Gamla objektiv till digitala Nikon?

Hej!

Jag har fått en förfrågan om att för en billig peng få köpa Canon EOS 30, 28-90mm, en Canon EOS 50, 28-105mm och en Minlota Dynax 3xi 70-300mm, 35-70mm och 24-50mm.

Har nu en Nikon D5000 (http://www.letsgodigital.org/images/...n/35/d5000.jpg), och undrar ifall någon vet ifall något av
dessa objektiv skulle kunna passa till den?
Vet att autofokuset ofta försvinner när man har analoga objektiv på digitala kameror, men det är inte superviktigt i detta fall.

Tacksam för hjälp!
Sandra
 
Nej, det kommer inte att fungera. Om du kan tänka dig att fotografera utan någon form av automatik kan du sätta på gamla Nikon-objektiv, men Canon eller Minolta fungerar inte!

Det är möjligt att det finns någon form av adapter att köpa men det kommer inte att vara värt vare sig besväret eller pengarna när det gäller den här typen av standardobjektiv. Då är det klokare att köpa begagnade Nikon-objektiv på en gång.
 
Såvitt jag vet så har Nikon, Canon och Minolta tre helt olika fattningar så det går inte att använda objektiv från "fel" märke utan adapter.

Nikon har dock haft samma grunfattning väldigt länge, så det brukar gå att montera de flesta äldre objektiv även på nyare digitalkameror, ibland med vissa begränsningar i vilka funktioner som följer med.

Jag har objektiv från en gammal Nikon F-501 som jag utan problem (och med både autofokus och övrig automatik) använder på min D70.

Jättegamla objektiv utan elektriska kontakter funkar såvitt jag förstått bara i manuellt läge.

Autofokusobjektiv utan inbyggd autofokusmotor kräver självklart ett kamerahus som har inbyggd motor (t.ex. D40 och D60 saknar det, det var därför jag köpte en D70).

Det finns en del andra begränsningar också, men det brukar framgå rätt bra av kamerans manual vilka äldre objektiv och objektivserier som funkar och inte (det gör det i alla fall av manualen till min D70).

Så grundtipset är att läsa manualen.
 
Till de flesta digitala Nikonkameror så passa även gamla Nikon AF-objektiv utan några som helst problem. Även piratobjektiv med Nikon-fattning passar. Vad kameran måste ha är inbyggd motor och mig veterligen är det bara D40 som inte har inbyggd motor.

Ska du däremot använda andra märken på objektiven (Canon eller Minolta) så måste du ha en adapter men då tror jag även att all automatik försvinner. Det kan hända att det bara är AF som försvinner, kolla med någon butik.

Det går även att använda riktigt gamla objektiv med så kallad M42-gänga men då krävs också adapter samt att all automatik försvinner.

Men det gick ju att ta kort utan automatik förr i tiden.........
 
I princip kan alla objektiv användas bara man har rätt adapter. Men vill du kunna focusera på ∞ så krävs att objektiv och adapter får samma uppsättningslängd som orginaloptik. På ren svenska objektiven måste vara byggda för ett djupare kamerahus än Nikons i ditt fall, för att få plats med adaptern. Manuella objektiv till 6x6 och 6x4,5 cm kameror är just nu på realistan......
Vanligt är att Carl Zeiss SLR optik används då den är mycket bra... M42 som det finns en uppsjö av begagnade passar oxså optiskt, men sen kommer vi till fotograferingskomforten och plötsligt blev allt manuellt......Bra för en del och svårt tycker andra. Vad du är ute efter vet inte jag, men efter att ha fotograferat manuellt riktigt länge så vet jag att det går bra om än inte så snabbt som med automatik.
Anpassar man sig till utrustningen brukar man ha tid till motiven och ljuset.
Men vill du fotografera action och flyende natur bör du gå en annan väg.
 
1. Objektivfattningen är som sagt det största hindret.
2. Moderna digitalkameror har en mattskiva som inte fungerar bra för manuell fokusering.
3. Objektiv från analogtiden har sämre antireflexbehandling vilket ger sämre kontrast och färger jämfört med "digitalobjektiven"
4. Analogobjektiv är anpassade för en större bildyta än de vanliga APS-C sensorerna som sitter i de flesta DSLR (Nikon D5000). Du kommer uppleva en sämre skärpa med de flesta analogobjektiven.
 
1. Objektivfattningen är som sagt det största hindret.
2. Moderna digitalkameror har en mattskiva som inte fungerar bra för manuell fokusering.
3. Objektiv från analogtiden har sämre antireflexbehandling vilket ger sämre kontrast och färger jämfört med "digitalobjektiven"
4. Analogobjektiv är anpassade för en större bildyta än de vanliga APS-C sensorerna som sitter i de flesta DSLR (Nikon D5000). Du kommer uppleva en sämre skärpa med de flesta analogobjektiven.

1 är helt rätt
2 beror givetvis på vilken mattskiva och kamera man använder men inställningslupp är ett bra hjälpmedel vid de här kombinationerna, speciellt vid närbildsfotografering
3 Beror på vilka objektiv och vilken antireflexbehandeling som de har, relativt moderna CZobjektiv från anologtiden är betydligt kontrastrikare och skarpare än dagens plastlinser......
4 luktar nys från början, centralskärpan är lätt att få till medan kantskärpan slåss med spridningsljus mm i de flesta objektivkonstruktioner. Med bra analogobjektiv kommer du att få bättre skärpa och kontrast än du anar, men snålar du så....
 
Om du tänker köpa kamerorna bara för objektiven så är mitt raka svar Glöm det!.

Köp objektiv anpassade för din kamera i stället för att krångla med adaptrar. Jag tror att du har mycket större behållning av det.

"Använd dina gamla fina objektiv" säger adapterentusiasterna. Det gjordes mycket skit förr också... Bara för att skalet är solid mässing är det inte säkert att innanmätet är lika bra.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Gutti De gamla minoltaobjektiven Fototeknik 3
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.