Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm

Okej nu e det så här att jag precis fått en 500D då va. Har utforskat den lite och läst några kapitlar i manualen, men jag hittar ingenting om seriebildstagning. I alla fall ingen text fördjupat om just det..

Jag vill fota några dansare i seriebilder, men Autofokusen är ju kass i den. Kan någon hjälpa mig? Ska jag justera skärpan, bländaren, sätta läget i manuell fokusering istället eller .. Vadå?

Är inte superkunnig i detta just nu. Ska ta en intensivkurs nu på sommaren ^_^

I'd appreciate some help!
 
Man brukar ha två autofokus lägen. En som låser objektet och ett läge som följer objektet.
Är inte säker på ur 500:an funkar.Tyvärr så är oftast kameran bra och ens foto kunskap lite sämre.

I det här fallet är det linsen som är ditt problem , med en ljuskänslighet 3,5-5,6 krävs det mycket ljus.

Finns det inget ljus får du rörelse (o)skärpa för att slutartiden blir för stor.

Din kamera är bra. Objektivet är lite sämre. Och du saknar en super bra blixt som kan ladda superfort för att du ska kunna fota serie inomhus.
 
Jag har för mej att om du ställer kameran i "Sport-läge" (den springande gubben) så arbetar autofokusen kontinuerligt och kameran tar serier.

/M
 
Vad är det för problem? Vill kameran inte ta serier, eller blir serierna för långsamma?

Ditt objektiv är inte jätte-ljusstarkt, men det kan funka ändå om kameran är bra. Testa hur högt ISO du kan ha på kameran utan att bilderna blir för gryniga. Detta syns oftast inte förrän du ser bilden i datorn. Skulle gissa på att upp till 800 ser OK ut en så ny kamera, min gamla Nikon ser ut som skrutt över 200. Blir det i alla fall rörelseoskärpa så får du försöka få mer ljus på dansarna. Gissar på att du behöver få ner slutartiden under 1/250 för det det ska bli skarpt, om du nu inte vill ha "konstnärligt sudd".

Om serierna går långsamt kan du testa att stänga av brusreduceringen. Speciellt om första bilderna går fort men kameran saggar sen är det troligt att det är den som är problemet.

Om det är fokus som inte vill så kan du testa att stänga av den. Om dansarna är på ungefär samma avstånd genom hela serien så funkar det ändå.
 
Vad är det för problem? Vill kameran inte ta serier, eller blir serierna för långsamma?

Ditt objektiv är inte jätte-ljusstarkt, men det kan funka ändå om kameran är bra. Testa hur högt ISO du kan ha på kameran utan att bilderna blir för gryniga. Detta syns oftast inte förrän du ser bilden i datorn. Skulle gissa på att upp till 800 ser OK ut en så ny kamera, min gamla Nikon ser ut som skrutt över 200. Blir det i alla fall rörelseoskärpa så får du försöka få mer ljus på dansarna. Gissar på att du behöver få ner slutartiden under 1/250 för det det ska bli skarpt, om du nu inte vill ha "konstnärligt sudd".

Om serierna går långsamt kan du testa att stänga av brusreduceringen. Speciellt om första bilderna går fort men kameran saggar sen är det troligt att det är den som är problemet.

Om det är fokus som inte vill så kan du testa att stänga av den. Om dansarna är på ungefär samma avstånd genom hela serien så funkar det ändå.

Jo, kameran har den fuktionen - Seriebildstagning. Problemet e att serierna blir för långsamma.. Och ja, jag vet att objektivet inte är den bästa. Funderar dock på att köpa en 18-200 mm av en kompis, utan garanti o sånt alltså. Värt? Hjälper det bilderna att få bättre skärpa, mer zoom utan att det blir suddigt m.m. ?

Aja åter till mitt problem. Jag kan ju inte alla termer o sånt, e ganska ny inom fotografering med systemkameror. Ska prova med slutartiden 1/250 som du säger då.. Fattar dock inte vad det står för >< Explain please :p Men jag antar att ju lägre slutartid, desto skarpare bilder?
 
18-200 är precis lika ljussvag som din 18-55. Inget bra objektiv för teater och dans. Vill du ha ljusstarkt objektiv billigt ska du leta efter ett Tamron 17-50/2.8 eller ett Canon 50/1.8 Sista siffran anger ljusstyrkan, alltså hur mycket ljus som kommer in, ju lägre siffra desto mer ljus. Mycket ljus gör att du kan ha kortare exponeringstid, alltså du kan frysa snabba rörelser.

Antag att du har kameran på ISO 200 och siktar på dansarna. Då kanske kameran säger att den vill köra exponeringstid 1/30 och bländare 5.6. Då blir det suddigt om dom rör sig. Ställer du upp ISO till 400 så säger kameran att du kan halvera tiden till 1/60. Vrider du upp ISO till 800 säger kameran att du kan halvera igen, nu till 1/125.

Med ett ljusstarkt 50/1.8 kan du öka bländaren till 2.0 istället för 5.6, det motsvarar 3 steg. Med exemplet ovan och ISO 800 så tycker kameran att du kan köra med bländare 2.0 och tiden 1/1000. varje bländarsteg motsvarar en halvering av exponeringstiden eller ISO-talet. Dom hela bländarstegen är: 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22. Canon brukar även ha halva bländarsteg.

Sen kan man ju köra med blixt också, men det är oerhört svårt att få det bra, speciellt scen och dans är skitsvårt och kräver oftast flera blixtar, dyrt, bökigt och svårt.
 
Ska du ta serier måste du ställa inte det i kamerans menyer, annars tar du "enkel kort" efter varandra och det är långsammare. Om jag minns rätt ställer du in att du vill ha bildserier med hjälp av en av "pil tangenterna". Det ska finnas en symbol bredvid en av de knapparna som ser ut som 3 st fyrkanter bakom varandra. Tryck på den så får du upp en meny där du kan välja bildserie istället för enkelbild.
 
Hej!
Fototermer/teknik kan vara en djungel och är inte själv så bra på detta men kan starkt rekommendera dig fotosidan.se där finns det mängder med info och fotografer som har bra koll på detta. Annars finns det en del bra böcker om man vill fördjupa sig vidare.
Mvh
Jimmy
 
Sportfotografering brukar bli bättre med ett enbensstativ. Speciellt om du kan sitta, ramsökare och uppfälld spegel är andra trick som nyttjas för att få skarpa bilder.
 
Ville bara säga grattis till en bra kamera och välkommen till fototräsket ;)

Kan förstå om det är ett myller med alla begrepp och siffror och värden hit och dit. Det tyckte iaf jag att det var när jag började fota.

Jag vet att du fick tips på en artikel på fotosidan. Där finns massor att läsa. Jag skulle vilja slå ett slag för fotoguidens fotoskola http://www.fotoguiden.se/fotoskolan.html samt svd.se:s fotoskola http://www.mintur.se/fotoskolan/ . Den första är indelad i tre svårighetsgrader: nollkoll/halvkoll/fullkoll och har bra och tycker jag, pedagogiska förklaringar till hur det funkar. Svd.s skola är mer av tips för olika situationer, mer av "gå nära" än "ställ bländaren på 2,8"

Är det dansare på scen, inomhus du ska fota? Det är inte det lättaste motivet att börja med. Det är snabba rörelser i svagt ljus och ofta med ganska långt till det du ska fota. Inte att det inte går att foto men det är svårt att få bra, speciellt utan ljusstarka ( =dyra) tele- ( =mycket förstoring) objektiv. Men låt inte det hindra dig från att pröva.

Se till att fota mycket och försök att inte bara använda helautomatiken. Även om det kan vara svårt i början så är det ett bra sätt att förstå hur kameran fungerar och att lära sig mer.

Lycka till/
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
Roypeter Eos 50 Fototeknik 4
walkerboh Batteripack till eos 5 Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...