Att dricka på långtur?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera.

Detta med att dricka.
Vad rekommenderar ni för vätska för att hålla elektrolyter, salter och vad det nu kan vara på en OK nivå?
Det är ju varmt och jag svettas en del.

Några tips?

Mvh
Ola A.
Linköping.
 

Bilagor

  • C360_2016-05-30-14-11-13-453_org.jpg
    C360_2016-05-30-14-11-13-453_org.jpg
    106.8 KB · Visningar: 1,523
Vatten. Och vanlig mat i första hand.

Ta en långpaus och bada på eftermiddagen om det är varmt och cykla längre på kvällen. Gå upp tidigt på morgonen kan funka men lite trist med mkt dagg och kondens om du tältar.

Thure
 
Isotonic. Bara vatten duger inte (för mig).

Själv dricker jag Orifo Isotonic (500 ml per påse) för att hålla bra nivåer. Minst två per dag vid motsvarande aktivitet som du beskriver. Jag har inga vetenskapliga belägg men väl ganska många empiriska studier; om jag bara dricker vatten så går jag torr. Med dessa så håller jag vätskebalansen bättre.
 
Vatten. Och vanlig mat i första hand.
Thure

Jag håller med Thure. Ska man cykla så langt så blir intensiteten ofta rätt moderat. Då går det i regel helt fint att ersätta förluster med vanlig mat och dricka.

Om du vil kan du innan din tur, under förberedelse göra lite undersökningar och testa ut olika strategier. Genomför en eller flera dagsetapper i förväntat tempo och helst i liknande temperatur. Väg dig noggrant naken/i underbyxor före och efter en lång distans. Du måste också ha noterat det du druckit och ätit under tiden. På det sättet kan du se om du lyckats ersätta vätskeförlusten. Har du gått ned i vikt ligger du minus i vätskebalans (men det kommer alldeles säkert att normalisera sig till nästa dag med vanlig mat och dricka).
Om du sen har ekstrema dagar på din långtur till Nordkap och går minus i vätskebalans, så skulle jag rekommendera en ORS-produkt alltså en rehydreringslösning med salter och elektrolyter i rätt balans (Oral Rehydration Solution), dvs vätskeersättning, typ Resorb eller andra produkter, helst efter WHO-standard. Beställ på nätet, evt utomlands för att få olika smaker. Utbudet är begränsat i Skandinavien. Tyvärr har dom ändrat Resorb något, det har kommit flera produkter som er mer nischade. Finns en ”sporttyp” som kan funka. Alla resorb vill jag minnas har fått mindre natrium i sig. Spelar inte så stor roll för oss vanliga, men patienter som har hög produktion på sin stomi vil ha mkt natrium i det dom dricker för att evt om möjligt kunna undgå behov för vätska i.v.
 
Senast ändrad:
Seltin salt kan man göra egen saltersättning av.
Har 50% vanligt salt,Jozo motsvarighet har 30%.Man kan trimma till önskad koksalthalt med vanligt salt
 
Gör själv, billigt och enkelt

1 liter vatten
1 tsk natriumklorid
5~7 tsk druvsocker

Se till att natriumklorid och druvsocker löser sig i vattnet (koka gärna upp vattnet) och smaksätt gärna med koncentrerad saft/juice/citron/bär etc.

Funkar lika bra med cola blandat med vatten + lite natriumklorid.

Mvh troswe
 
Äter du en välbalanserad kost (frukost, lunch, middag & kvällsmål) behövs inte det. Sen innehåller både jucie, citron och bär både magnesium och kalium etc.

Räcker att få i sig ~350mg/dag av magnesium och 3,5g/dag av kalium och det får du via maten...

Mvh troswe
 
Vilken massa respons, vad trevlligt :) Tar en stund att sätta sig in i.
Suveränt, stort tack.

Blir verkligen taggad inför 2018.
 
Du håller bara koll på vätskeförbrukningen så vet du om du behöver extra mineraler.
2-3L tillsammans med normal kost så behöver du inte extra , hamnar man på 6-8L per dygn får man börja och käka Seltin med tesked.

Ganska enkelt , snabbt uppkommande saltbrist är desutom svår att missa då man får saltsug.
Långsam kan man missa en period innan man inser att tröttheten beror på saltbrist.

Ha en svart keps , dom vita ränderna och droppstenen av salt är en bra indikator...
 
Det beror mycket på ditt tempo, håller du dig under svettning gäller det att göra som hemma. Jäktar du blir drickningen ett arbete och du bör få i dig tillräckligt med joner.

go tur
 
Äter du en välbalanserad kost (frukost, lunch, middag & kvällsmål) behövs inte det. Sen innehåller både jucie, citron och bär både magnesium och kalium etc.

Räcker att få i sig ~350mg/dag av magnesium och 3,5g/dag av kalium och det får du via maten...

Mvh troswe

Du får sluta goggla svar hela tiden och lägga ut på utsidan som dina egna.
Blir fel och skapar förvirning

Lär nu.

Samtliga salter urineras ur eller svettas fram och måste ersättas.

Vid normal kosthållning och vid normala vattenintag så behövs inga mineralintag på många dygn fast vid brutal ansträngning.
Vid normalt kostintag med kraftig vattenförbrukning(6-10 liter dygn ) så krävs saltintag vid typ dygn 3-5 och så vidare och då helst mineralsalt ala Seltin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...