Kiruna/Kebnekaise området

Tja!

I augusti var det tänkt att jag skulle åka upp och bestiga Kebnekaise och efter det ta buss eller vandra till något bra fiskeområde där i trakterna för att spinnfiska och tälta, jag söker ädelfisk som öring, röding och harr.

Det får gärna vara hyffsat fritt på folk då jag helst vill vara ensam (stockholms bo) haha :)

Som sagt, bra spinnfiskevatten runt Kiruna på buss/vandringsavstånd, ska kaste med lite spinnare så inge flugfiske. Någon som har något tips? Det skulle verkligen uppskattas! :)

Tack på förhand!
 
Du kan hoppa av bussen från Nikkaluokta i Kaalasjärvi, min hemby där min pappa bor, köp ett fiskekort hos någon försäljare (det är skyltat).

Kalixälvens första fors ligger vid bron alldeles vid byn. Just vid bron så brukar det vara en del andra fiskare men om du bara vandrar en dryg kilometer nedströms så är det knappt någon annan där.

Du kan välja antingen norra eller södra sidan av älven men jag rekommenderar vadarbyxor för att komma åt de bästa ställena.

Harrfisket är riktigt bra, även öring kan vara riktigt bra.
 
Du kan hoppa av bussen från Nikkaluokta i Kaalasjärvi, min hemby där min pappa bor, köp ett fiskekort hos någon försäljare (det är skyltat).

Kalixälvens första fors ligger vid bron alldeles vid byn. Just vid bron så brukar det vara en del andra fiskare men om du bara vandrar en dryg kilometer nedströms så är det knappt någon annan där.

Du kan välja antingen norra eller södra sidan av älven men jag rekommenderar vadarbyxor för att komma åt de bästa ställena.

Harrfisket är riktigt bra, även öring kan vara riktigt bra.

Väldigt intressant.. :) Fungerar spinnfisket där också eller är det bara flugfiske? Låter otroligt bra blir grymt sugen när jag läser din post! Åker jag dit lovar jag att värna om fisken och det är catch and release som gäller!
 
Spinnfisket funkar bra, det har jag själv kört ändå tills i år då jag köpte ett flugspö.

Ta upp någon harr och tillaga vid älven, det blir perfekt kvällsmat.
 
Jag rekommenderar mindre flytande Rapala-vobbler samt Vibrax-spinnare i storlek 2 och 3. Några olika färger och du är hemma.

Flugkast körde jag med kvällstid när jag var yngre, augustikvällar var Professor och Silver doctor bra val.
 
Spinnfisket funkar bra, det har jag själv kört ändå tills i år då jag köpte ett flugspö.

Ta upp någon harr och tillaga vid älven, det blir perfekt kvällsmat.

Jag rekommenderar mindre flytande Rapala-vobbler samt Vibrax-spinnare i storlek 2 och 3. Några olika färger och du är hemma.

Flugkast körde jag med kvällstid när jag var yngre, augustikvällar var Professor och Silver doctor bra val.

Okej det låter ju bra Funderar nästan på att köpa mig ett flugset och prova på, jag menar det är ju ett ypperligt tillfälle att lära sig det där borta när man bor i Stockholm!

Det kommer nog bli en eller två harrmackor, oemotståndligt Jag försökte hitta lite busstider men hittade ingen busshållsplats med namnet Kaalasjärvi, vet du vad hållplatsen heter där?
 
Okej det låter ju bra �� Funderar nästan på att köpa mig ett flugset och prova på, jag menar det är ju ett ypperligt tillfälle att lära sig det där borta när man bor i Stockholm!

Det kommer nog bli en eller två harrmackor, oemotståndligt �� Jag försökte hitta lite busstider men hittade ingen busshållsplats med namnet Kaalasjärvi, vet du vad hållplatsen heter där?

Perfekt att prova på då man är lite avsides och man inte har "expertpanelen" bakom sig som sitter och skrattar åt ens 3 meters kast.

Bussen lämnar posten i Kaalasjärvi så det var märkligt. Säg bara till busschauffören så kan kan garanterat släppa av dig vid vägskälet annars.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...