Diverse frågor ang. Nya Zeeland

Hello!
Har precis kommit hem från en underbar äventyrsresa i USA och har ångest för att gå tillbaks till jobbet... Planerar redan inför en ny resa med destination Nya Zeeland som verkar vara ett land fullt med äventyr!

Jag kommer troligtvis vara där i ca 6-7 veckor från mitten av Januari till början på Mars tillsammans med en kompis. Kommer nog hinna med endel på dessa veckor, men det jag verkligen vill få ut av resan är massor av äventyr och häftiga naturupplevelser. Av det jag läst hittills om landet så verkar sydön ha mycket att bjuda på inom den kategorin!(?) Min första fråga är alltså om det är bäst att boka flyget till Wellington (nordön) eller till Chrischurch på sydön? Är det dyrt att åka mellan öarna så att det helt enkelt lönar sig att flyga direkt till sydön eller handlar det om så lite pengar att det inte spelar någon större roll? Kanske hinner med att vistas på båda öarna under dessa veckor, men skulle tiden inte räcka till så känns det i nuläget som det är sydön jag/vi ska prioritera under resan?

Under min USA-resa jag precis kommit hem från hyrde vi en bil och roadtrippade 700mil, så otroligt värt. Planen är att hyra en bil även i NZ och vad jag förstår så är bensinen ganska billig även där (billig jfm chockpriserna här i Sverige...) Finns det något speciellt att tänka på gällande bilhyrning förutom att det är vänstertrafik i landet... Eller är det bara att köra på? I USA var det en hel del tjafs med diverse försäkringar, extra priset hit och dit beroende på vilka delstater man skulle passera och så... Något speciellt man bör veta ang. bilhyrning i NZ?

Äventyr under resan jag uta efter är canyoneering, klättring (klippa/is), ev Rafting/forsränning, bra hiker/vandringar, kanske dykcert? m.m. Någon som har bra tips på ställen oh/eller andra äventyr? =)

Vad är bra priser till landet? Har i nuläget hittat flygbiljetter tur och retur kring 12 000kr, är det billigt eller normalpris?

Fler frågor dyker säkert upp allt eftersom resan närmar sig. Är enbart i första planeringsstadiet nu.

Hälsningar,
Jimmy
 
dom producerar fantastiska viner.. pinot noir i bourgogne klass till en tiondel av priset.. man behöver inte vara en barbar för att man reser lätt.. ha en grym resa!!
 
Vad avundsjuk jag blir! Var där för några år sedan - helt underbart.

Vi hyrde en camper på http://www.keacampers.com/ Fungerade utmärkt. Vi hade problem med motorn vid ett tillfälle, körde in på en verkstad, de fixade direkt och vi betalade ingenting. Mycket smidigt.

Smala vägar och lite nervöst ibland i en stor camper, men man vänjer sig.

Vi hade velat glaciärpaddla på sydön, men var där kring jul och då var det stängt vid uthyrningen. En miss... skulle kunna åka dit igen bara för det!

Paddlade istället på Nordön, väldigt långt norrut. Helt ok men tror det är vackrare på norra delen av sydön.

Lycka till!!! :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...