Första flugfiskeset

Hej!
Efter varit uppe och fjällvandrat med en polare som fiskat har jag blivit riktigt sugen på att börja. (Även om fiskandet gick sådär).

Jag tänkte gå någon kurs här i närheten (bor i Göteborg) så har ni några tips så dela gärna med er.

Tänkte även införskaffa ett enkelt set. Har hittat t.ex. vision keeper vilket verkar vara ett bra nybörjarset. Det är tyvärr 2-delat och jag skulle gärna vilja ha ett 4-delat inför framtida vandringar. Har förstått att det är 9ft och #5-6 som gäller. Har ni några tips på utrustning som uppfyller detta eller kan man byta ut endast spöet när det vankas vandring?

MVH snuffle
 
hejsan
kul.
bra att gå kurs.
naturligtvis ska du ha ett flerdelat spö.
det är mkt viktigt att grejorna lirar ihop.
köp inte nåt nybörjarset på tex biltema.

ett flugfiskeforum kan vara lämpligt att besöka.
www.edgeflyfishing.se

vänligen nils
 
Hör med Snäjk i Vänersborg om du kan tänka din någon knapp timme bakom ratten. Deras kastkurs som jag gick för en sisådär 5 år sedan, var väl egentigen att betrakta som en "lite"- version. Bara en dryg timme på gräsmattan men jag tyckte det räckte för att få ordning på tekniken. Hade i och för sig lite kunskaper innan jag kom, vilka finslipades där. Låter som om du kanske också har lite baskunskaper med dig in så kanske det kan vara ett alternativ. Kommer inte ihåg vad det kostade, men det handlade då om någon hundring eller två.

De säljer Vision vet jag.

Min personliga åsikt; Jag föredrar färre delar i spöt, inbillar mig att det kastar bättre och dessa använder jag när jag åker bil till fiskeplatsen.

Men, som du säger, det är ju opraktiskt vid vandring etc. Jag har ett Greys GLA 3-delat, nybörjarmodellen i deras serie men detta är det spö jag använder oftast, ihop med en Vision Vibe 125 lina vid vandring - en tub på exakt en meter stör inte mig nämnvärt när jag går. Spö och rulle finns hos en leverantör för 1599:- Har några goda vänner som är "fanatiska" flugfiskare, och har spö i både antal, kvalitet och pris efter detta - de har testat detta GREYS GLA och faktiskt blivit lyriska. Enligt dem är det extremt prisvärt. Greys är ju ett välkänt märke, idag dotterbolag till Hardys.

9', klass 5-6 brukar ju vara standardtips, och lämpas till allroundfiske. Ett 4-delat spö av denna typ blir således ca 65-70 cm långt vilket kanske kan upplevas mycket vid vandring hos en del. Kanske ska du kika på ett "travel"-spö? Sameo har ett en modell, "Globetrotter" men det är dyrt, 3300:- 50 cm lång tub!

Om du ska fortsätta att fjällvandra och enbart fiska på dessa turer hade jag kanske hoppat ner någon klass, (4)-5 eller så. Funkar fint och kanske optimalt för harr och öring. På sikt kanske du vill ha fler spön i olika klasser och modeller - allt efter vind och vatten och storleken på den tänkta fångsten.

Mitt tips, efter ett inlägg som blev längre än väntat, så satsa på ett bättre budgetspö klass 5, (1000-1500:), en hyfsad budgetrulle (tänker exempelvis BFR, i samma storlek/klass) och lägg allt krut på en riktigt bra lina.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.