planering sommarfiske 2007

Fishtrekker; sa:
OK, OK, Man får ju faktiskt använda bastun och röken för hundringen vilket är rätt nice.

Men det är egentligen inte det som är problemet. Jag kanske har fått fel uppfattning de gånger jag vart där men, jag upplever att man liksom inte är riktigt välkommen förrän man äter middag och käkar pannkakor med hjortron för en tusing om dagen.
J
Måste man bo på campingen för att man betalar? Kan man inte erlägga avgift så man kan basta och röka men tälta på fjället ändå?

Vad den andra punkten så är det nog så. Det krävs en mkt proffsig näringsidkare för att inte behandla en kund som andra klassens om man snålar ner priset till under 10%
Har dock vänner som lagt dessa pengar och varit skitnöjda. Har man 11 000 kr att bränna på en vecka så är de välspenderade....
 
Vättlefjäll skrev:
Fishtrekker; sa:
OK, OK, Man får ju faktiskt använda bastun och röken för hundringen vilket är rätt nice.

Men det är egentligen inte det som är problemet. Jag kanske har fått fel uppfattning de gånger jag vart där men, jag upplever att man liksom inte är riktigt välkommen förrän man äter middag och käkar pannkakor med hjortron för en tusing om dagen.
J
Måste man bo på campingen för att man betalar? Kan man inte erlägga avgift så man kan basta och röka men tälta på fjället ändå?

Vad den andra punkten så är det nog så. Det krävs en mkt proffsig näringsidkare för att inte behandla en kund som andra klassens om man snålar ner priset till under 10%
Har dock vänner som lagt dessa pengar och varit skitnöjda. Har man 11 000 kr att bränna på en vecka så är de välspenderade....

Njae, En proffsig näringsidkare vet vad badwill kontra goodwill innebär! Det tar mycket längre tid att bygga upp en kundkrets än att bryta ned den. Varje förlorad kund pga dåligt mottagande betyder säkert 100 förlorade kunder i slutändan. Man kan ju åtminstånde försöka hålla god min, även om man inte gillar "tältare".

J
 
resan

Jodå det var ett fantastiskt fiske. Mitt harr rekord uppgrderades flera gånger under veckan då det var endast 49cm vid ankomst. Jag krokade flera harrar som överskred 50cm gränsen med tre ex på 53cm. Knottimitation från Tjuonajokk var flugan som funkade bäst. Även en grön slända som jag komonerat själv funkade väldigt bra och det var på den jag fick de flesta stora harrarna. Medel storleken på fisken hamnade på 46cm och bara det är helt fantastiskt. Av våra sju dagar där så var det bara en dag som det gick relativt dåligt i fisket och det var vid Tjirtjam. Det var ovanligt mycket snö kvar på fjällen och älven gick hög därtill var det så att vatten temperaturen i Tjirtjam var en och enhalv grad lägre än i de andra strömmarna nedströms kaitumsjön. Kan vara det som var orsaken till det tröga fisket där. Dessutom var det ganska mycket folk där den dagen. Annars så kan jag inte förstå varför man skall oroas för trängsel vid fiskeplatserna. Under vår vecka var campen istort sett fullsatt och ändå såg vi inte så mycket folk vid älven.
Nu till det andra som det hackats på här. Okej att det kostar 180 spänn för en middag. Men vafan med den servicen som det var på denna helt underbara camp med suverän mat och trevlig personal så var det värt varenda krona. Jag resonerar som så att skall man åka på en sådan här resa så skall man inte snåla. Allt som allt kostade kalaset 15000:- och då åt vi varje dag på restaurangen. Lyxmat som på vilken lyxkrog som helst. Under själva Westrin veckan som var 5 dagar så var alla priser något reducerade och båtar ingick i resepriset. De två sista dagarna fick vi bekosta sådant själva coh det drog upp priset litegrann. Men då vi var ett så himla skönt gäng som kommit dit så tror jag att alla tyckte att kostnaden för resan var överkomlig. Vi var 9 pers som bodde i "pörtet" som har 4 sovrum och en storstuga.
Vi hade det alldeles förträffligt kul tillsammans. Området runt Tjuonajokk är fantastiskt fint och fisket håller en väldigt hög klass. Jag tror att om man vill resa billigt så skall man välja ett annat alternativ i stället. Men då kanske inte fisket blir lika fantastiskt. Ingemar och Ann-Helen har gjort Tjuonajokk till ett av världens bästa harrparadis och de är bland de trevligaste människor jag träffat. Det finns möjligt vis en konkurrent i de nya ägarna till dalsvallen i härjedalen. Ett par som jag tror kommer från Holland som köpt upp campen. De är trevliga som attans de med.
Som sagt det var en kanon resa till Gåsbäcken och dit skall jag återvända så fort jag kan. Men nästa sommar blir det nog Sandåslandet. Vill besöka det magiska området som jag läst så mycket om.
ps.
Om det var för billigt i Tjuonajokk så skulle det nog bli FÖR mycket folk och tillhörande förslitning på både mark och fiskbestånd. Kanske finns lite baktanke med det hela. ds.
Leffe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.