Justering av Sachs Torpedo Pentasport 5 ??

Hej!

Jag försöker få ordning på växellägena på en hoj med 5-vxl Sachs-nav. Läge 1-4 går ganska bra men 5'an vill inte komma riktigt i läge och "missar" ibland så man trampar ett halvt varv "i luften" .... inte så kul.
Har inte hittat nåt ställe att justera på?! Är jag dum eller hur fungerar detta?
Har plockat av och på "clickboxen" ett antal gånger, även öppnat (och fått ihop den! :-> ), blir så trött på detta...
Alla tips är välkomna!
mvh
/Hans
 
Har du den nya eller gamla typen av klickbox?
Jag antar att du har den gamla - lite avlång och helsvart. Den nya har en justerskruv där växelhöljet går in i boxen, dessutom en indikatorskiva i ett litet fönster, så att man kan se att lägena hamnar rätt.

Hade problem med ofrivillig växling på min gamla klickbox också, LBS påstod att det var ett allmänt problem med första versionen när den blev sliten, så han övertygade mig att köpa ny (reglage + vajer och klickbox) för ca 300 kr.

Den nya är lätt att justera. Däremot hände det i vintras att den frös fast. Åtgärd var att kapa höljet något så att lägsta punkten på kabeln var vid slutet i klickboxen, inte mitt i (så att vatten blev kvar och frös).

/Per ERic
 
Japp det är en gammal klickbox jag har (cykeln är knappt 10 år gammal), den har inget fönster och ingen justeringsmöjlighet, därav min frustration.... :)

Så det är till att bita i det sura och skaffa ny box som gäller alltså. Funktionen i navet är då precis samma nuförtiden i det nav som heter Spectro P5 ?

tackar för svaret!
mvh
/Hans
 
Hej, jag har en cykel med pentasport 5växlling. Kanske är det samma.

Men den justerar man växlarna med att förlänga/förkorta de svarta boxarna som sitter på vajrarna därbak. De sitter på vardera sidan därbak.

Man bara trycker in och drar ut/in skruven etc. Hoppas det är samma på din cykel?

Mvh Pher
 
Det du har är ett något äldre Pentasport; det vi försökt få att fungera är de nya med bara en vajer till reglaget, så tyvärr har vi inga sådana gamla hederliga boxar. Håller med dig om att det är ett mer justerbart system, ungefär som två treväxlade Torpedo-vajrar.

/Per ERic
 
ja, det är bara en vajer till klickboxen, och hederligt "spakreglage" på styret. Inget vridhandtag alltså. Men du menar att det borde funka att byta till en ny klickbox och nytt reglage helt enkelt?

mvh
/Hans
 
Hej (snubblade över denna tråden och hoppas nån fortfarande läser den)!

Jag har övertatt en gammal cykel som jag försöker få liv i. Den har ett 7-växlat torpedosystem och på era beskrivningar låter det som att den har den "gamla" klickboxen. Finns det att byta ut eller ska jag försöka byta hela hjulet istället? Jag skulle tom gärna kunna tänka mig att byta till ett gammalt 3-växlat system.

Några ideer?
 
Jag är här fortfarande :). Du har alltså problem med växlarna som i tråden, och en avlång box utan indikatorfönster? Om det är ett bra hjul i övrigt tycker jag du ska behålla det; nya klickboxar passar troligen och är långt billigare än nytt hjul. Sachs 7-växlat är också ett fint nav i det mesta.

Min cykel med Pentasport är försvunnen, men ersättaren har ett 7-växlat "S7" från Sachs / SRAM. Dessa finns det nya klickboxar till (OBS alltså att på en-vajer-P5 är navet samma med både nya och gamla klickboxar, så de går att byta ut), och jag *gissar* att S7-boxarna borde passa till ditt nav. Det märks om inte annat ganska lätt om det passar.
 
Jag har nu bytt till en ny klickbox, nytt reglage & vajer. Det blev ett SRAM S7 som man vrider runt styret istället för en spak. Det fungerar hyffsat men är fortfarande lite hopp i växlarna så jag måste försöka justera det bättre.

(om någon behöver så finns bilder från hur mina gamla saker såg ut här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53204)
 
Hjälp att justera

Hej igen!

Hur justerar man växlarna med den nya klickboxen? Jag har hittat nått om att ställa växlarna i läge 4:a och se till att strecket i klickboxen är rakt men fattar inte riktigt hur. Någon som vet?

Bifogar bilder på hur mina grejjer ser ut.
 

Bilagor

  • klickbox.jpg
    klickbox.jpg
    97.3 KB · Visningar: 17,812
  • reglage.jpg
    reglage.jpg
    108.4 KB · Visningar: 17,477
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildkatt Justering av aheadset Långcykling 6
barend 3-växlad Sachs, problem Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...