner" runt Sveriges kust där ett flertal paddlare curlas fram, skulle vi nog få ungefär samma diskussion om stil i paddelforumet. Jag är nog inte den enda paddlare som skulle tycka att bedriften är gjord i "dålig stil" och att man som paddlare själv bör ta hand om sin egen säkerhet och logistik på sina turer. Att man lär sig hantverket från grunden innan man hävdar stordåd. Man kan tycka att det är lite väl mycket "jante", men det handlar även här om säkerhet och inställning till sporten.

Och nej, jag har inget emot att det finns guider som drar ut nybörjare på kajakturer. Jättebra och kul att fler vill paddla. Bra att man lär sig av någon som kan, innan man kan själv. När man så kan själv är kan man gå från personlig bedrift till allmän bedrift.
 
Kul att det

blir debatt.

Vissa trådar tappar läsvärde pga att fokus flyter iväg från trådstarten, det tillhör forumformen och jag tror det är en nackdel man får leva med.

Nyfikna frågor från ännu inte erfarna höghöjdsklättrare har du väl ingen emot David?

Thure
 
Inom paddlingen är det ytterst få som ställer sig upp och utbrister "Titta på mig, vilken duktig paddlare jag är! Jag har slagit "rekord" i snabbast till Åland!" De som ändå framträder om sina bedrifter har också gjort något extra ordinärt, som paddlat Norges kust eller Östersjön runt etc., på ett ärligt sätt. Det är få som paddlar Blå Bandet med följebåt och utlagda depåer, samtidigt som de söker spons och uppmärksamhet. Och dessutom skulle få mer uppmärksamhet än någon som självständigt gjort en expedition runt Nya Zeeland.

Skulle det finnas kommersiella "expeditioner" runt Sveriges kust där ett flertal paddlare curlas fram, skulle vi nog få ungefär samma diskussion om stil i paddelforumet. Jag är nog inte den enda paddlare som skulle tycka att bedriften är gjord i "dålig stil" och att man som paddlare själv bör ta hand om sin egen säkerhet och logistik på sina turer. Att man lär sig hantverket från grunden innan man hävdar stordåd. Man kan tycka att det är lite väl mycket "jante", men det handlar även här om säkerhet och inställning till sporten.

Och nej, jag har inget emot att det finns guider som drar ut nybörjare på kajakturer. Jättebra och kul att fler vill paddla. Bra att man lär sig av någon som kan, innan man kan själv. När man så kan själv är kan man gå från personlig bedrift till allmän bedrift.

Nog har det väl förekommit nån kontrovers kring Blå bandet, men helt riktigt är att det inte är nån som sökt sponsorer osv. Jag tror att det skulle kunna hända, bara nån kom på tanken, men kanotsport är ju traditionellt allt annat än exklusivt i nån slags monetär mening. De som är elit är det på bekostnad av sin privatekonomi, snarare än att de blir rika på sin sport. Prylarna osv är inte jättedyra, så det uppstår inte heller ett sponsorbehov på samma sätt som vid en Himalayaexpedition, och tack och lov så tar inte Länsstyrelsen betalt för ett tillstånd att göra ett försök på HBB....
 
eftersom forum-beteendet har varit ungefär detsamma i typ 30 år (möjligen med en puckel i odisciplin i slutet av nittittalet när allmänheten ramlade in, så är det förmodligen så bra det kan bli utan hårdhäntare moderering (som har egna nackdelar).

bästa medlet för egen sinnesro, och mot troll, är som alltid selektiv ignorering.
 
Det finns säkert särskilda hardcore klätterforum där lättstötta alpinister håller med varandra hela dagarna. Att inga andra än några få experter ska få tycka till och avgöra vad som är en bra prestation blir fajntigt. Då kan man ju ha en egen blogg som folk får lägga positiva kommentarer i istället. Jag tycker att det är kul att läsa ibland men det blir fasen pajkastning i varenda tråd så intresset för klättertrådar har hit rock bottom.
 
Fritt forum...

Det är ju fritt för vem som helst att skriva. Så skall det väll vara. Det ligger ju liksom i människans natur att diskutera, filosofera och vända och vrida på saker och ting.
Så länge man inte går till personangrepp så är det väll lugnt.
Vi kan ju jämföra det här forumet med flashback.org. Där kan du ju kalla folk idiot eller ännu värre saker utan att moderatorerna gör något..
 
Jag haller med om att jag verkligen inte alltid ar vare sig saklig eller haller mig med en god ton. Jag kan bara beklaga att jag balar ur i ren frustration.

Min poang var val att Utsidan kanske skulle vinna pa att dela upp det som har med klattring att gor med andra aktiviteter i berg. Det blir ju inte pankaka av tradar for att asikterna skiljer sig, det blir det for att olika "verkligheter" hamnar i samma soppa.


Det gör vi ju iofs när det verkligen spårar ur - jag har ju tex fått radera i en del av dina inlägg, när forumregler brutits. Senast idag.

Men att värdera kvalitet och jobba som någon slags hårda redaktörer på forumnivå varken vill eller kan vi göra. Då skulle vi behöva ha en kunskapsnivå högre än de som deltar i debatten. Och det den ene tycker är trams och okunnigt tycker förstås någon annan är dennes fakta och verklighet.

Utsidan är ett forum där alla är välkomna, nybörjare såväl som "proffs". Visst, det finns alltid en klick på sådana här forum (precis som i verkligheten) som skall yttra sig i de flesta frågor - besserwissers och provokatörer är något man får ha överseende med, men är det flagranta exempel så rapportera till oss. Det går dock att ignorera sådana inlägg också, svara på någon annans istället.

Jag ser mycket hårdare på personangrepp och trist stämning mellan deltagare än att man inte alltid diskuterar det trådstartaren tycker man skall prata om, precis som i en verklig debatt så svänger det alltid lite hit och dit - en tråd får alltid små grenar och utskott.

Vill man primärt pusha sin åsikt och ta in lite feedback från läsarna skall man ha en blogg - för en forumtråd är allas egendom, trådstartaren äger inte en tråd. Men såsom allas egendom står det dock ingen fritt att förstöra den med tramsinlägg, trolling mm - så är det solklara fall av "vandalism" - använd rapporterafunktionen så kollar vi på det.

Att kalla andra forummedlemmar för "kretiner" bäddar verkligen inte för den trevliga, konstruktiva stämning du säger dig vilja uppnå?

Ikväll har jag suttit och rensat i en annan bråkig klättertråd - varför är det som oftast klättrare som ryker ihop tror ni?
 
Men, det finns ju redan massor av underkategorier under kategorin klättring. Därtill kommer vandringsdelen av forumet.

Om du vet med dig att du skriver osakliga saker i ren frustration borde du kanske använda dig av den vetskapen o censurera dig själv istället.

Jag haller med om att jag verklige inte alltid ar vare sig saklig eller haller mig med en god ton. Jag kan bara beklaga att jag balar ur i ren frustration.

Min poang var val att Utsidan kanske skulle vinna pa att dela upp det som har med klattring att gor med andra aktiviteter i berg. Det blir ju inte pankaka av tradar for att asikterna skiljer sig, det blir det for att olika "verkligheter" hamnar i samma soppa.
 
1. Jag soker ingen publik har pa Utsidan, den nar jag via min blog. Jag vet att fa har det detaljintresse for alpinism som jag har men det gor ju inte att det kan vara viktigt att dela med sig av en annan bild an den som formedlas av media eller andra.

Man kan ju tycka vad man vill om mina asikter men dom bygger pa erfarenheter och sallan om alls pa spekulationer.

Men kanske har du ratt det ar helt onodigt att posta nagot. Jag ska fundera pa det.

Jag tror det tvärtom är du David som postar i fel forum. Hade du läst i trådarna innan du börjat posta hade du insett att den publik du söker inte finns här. Mitt intryck är att de frågor och ämnen du tar upp riktar sig mot rikitgt seriösa alpinister och klättrare. Min uppfattning är att de flesta av dem som är så seriösa inte hänger på detta forum. Här är det mest glada amatörer som önskar att de fick klättra lika mycket som de sitter framför datorn :)
Frågar man t.ex om O2 är dopning och det inte hänger en enda höghöjdsalpinist på forumet blir ju diksussionen också därefter.

/erik
 
True... Men jag far ju ratt mycket skit har ocksa sa att jag blir sur ar kanske inte mer an manskligt.

Men, det finns ju redan massor av underkategorier under kategorin klättring. Därtill kommer vandringsdelen av forumet.

Om du vet med dig att du skriver osakliga saker i ren frustration borde du kanske använda dig av den vetskapen o censurera dig själv istället.
 
Jag är överens med dig David, om att du ibland uttrycker dig som ett arsle, men eftersom du tämligen oreserverat och synbarligen uppriktigt ber om ursäkt för detta med jämna mellanrum så blir det lättare att ha överseende med.

Dina synpunkter speglas ju både av dit personliga synsätt (i rätt hög grad) och av ditt personliga perspektiv (avseende erfarenheter och praktisk attityd), så därför tycker jag att de bidrar till trådarna lite oavsett hur du uttrycker dig.

Jag tycker nog att det borde kunna finnas nåt att "lära" även för dig, när du invecklar dig i diskussioner med "blåbär". Så häng kvar här, och skriv gärna lite lagom snabbt. Jag skriver ju säkert så mycket att det retar många, men ibland dröjer jag med "Skicka svar" och som regel innebär ju det att man redigerar inlägget eller rent av struntar i att posta det. Det är antagligen en bra metod.

Naturligtvis vill jag nu genast be om ursäkt för att jag påstår att du skriver som ett arsle. Jag är säker på att jag borde kunna hitta ett bättre uttryck om jag bara låter bli att trycka iväg inlägget genast.... Jag tror dock att du har överseende ifall jag ändå gör det!
 
For att vara konstruktiv

Skulle det inte vara mer praktiskt och rattvisande att ha en flik eller vad det kan heta om bergsbestigning under expeditions fliken.

Det ar ju tveklost sa att allt som har med bergsbestigning att gora inte PER C har med klattring att gora och for att gynna utbyte av erfarenhet etc sa kanske det skulle vara en rimlig losning.

Tex traden om att acklimatisering pa Killimanjaro har ju inget what so ever med var sig Big Walls eller alpinism att gora.

Pa sa satt skulle Alpin/Big Wall kunna bli en mer renodlad del for och om alpin klattring och Big Walls.


@ ANders det ar ok att du kallar mig Arsle, ratt offta ar jag ett
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...