minolta 505 vs 700

Jag har lite funderingar på kameraval. Vilken av Minolta dynax-kameror är bäst om man bortser från kvaliteten på huset, 505 super eller 700?.
Är motivprogram något man har användning utav?
 
Motivprogram

Motivprogram har man ingen användning av, det går ganska fort att lära sig det programmen kan, sen är det bara att ställa in själv. Det är mest ett försäljningsargument. Angående andra funktioner så är det inte så värst givande att t.ex jämföra antal punkter som den evaluerande ljusmätningen använder sig av, kolla tester på hur bra kameran exponerar i t.ex tidningen FOTO istället.

Ang. val av kamera: En kompis hade en 505. Den tog han med sig till Afrika. 5 bilder tog den, sen blev det för fuktigt. När han kom hem bytte han kamerahus. Å andra sidan är kamerahuset väldigt stöttåligt, jag vet de som har testat.....
 
505 super

Jag har en 505 super (och före den en gammal 7000i) som jag är nöjd med. Den klarar de flesta knepiga situationer bra och man behöver inte göra så mycket åt den då det är brådis. Motivprogrammen har jag dock aldrig använt och kommer förmodligen inte göra heller. När man använder stativ och har lite mer tid på sig är den relativt lätt att ställa in. Rullen som ställer om slutare/bländare är i trögaste laget och lite svår att hantera med vantar på. Den lilla blixten kunde de struntat i, den räcker max 2 meter och kameran mäter alltid för optimistikst med den, dvs ständiga underexponeringar.
Minolta 700 är ju en gammal (och utgången?) modell som är av en annan generation. Jag tycker inte du skall fundera på en sådan utan om 505:an känns för "klen" är nog Dynax 7 ett bättre alternativ.
Men som någon känd fotograf uttryckte det, "en bild börjar inte med kameran, den slutar där".
Ofta räcker det med en kamera som mäter hyffsat, går att ställa manuellt och funkar stabilt. Resten är för bilden oviktiga detaljer. Satsa på bra objektiv istället.
- Björn
 
505

Är själv en nöjd 505s ägare. Lite nackdelar finns det ändå, tycker jag. På min modell, antagligen den första saknar jag fjärrutlösaren. Det känns lite fånigt att slå på "timern" och sitta och vänta. Vet inte ifall de har lagt till hål för utlösare nu. (Det kan ju vara att det finns nån IR-utlösarare, jag har inte lusläst handboken ännu)
Jag tycker det är svårt att hitta trevliga objektiv till den billigt. Nikon och Canon har större begagnat-marknad.
 
Tjena,

fjärrutlösare till 505:an finns i form av fjärrkontroll. Fick följande svar från Cyberphoto när jag frågade efter en sådan:

Fjärrkontrollen heter RC 1000 S 0,5m kostar 525:- , finns 5meters verson som heter
RC 1000 L och kostar 625:-.

Efter erfarenheter från Pentax fjärr är det förmodligen bättre att ta den dyrare varianten, avståndet i meter gäller bara under bra förutsättningar och ibland vill man ju stå längre i från kameran.
Men man kan ju lugnt tycka att den borde följa med kameran.

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.