planering sommarfiske 2007

Nu har jag bokat en resa till tjounajokk i början av juli 2007. Eftersom jag är lite av nybörjare på flugfiske (började i juli 2005) så fastnade valet på en Westrin vecka där uppe. Det skall bli helt underbart att både få fiska i detta väldsberömda harrparadis och dessutom få träffa denna legendar inom svenskt sportfiske. Har de flesta av hans böcker och jag tycker han verkar vara en kanon kille.
Är det någon som varit där och fiskat?
Jag har inte varit på så väldigt många ställen ännu bara runt i mellan sverige (älvdalen, mellan ljusnan, rånden-linsell) men ändå lyckats ganska bra.
Ligger i ganska hårt vid bindstädet nu för att ladda askarna till resan. Några tips för harr och öring i kaitum älven?
 
Måhända det viktigaste är att du förbereder dig mentalt på att trängas med andra flugfiskare...många andra flugfiskare blir det...Å andra sidan får du en fin möjlighet att träffa nya vänner.
Du har ju Westrins böcker. Bind upp flugmönstren han rekomenderar och illustrerar i dessa.
/tord
 
holk36; sa:
HE HE.
Jag har bundit de flesta av de mönstren redan.
hade hoppats på något nytt bara.
Säj så här; Kom med ett nytt mönster som inte testats i Tjounajokk.......och som brädar de gamla klassikerna ;)
Själv fiskade jag mest E12:a, med klämd hulling, när jag var där.
 
Tjounajokk

Hej jag tycker du gjort ett bra val. Jag var där 1a v i juli ifjol. Först va vi 2 dagar i fjällen innan vi åkte helikopter till Tjirtjam. Vi var helt själva 3 dagar i Tjirtjam och hade ett fantastiskt fiske. Sen gick vi till Tjounajokk. Där fiskade vi i Taivek,Tjoultabäcken och Khukkak och det var kanonfiske på alla ställena. Tyckte inte det var trångt på fiskeplatserna den veckan iallafall men det är nog fler där senare i juli.Ta med mycket torrflugor och framförallt nattsländor typ Europea12,åboslända,men även dagsländor typ klinkhammer, men glöm inte haröra och superpuppa. I år är vi 6 st som ska paddla Råstoätno eller Tavvaätno och fortsätta ner en bit i Lainio älv och jag längtar redan otroligt mycket. Jag har själv alla Westrin och tycker dom är kanon. MVH Martin
 
Circám

Hej.

Jag vet inte vad du har fått för mönster till flugor. Men en "säker" fluga är TKK:n, Klinkhamer, prova gärna ett harkranksmönster, kanske någon fjällåslända. Har sett mycket selektiva fiskar ibland däruppe, driftande "spent spinner" av sländor. Matsedeln växlar ganska fort när det väl blir dags för menyn, fastna inte i ett val hela kvällen. Så fort du anar minsta misstanke att flugan inte är rätt "byt". Så det kan också vara värt att prova sig fram till den rätta för tillfället. Men som sagt TKK:n håller jag nog som nummer ett.

graylingfisher
 
Ja nu är det bara en vaecka kvar. Fasen vad jag längtar. Jag var i råndalen (rondan) och fiskade för två veckor sedan och hade ett kanon fiske två dagar där då "rocken" kläckte för fullt. Många fina öringar och harrar. Det är det roligaste jag varit med om hittils i mitt flugfiskarliv. Hoppas på ett lika bra fiske i tjounajokk nästa vecka.
Leffe
 
Jag hoppas att du får "Skitfiske" som man säger.

Jag vet att fisket är kanon däruppe efter att ha varit där några gånger.

Enda varningen jag vill komma med är denna:

Ha med en tjock plånbok, eller mycket egen mat och dryck. Jag vet inte vad som ingår i din resa, men i butiken är det rena Norgepriser. Vill ni låna telefonen så är det till att växla en hundring till 10-kronor direkt.

Jag skall inte gå längre än så, men jag kommer personligen aldrig sätta in fot där igen. Hua..

Näe, Hellre Camp-lös än Luspank!

Ps: Finns andra ställen med lika bra fiske också...
 
osse; sa:
Måhända det viktigaste är att du förbereder dig mentalt på att trängas med andra flugfiskare...många andra flugfiskare blir det...Å andra sidan får du en fin möjlighet att träffa nya vänner.
Du har ju Westrins böcker. Bind upp flugmönstren han rekomenderar och illustrerar i dessa.
/tord

Har han bara tidigare fiskat i Älvdalen är han nog van..... ;)
 
Fishtrekker; sa:
Ha med en tjock plånbok, eller mycket egen mat och dryck. Jag vet inte vad som ingår i din resa, men i butiken är det rena Norgepriser. Vill ni låna telefonen så är det till att växla en hundring till 10-kronor direkt.

Jag skall inte gå längre än så, men jag kommer personligen aldrig sätta in fot där igen. Hua..

Näe, Hellre Camp-lös än Luspank!

Håller med till viss del. Det går ju också att fiska, tälta etc bredvid Tjuonajokks camp. Men, å andra sidan generar campen pengar och arbetstillfällen och det gynnar ju fisket i länet genom att det kommer in både skattepengar och fiskekortsavgifter som går till fiskevård etc... Dessutom kostar det jävligt mkt pengar att frakta ut drivmedel, mat med mera till campen. Jag väljer själv hellre att gå eller flyga till ställen där jag vet att jag slipper träffa andra fiskare...
[Ändrat av öringen 2007-07-02 kl 16:41]
 
Vad det gäller tältningen på campen......Pust.

Tältplatsen ligger i det myggigaste snåret i hela fjället, dessutom utanför campens gräns!. Och det kostar 100 spänn/dygn.

Då kan man lika gärna knalla upp på fjällsidan och slå upp tältet, och sedan knalla ner varje dag istället. Då slipper man myggen också.

OK, OK, Man får ju faktiskt använda bastun och röken för hundringen vilket är rätt nice.

Men det är egentligen inte det som är problemet. Jag kanske har fått fel uppfattning de gånger jag vart där men, jag upplever att man liksom inte är riktigt välkommen förrän man äter middag och käkar pannkakor med hjortron för en tusing om dagen.

Jaja, jag ska inte förta upplevelsen :). Campen ligger riktigt nice med utsikten över sjön. Guiderna har varit sjyssta med tipsen, och fisket är allmänt sett mycket gott. Köper man en paketresa får man det nog riktigt trevligt.

J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.