Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k

Hej!

Det är så att jag ska köpa en systemkamera som jag ska använda i sommar under ett fotoprojekt i svenska fjällen. Bilderna kommer användas till en webbplats och behöver därför kunna hålla en passande kvalité. I första hand är det panoramabilder till ett bildspel som gäller. Det är mycket viktigt att bilderna blir proffsiga, jag vet att det hänger dels på fotografen, men systemkameran måste ge mig en chans.

Så för maxpriset 8000 kr vill jag köpa en kamera. Har ni några konkreta tips på modeller som kan passa?

Mycket tacksam för tips!


// emil
 
Här har du t ex en 5D för under 8000.

http://www.blocket.se/goteborg/Canon_EOS_5D_Valvardad_27152436.htm?ca=1_3&w=3

Sen tillkommer dock objektivet. Och objektivet är egentligen viktigare än kameran, men med en fast 50 mm kommer du billigt undan samtidigt som det är ett skarpt och bra objektiv särskilt om man bländar ner det något.

Om du ska ha en normalzoom så får man räkna med att de kostar från 4000 kr och uppåt om det ska vara något att ha.

Och objektivet är minst lika viktigt som kameran. I dagens läge skulle jag säga viktigare eftersom det skiljer ganska lite mellan olika modeller.
 
Om du vill få mycket för pengarna så skulle även jag trycka på en begagnad fullformatare samt ett bra fast objektiv. Canon 5D är en god bas att bygga vidare på med fler objektiv framledes. Billiga kitobjektiv skulle jag avstå helt från.
Vill du ta panoramor skulle jag rekommendera dig att skaffa ett bra stativ for insamlandet, UV och polaroidfilter.
Riktigt bra normobjektiv brukar det stå Carl Zeiss på av någon orsak.....
 
En Nikon D300 kan du få under 8k och det är en bra kamera.
Med nya Photoshop CS5 verkar man kunna fixa det mesta i efterhand så det finns andra alternativ också. ;)
 
Tack för svaren! Eftersom jag bara tänkt använda kameran under sommarn och sedan sälja den (för att slippa hyra en systemkamera) så är det nog bäst att köpa en ny så den inte andrahandsvärdet sjunker för mycket.

Hur som helst så vill jag trycka lite på att det är väldigt viktigt att bilderna blir bra i panoramaformat, inte suddig i kanterna som vissa kan bli (har jag hört).
 
Ska du köpa nytt i den prisklassen så skulle mitt självklara val vara en Canon EOS 550D med bundlade EF-S 18-55 objektivet.
Superbra kritik i tester och många fina egenskaper.

[]

Just objektivet är det svagaste med den här kombinationen. Canons kompaktkamera Powershot G11 eller Panasonics LX3 kanske kan vara alternativ? Men att sammanfoga bilder till panoraman leder till vissa bildförvrängningar i delbildernas sammanfogningar. Renodlade panoramkameror är ett alternativ.

Nikon D90 tror jag är ett bra alternativ.

Thure
 
Tack för svaren! Eftersom jag bara tänkt använda kameran under sommarn och sedan sälja den (för att slippa hyra en systemkamera) så är det nog bäst att köpa en ny så den inte andrahandsvärdet sjunker för mycket.

Skulle snarare resonera tvärtom :)

Om du köper en ny kamera nu får du kanske 50% tillbaka när du säljer den i höst, medan en fräsch begagnad bör kunna ge 90% tillbaka när du säljer den.

Ta inte procentsiffrorna för exakta, mer som ett principiellt resonemang.
 
Jag tror nog faktiskt du lättare blir av med en EOS 5D än t ex någon av modellerna från de lägre segmenten (XXXD, XXXXD). 5D har några år på nacken men är fortfarande en fantastisk kamera med fullstor (24x36 mm) sensor. Kameror med fullstora (FF)-sensorer är attraktiva på marknaden eftersom de ligger rätt högt i pris som nya. Jag har använt 5D och sen dess efterföljare 5D MkII sen 2005 och personligen skulle jag hellre välja en sån framför en nyare APS-C sensorkamera från något av de lägre produktsegmenten. Köper man en 5D för 7-8000 kronor i dag så tror jag inte de kommer sjunka särskilt mycket ytterligare till hösten eftersom det är en attraktiv semipro/pro-modell med fullstor sensor.

Men. Kamerahuset i all ära; det är ingen jätteskillnad mellan hyfsat moderna modeller på lägre iso-tal. Det är snarare optiken som gör bilden och för din budget föreslog jag därför ett fast normalobjektiv. Anledning:

1. Du vill ha så bra skärpa som möjligt för lite pengar. 50/1,8 är skarpt och billigt.

2. Du vill fota panoramor. Det finns i princip två sätt att skapa panoramor (om man bortser från riktiga panoramakameror, men då hamnar man i en helt annan pris- och viktklass); a. antingen beskär man bilden till ett panorama men då förlorar du upplösning. b. du tar en serie bilder som du sätter samman i ett bildbehandlingsprogram. Det senare är att föredra eftersom du då kan skapa väldigt stora bildfiler MEN när man tar bilderna så vill man inte ha distorsion och/eller dålig kantskärpa, och därför tipsade jag om 50.an. De flesta billiga zoomobjektiv är tyvärr inte i topp vad gäller det. Det finns bra zoomar men då kostar de genast betydligt mer.

När man fotar panoramor med flera exponeringar så måste man även exponera manuellt; man vill inte att kameran ska ändra exponering mellan olika bilder vilket ger ett ojämnt resultat när man sen sätter dem samman. När man tar bilderna bör även överlappningen vara stor. Det kan vara lite klurigt men får man till det så kan det bli väldigt bra!

Men som sagt, nytt eller begagnat; det är objektivet du ska lägga mest krut på. :)

Edit: ser att herrarna graylingman och seobserver är inne på samma spår! :)
 
Just objektivet är det svagaste med den här kombinationen. Canons kompaktkamera Powershot G11 eller Panasonics LX3 kanske kan vara alternativ? Men att sammanfoga bilder till panoraman leder till vissa bildförvrängningar i delbildernas sammanfogningar. Renodlade panoramkameror är ett alternativ.

Nikon D90 tror jag är ett bra alternativ.

Thure

Har du verkligen kollat och fotat med detta med IS på slutet, det är nog det bästa av de relativt billiga kitobjektiv med zoom utom Minoltas gamla hederliga AF 35-70 F4 Macro från åttiotalet.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15607
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.