funkar Garmin etrex fortfarande?

Mina erfarenheter

av olika Etrexgenerationer stämmer med föregående inlägg. Att tid i rörelse är kortare indikerar just att din gamla Etrex tappat kontakten under en eller ett par tidsintervall. Kanske är det tät skog nånstans på löprundan. Försök att ha GPSen högt placerad typ på axeln eller i mössan. Stäng av batterisparfunktionen så kanske GPSen behåller kontakten bättre. Låt GPSen ligga ett par minuter påslagen med bra sikt mot himlen innan du börjar löprundan. Kolla att den hittat positionen innan du börjar röra på dig.

Thure
 
Det handlar inte bara om radioskugga

En gps-mottagare presenterar sin position med en viss noggrannhet baserat på hur bra mottagning den har, hur många satelliter den får signal ifrån och hur satelliternas inbördes position förhåller sig till varandra. Man befinner sig med andra ord alltid inom en viss noggrannhetsradie för den aktuella positionen som gps-mottagaren visar. Exempelvis en radie på 3 meter när.

Detta bör man tänka på detta när gps-mottagaren presenterar sin position, speciellt äldre gps-mottagare som hade färre kanaler och generellt sämre mottagardelar. Förflyttar man sig 100 meter med gps:en så uppstår det alltid en "inbyggd" felangivelse av positionen längs hela sträckan eftersom den baseras på en viss noggrannhet istället för en exakt position. Noggrannheten/mottagningen kan dessutom förändras under din förflyttning, därför finns det en viss risk för ackumulerad felangivning av hur positionen presenteras gps:ens karta, som tillexempel när man åker igenom en tunnel.

Dessutom, tror jag, att gps-mottagaren inte har kontinuerlig kontakt med satelliterna, utan tar istället emot signalerna med ett visst intervall. Ju tätare intervallet är desto större noggrannhet blir positionen och presentationen av förflyttningen. På min gamla Garmin Geko 201 från tidigt 2000-tal kan jag under menyn för spårning/tracks ställa in olika parametrar för hur ofta gps-mottagaren ska lägga ut spår/brödsmulor på kartan efter min förflyttning. Men jag vet inte om dessa inställningar påverkar hur ofta den tar emot signaler eller bara antalet spår/brödsmulor den lägger ut på kartan och sparar i minnet.
 
En gps-mottagare presenterar sin position med en viss noggrannhet baserat på hur bra mottagning den har, hur många satelliter den får signal ifrån och hur satelliternas inbördes position förhåller sig till varandra. Man befinner sig med andra ord alltid inom en viss noggrannhetsradie för den aktuella positionen som gps-mottagaren visar. Exempelvis en radie på 3 meter när.

Detta bör man tänka på detta när gps-mottagaren presenterar sin position, speciellt äldre gps-mottagare som hade färre kanaler och generellt sämre mottagardelar. Förflyttar man sig 100 meter med gps:en så uppstår det alltid en "inbyggd" felangivelse av positionen längs hela sträckan eftersom den baseras på en viss noggrannhet istället för en exakt position. Noggrannheten/mottagningen kan dessutom förändras under din förflyttning, därför finns det en viss risk för ackumulerad felangivning av hur positionen presenteras gps:ens karta, som tillexempel när man åker igenom en tunnel.

Dessutom, tror jag, att gps-mottagaren inte har kontinuerlig kontakt med satelliterna, utan tar istället emot signalerna med ett visst intervall. Ju tätare intervallet är desto större noggrannhet blir positionen och presentationen av förflyttningen. På min gamla Garmin Geko 201 från tidigt 2000-tal kan jag under menyn för spårning/tracks ställa in olika parametrar för hur ofta gps-mottagaren ska lägga ut spår/brödsmulor på kartan efter min förflyttning. Men jag vet inte om dessa inställningar påverkar hur ofta den tar emot signaler eller bara antalet spår/brödsmulor den lägger ut på kartan och sparar i minnet.

Denna "ackumulerad felangivning" har jag råkat ut för en gång. Större delen av min löprunda var förskjuten i förhållande till var jag verkligen joggade. Gissningsvis sådär 75 meter. Men följde exakt kurvor och raksträckor i övrigt. Såg väldigt konstigt ut och jag har ingen bra förklaring till detta utom den som Hejnrik föreslår. GPS:en kände alltså av att jag svängde men placerade svängen 75 meter fel. Gjorde så konsekvent till slutet och "rättade" då till sig och la slutpos på rätt plats. Jag fick en helt annan totaldistans än verklig.

Jag håller med om detta med satelliternas positioner. Först trodde jag att moln hade negativ inverkan, men det är snarare så att satelliterna kan stå ogynnsamt på den himmel man för tillfället befinner sig under. Därför skiljer noggrannheten olika dagar.

Alla konstigheter brukar synas tydligt i Mapsource.
 
Om man ställer in spår på tätast möjliga tid (inte sträcka) och går en väl definierad sträcka och kollar med en klocka, så får man kanske en idé om hur ofta GPS:en tar emot signaler.

Om man jämför samma provsträcka med andra dagar får man kanske en uppfattning om vilka avvikelser som kan uppstå.
 
stort tack för att man får ta del av er info!!

1hz = 1gång / sekund, eller? gäller det även min apparat, att det går att bestämma hur ofta den ska spara till spårloggen?



jag satt och fnulade lite på om man kan dra en sådan här slutsats; den tid som gps´n anger som "tid i rörelse" är också den tid den aktivt mätt upp sträckan. iså fall skulle man ju kunna räkna baklänges;

om det på gpsén står tid i rörelse 50minuter och att man färdats 90km och jag vet att jag egentligen färdats 60minuter och haft samma hastighet hela tiden; 1.8km/minut . resultat egentligen; 60*1.8=108km

mapsource är det något ni kopplar upp er mot datorn för att kika i eller är det den där lilla slingan som ritas upp på skärmen?


en annan ska jag tänkte på när man mäter upp ex löprundor ,att vara i radioskugga dvs att gpsén genar, borde ge större avvikelser när det är en slinga man springer istället för om det är en sträcka A till B..
 
stort tack för att man får ta del av er info!!

1hz = 1gång / sekund, eller? gäller det även min apparat, att det går att bestämma hur ofta den ska spara till spårloggen?.

Det borde det gå att göra. Leta runt bland inställningarna och kolla med manualen vilka inställningar som är möjliga. Ibland finns både spårpunkter/avstånd och spårpunkter/tid att välja på.

jag satt och fnulade lite på om man kan dra en sådan här slutsats; den tid som gps´n anger som "tid i rörelse" är också den tid den aktivt mätt upp sträckan. iså fall skulle man ju kunna räkna baklänges;

om det på gpsén står tid i rörelse 50minuter och att man färdats 90km och jag vet att jag egentligen färdats 60minuter och haft samma hastighet hela tiden; 1.8km/minut . resultat egentligen; 60*1.8=108km

mapsource är det något ni kopplar upp er mot datorn för att kika i eller är det den där lilla slingan som ritas upp på skärmen?

Japp! Map source är ett kartprogram som funkar med Garmins frilufts-mottagare. Kan laddas ner gratis från Garmins hemsida.

en annan ska jag tänkte på när man mäter upp ex löprundor ,att vara i radioskugga dvs att gpsén genar, borde ge större avvikelser när det är en slinga man springer istället för om det är en sträcka A till B..

Beror helt på hur vägen ser ut, var GPS-skuggorna inträffar och hur lång sträcka som omfattas utav GPS-skuggor. Notera att GPS-konfigurering och antal tillgängliga GPS-satelliter varierar över dygnet, vilket innebär att vid ett tillfälle så kan du få stora mottagningsproblem, för att några timmar senare gå galant. Dessutom finns diverse tillfälliga atmosfäriska störningar som försämrar noggrannheten...
/Niklas
 
Tjena Kal, har du testat de här batterierna själv och har lite känsla hru bra de är? Jag har liggande hemma men inte testat än i min GPS. Om de ger mig 7 x 25 timmar ur min Vista HCx är det ju helt otroligt. Man skulle kunna ha igång den en hel vandringsvecka i sträck utan att slå av (varför man nu skulle vilja det). Låter nästan för bra för att vara sant trots det häftiga priset, ca 55-60 spänn för två stycken mot 8-10 kr för två alkaliska av OK märke. Man känner sig lite som en miljöbov men just nu är det för meckigt med laddare och jag gör inte av med så mycket batterier normalt.


•Håller 7 gånger längre än ett alkaliskt batteri i digital kameror
•Tar upp till 650 kort i en Digital kamera jämfört med ungefär 90 med ett alkaliskt batteri
•33% lättare än ett vanligt alkaliskt batteri
•Lithiumbatterier klarar mellan -40 grader till +60 grader
•Kvicksilver- samt kadmiumfria, så dom kan inte läcka
•Hållbarheten är hela 15 år


Sätt i Energizer Lithium (finns på Classe O) i GPS:en så kan den lugnt ligga 3 månader utan risk för gegga fr batterier.
 
Riktigt så lysande är litiumbatterier inte.

Tjena Kal, har du testat de här batterierna själv och har lite känsla hru bra de är? Jag har liggande hemma men inte testat än i min GPS. Om de ger mig 7 x 25 timmar ur min Vista HCx är det ju helt otroligt. Man skulle kunna ha igång den en hel vandringsvecka i sträck utan att slå av (varför man nu skulle vilja det). Låter nästan för bra för att vara sant trots det häftiga priset, ca 55-60 spänn för två stycken mot 8-10 kr för två alkaliska av OK märke. Man känner sig lite som en miljöbov men just nu är det för meckigt med laddare och jag gör inte av med så mycket batterier normalt.


•Håller 7 gånger längre än ett alkaliskt batteri i digital kameror
•Tar upp till 650 kort i en Digital kamera jämfört med ungefär 90 med ett alkaliskt batteri
•33% lättare än ett vanligt alkaliskt batteri
•Lithiumbatterier klarar mellan -40 grader till +60 grader
•Kvicksilver- samt kadmiumfria, så dom kan inte läcka
•Hållbarheten är hela 15 år

Jag fick ut 34 timmars drifttid ur en Garmin 76CSx på en kanottur. Sen rasar litium ganska snabbt från 75% till 50% på någon/några timmar beroende på bakgrundsbelysning och/eller kompassanvändande. GPS:en var påslagen (utan bakgrundsbelysning) på dagarna men stängdes av vid pauser och nattläger. Dvs på min 4:e dag bytte jag batterier. Jag tycker det är bra.

Dom är märkbart lättare ja. Det finns annan tråd om batteriladdare där jag kommenterade dessa med att jag slutat använda laddbara i GPS:en. Jag rekommenderar att använda marknadens bästa batterier i GPS:en, om man nu anser att den är viktig. Just nu är det litiumbatterierna som är bäst. Lagringstiden har jag av naturliga skäl inte provat. Men det låter ju bra att man kan ha ett par reserver i packningen utan att bekymra sig om deras ålder. Man bruka glömma ganska snabbt när batterier är inköpta.

Batterikostnad för en 5-dagars kanottur blev ca 60 kr för GPS:en. Har du råd med det?
Miljöaspekten kan jag inte svara på. De ska ju jämföras både med alkaliska och ladbbara. Men laddbara har jag inte i GPS:en. Jag anser inte att dom duger helt enkelt. Dom är opålitliga, måste vara hyfsat nya (max 6-9 månader) och nyladdade. Laddbara tappar snabbt kapaciteten, klarar inte lagring alls. Talar vi om GPS:en och kalla årstiden så är det ännu lättare att motivera litumbatterier.
 
Pengar är inte en issue då jag inte är storförbrukare. Lär gå över till Litium i GPS:en nu och känns ännu bättre med fräscha i apparaten och ett par i reserv. Hoppar över laddbara då man får ännu en sak som måste förberedas osv. innan man ska ut.

Edit: Litium blir ju tom billigare än Alkaliska av bra märke om 7x drifttid verkligen stämmer. Bör bli minst break even men mycket skönare att veta att de räcker så länge.
 
Det blir INTE 7 x drifttid i GPS.

Pengar är inte en issue då jag inte är storförbrukare. Lär gå över till Litium i GPS:en nu och känns ännu bättre med fräscha i apparaten och ett par i reserv. Hoppar över laddbara då man får ännu en sak som måste förberedas osv. innan man ska ut.

Edit: Litium blir ju tom billigare än Alkaliska av bra märke om 7x drifttid verkligen stämmer. Bör bli minst break even men mycket skönare att veta att de räcker så länge.

Ursäkta om jag varit otydlig. Min erfarenhet är att du får ut ca 1,5 x driftiden (för alkaliska).
Men det beror på vad du har för typ av förbrukare.
7 x drifttiden låter som en våt dröm på reklamavdelningen.

Googla på Energizer så hittar du väldigt bra datablad (pdf) på alkaliska och litium. Där framgår egenskaperna och där jämförs olika typer.

Sen gillar jag det tydliga "slutet" på litium. När de ramlar ner till 75% från fullt, vet jag att det är dags att plocka fram reservbatterier. Hur lång tid det då är kvar får man väl lära sig. Men man vet att sista versen nu är inledd.
 
I min lilla GPS med AAA-batterier fick jag nog 3-4 gânger längre batteritid med nämnda Lithiumbatterier. Detta under svala men hyfsat normala förhâllanden, mottagaren igâng 5-6 timmar per dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...