6 - dagars vandring med Lchf

Nån kan säker ge ett snabbt svar.

6 dagar med mat och kaffe - dvs koka vatten.

Räcker 2 x 100 g gas eller 1 x 230 g

Eller bör man ta med mer?
 
(...) numer kör jag inte extremt, men försöker ändå käka lite kolhydrater. (...)
I så fall håller jag med Kogoyo om att baljväxtbaserad mat som bönpasta, rostade kikärter, hummous, besan laddu m m är väldigt praktiskt på vandring. Den höga fiber- och proteinandelen (i fallet hummous även fettet) gör att de blir väldigt mättande, så det behövs inga mängder.

Jag som mest äter vegetariskt brukar välja sojabönpasta för proteinsammansättningens skull, men det är ju inte nödvändigt i ditt fall. Jag bryter platta sojatagliatelle i småbitar för både packbarhetens och koktidens skull - då räcker det med någon minuts uppkok och sen eftersvällning i grytmysare - och kokar dem med ett lämpligt vattenöverskott ihop med allt övrigt i den aktuella maträtten.

Rostade kikärter har fördelen att inte kräva tillagning; gott både till någon varm grönsaksgryta och som tilltugg/mellanmål. på mina senaste turer hade jag en påse med var sin tredjedels valnötter, mandel och rostade kikärter som min sockerfria "snaskpåse" att tugga på under gång, och blev så mätt på det att jag ofta skippade lunchen.
Enkelt att fixa själv, men nästan lika goda finns att köpa färdiga i din närmsta Mellanöstern-butik :).

Hummouskoncentrat är jättepraktiskt, då det bara kräver utrörning i kallt vatten och 5-10 minuters svällning. Kan köpas i pulverform, men blir väldigt mycket godare om man fixar själv - recept i länken. Köp den riktiga superfinmalda tahinan från Mellanöstern, svenska varianter som Kung Markattas etc är alldeles för grovmalda (och dyra).

Besan laddu är egentligen en indisk efterrrätt, och då med en massa socker i, men går att göra i en "saltkryddad" version och blir då också väldigt praktisk "färdigmat". Recept i länken.
Sen lockar tanken att få maten godare men även billigare.
Det blir den verkligen! Har man väl börjat fixa själv, inser man snabbt hur enkelt det kan vara.
Hursomhelst så tycker jag att ha fett som drivkälla mer än kolhydrater är positivt för mig.
Jag är närmast vegetarian och fjärran från alla teorier bakom LCHF, men verkar också trivas bäst utan större mängder kolhydrater (fr a mjölmat) och har lätt att snabbt få igång min "fettmotor" vid ansträngning eller kaloriunderskott. Jag kan därför bygga min fjällproviant på mycket hög andel fett, vilket ju blir mest vikteffektivt, och ändå må väldigt bra.
För andra fungerar det inte alls eller leder till ett lidande under en omställningsperiod. Du bör väl redan vara "omställd", men att äta så hemma är ändå inte riktigt samma sak som att göra det i tillräcklig omfattning under många dagars extraförbränning, så testa (om du inte redan gjort det) hur du reagerar under någon dags hårdare ansträngning, innan du ger dig av på veckolånga turer.
Fråga - om jag gör ett storkok med köttfärssås säg på 3 kg nötfärs och sprider ut det på 3 plåtar så blir det ju inte precis ett tunt lager. Kan man lagra i kylen och torka lite i taget eller hur funkar det?
Det har hänt att jag kylförvarat färdigtillagad köttfärsrätt på kö till torkning, men inte mer än ett dygn. Jag är däremot jättenoga med att tacka in, snabbkyla efter tillagning (alltså ej i rumstemperatur), hålla händer och verktyg rena etc.

PS tror du kan ha viss nytta av den här och den här tråden, samt delar av den här artikeln.
 
Nån kan säker ge ett snabbt svar.

6 dagar med mat och kaffe - dvs koka vatten.

Räcker 2 x 100 g gas eller 1 x 230 g

Eller bör man ta med mer?

Jag tar en 230-grammare för en veckotur (totalvikten på 2x100 kanske är högre p.g.a. två förpackningar?), men...

Det beror på vilket kök, vilka omständigheter och hur mycket vatten du behöver :)

Kör jag med toppmonterat (Firemaple titan 50 g, tack joanna) utan vindskydd och en liten MSR titankastrull går det åt cirka 10 gram per uppkok och då är det cirka 4 deciliter vatten kanske (en portion nudlar, potatismos eller kaffe).

Med mitt MSR Reactor (också toppmonterat men ej vindkänsligt och mer effektivt) räcker 10 gram gas till att koka en hel liter.

Smälta snö med Reactor cirka 30 gram per liter färdigt kokande vatten.
 
Det är inte så de tänker.;)

Micro, det finns ju torkat kött och torkade grönsaker att köpa. En flaska ghee/kokosolja/smält talg/ister och du är hemma.
 
(...) Kör jag med toppmonterat (Firemaple titan 50 g, tack joanna) utan vindskydd och en liten MSR titankastrull går det åt cirka 10 gram per uppkok och då är det cirka 4 deciliter vatten kanske (...).
Intressant. Gick och vägde min 100 g Primus Powergas-patron, som kom hem med en icke obetydlig slatt gas kvar, för att se vad jag bränt på senaste turen.
Förutsättningar: samma brännare, ungefär samma mängd vätska, men med vindskydd+reflektor och i Trangias hårdanodiserade alugryta (15 cm diameter) med lock. Utetemperaturer kring/strax över nollan. Vädret var kroniskt kasst, så maten lagades oftast vindskyddat under min "veranda".
Gav ca 5 g gas i snitt per måltid, dvs uppkokning + sjudning på svagast möjliga låga under kanske någon dryg minut i snitt.

Slutsatsen måste ju vara att vindskydd/reflektor gör stor skillnad, även i vindskyddat läge (för det antar jag att även du såg till att ha). Möjligen också bred kastrull och aluminium jämfört med titan (som leder värme sämre)?
 
Slutsatsen måste ju vara att vindskydd/reflektor gör stor skillnad, även i vindskyddat läge (för det antar jag att även du såg till att ha). Möjligen också bred kastrull och aluminium jämfört med titan (som leder värme sämre)?

Japp så vindskyddat det går bakom sten / rygga eller i tältet. Vet om att jag eldar för kråkorna men förutom lättpackning gillar jag minimalism och "orkar" inte släpa med mig vindskydd (dunkudde går bra dock) :)

Lågan från firemaple-brännaren är som du vet ganska bred och kastrullen smal så det bidrar säkert också till dålig verkningsgrad.
 
Falafelpannkaka blir brödigt och mättande. Gott med ajvar och vitlökssås. Kanske går att torka ajvar?

kikärtsmjöl
ägg
vatten
salt
spiskummin
persilja
chiliflakes
olja
(ev. vitlök och koriander också om man gillart)
 
Latmasken

Inser att jag ej kommer få tid ork till att torka egen mat denna gång.

Men vill ändå hålla ner kolydraterna så tänker att 1 x frystorkat per dag till middag men utöver det så behöver jag lite tips.

kokta ägg med majonäs till frukost
makrill i burk till lunch
salami modell större för att fylla på
olivolja att toppa middagen med

Nån nämnde att man kunde köpa torkade grönsaker och kött - var hittar men det till bra pris?

Sen kommer jag inte på nåt bra. Läste om Knorr Pot - bra pris men såg skrymmande ut.

Ska vara ute 6 dagar så tar väl med 8 x frystorkat
Ägg x 12
Makrill x 6
Tonfisk i olja x 6
Olivolja 500 ml
Salami x 500 g
Nötmix av nån sort

Är ju en praktisk / bekväm person så tips på vad som kan tas med som är mindre kolydrater

En annan sak: När jag var på keb så körde jag ej Lchf utan körde gröt - gott absolut men ett helvete att diska. Så lite disk uppskattas!
 
Skippa makrillen och kör tonfisk i olja med dom, mer energi tonfisken.

En hyfsat bra grej med dom är att dom är självlagande varma små mål med mat.
Peta i en vecke och sätt eld, efter en 10-20 minuter beroende på vinter/sommar så har man ett varmt mål med käk med touch av grillat.
Det är inte mycket olja och därmed egen energi man bränner av
 
Är det nu du ska gå eller senare i sommar? Och var i landet? Med nuvarande temperaturer borde det i större delen av landet inte vara något problem att ta med chark av typen bacon och rimmat fläsk med sina tillsatser av konserveringsmedel.

Vad gäller salami kan jag tipsa om en som jag tycker är jättegod på Willys. Ganska neutral och köttig i smaken, inte den jättekryddiga varianten alltså, man tröttnar inte på den så lätt. Tjock som min underarm och lika lång. Brukar kosta uppåt 200 spänn, men kilopriset är bra. Heter Fumagalli Milano eller nåt liknande.

Titta, här hittade jag den!
https://handla.willys.se/produkt/Salami-Milano-100377334_KG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schweingaard Vegitarisk mat för 6 dagars tur Friluftsmat 13
WilliamGurebo Kaloriförbrukning vandring Friluftsmat 14
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
grodanbolle Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv? Friluftsmat 11
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Mediana Förlorar aptiten vid vandring Friluftsmat 23
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
sofiah Dricksvatten vid vandring i södra Sverige Friluftsmat 15
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
grodanbolle Bästa snacks vid vandring? Friluftsmat 61
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
granbom "Födelsedagstårta" på vandring Friluftsmat 14
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11
emmafuruvik Vandring runt helags, sylarna? Friluftsmat 5
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...