amatörfotograf

Jag tycker det är roligt att ta lite kort när man är ute även om jag bara är amatör, andvänder en vanlig kompaktkamera och undrar...
Vad är det som man först och främst bör tänka på för att få snygga bilder? Jag skulle vilja ha så många tips som möjligt.
 
Tips

Tänk på var du står i förhållande till ljuset.
Man behöver inte alltid stå med solen i ryggen.

Vill du fota i motljus kan du hålla fram ena handen och skugga kameran utan att få med handen i bilden.
Då slipper du oönskade reflexer

Du får ett mer intressant ljus då solen går upp eller ner.

Gå nära motivet, sträva efter att ha med så lite annat som möjligt på bilden.

Prova någon gång att köpa en film av bra kvalitet. Vill du ha pappersbilder är FUJI REALA en bra film.

Gå till bibloteket och låna en fotobok, eller titta i någon fototidning. Man lär sig mycket av att se bra bilder.

Fastnar du för foto, köp en systemkamera, en ny dimension öppnas.


Lycka till

Hälsningar Björn
 
Fler kommentarer

Jag håller helt med ovanstående.

Jag fotade ett tag med kompaktkamera och vad jag främst upptäckte var just att man måste gå närmare. Alltför ofta får man med mer än vad man vill. Detta beror på att sökaren inte visar 100% av bilden utan kanske 95% (eller nåt).

Prova också att använda blixten oftare. Genom att använda denna ofta (även i solsken) så kommer den att fungera som upplättning av hårda skuggor och kommer att ge bilden en bättre lyster. (Tex en motljusbild som rekommenderas ovan är det perfekt att använda blixten för att lätta upp huvudmotivet). PÅ min kompaktkamera så fanns det en speciell knapp man tryckte in för att blixten skulle användas även då ljuset var tillräckligt. Testa detta för att se hur din kamera fungerar.

Våga också att knäppa en hel film under en dag, framkalla direkt och titta på resultatet. På så vis kommer du snabbare att förstå varför resultatet blev som det blev.

Surfa runt på fotosidorna här på Utsidan så kanske du hittar mer.

http://www.utsidan.se/foto/index.htm

hälsningar
David - Utsidan
 
Tips 2

Skoj att du tycker om att fota.
Själv har jag lärt mig att alltid använda diafilm för att få bästa must i bilden (använder själv FUJI Velvia som jag underexponerar ett steg.
Försök alltid att ha något i förgrunden som ramar in dina bilder såp du får djup i dem.
En bra bok att införskaffa är Terje Hellesös "Naturen som fotomotiv"
Gå en studiecirkel med en duktig fotograf.
Försök att köpa en systemkamera im framtiden köp gärna en begagnad.
 
be ready!

Hej där
Jag är en väldigt amatörmässig fotograf själv.
Jag använder en luggsliten kamera som heter olympos eller nåt sånt där som jag fick av mina föräldrar när ajg fyllde 12 tror jag.
Jag har tagit många väldigt bra bilder med den.
Det här är nog inte vad du ville höra, men mitt tips till dig är helt enkelt att alltid ha kameran tillgänglig så att du kan ta bilder när folk kasnke inte alltid är beredda, då fångar du känslan bättre än när folk håller på och stilar upp sig och ser pigga och fräscha ut.
Lycka till!
Martin
 
Det finns mycket som ryms i din undran,men tänk på bakgrunden..en oönskad reflex,en pinne mm kan ödelägga en bild totalt.Detsamma med himmel och förgrund,en gråtrist himmel är inte speciellt upplyftande för en bild,ta hellre med mer i förgrunden..men viktigaste av allt är nog detta att du ska tycka det är roligt och kanske hitta din egen stil att förmedla det du ser..
mvh/Gunte..
 
Kompaktfototankar

Hej!
Jag fotar också en del och då med min kompakt kamera. Det är en pentax ESPIO som finns i en herrans massa modeller och storlekar. Min har två gångers zoom och lite mer funktioner än genomsnittliga kompaktkameran. (Vissa funktioner jag har saknas på mina kompisars moderna systemkameror.) Det jag framförallt kan känna är att lite mer zoom kunde vara bra men min erfarenhet är att kameror med mer än två gånger zoom drabbas av att objektivet står ut mer eller mindre i infält läge. MIn kamera är helt slät på fronten. Att ha zoom och lite extra inte direkt nödvändiga funktioner tycker jag gör att kompaktkameran blir rolig att fota med, man har chansen att tänka efter och göra något åt bilden. Sen om man lyckas är en annan historia.
Min erfarenhet är att om man vill ha med något av det man ser i kompaktkameran så får det inte vara för nära kanten. Jag har flera gånger drabbats av halva människor i kanten på foton där de synts i sökaren. Antar att det är därför som det i många sökare finns en liten ram som motivet bör vara innanför. Numera använder jag den mycket. Förmodligen beror det mycket på hur de som framkallar skär korten. En annan sak att tänka på med kompaktkameran (i synnerhet med zoom tror jag) är att om man går riktigt nära tex 50 - 60 cm som ju ofta är närgränsen och har full zoom i hopp om att ta närbild uppstår ett parralaxfel (heter det så) eftersom sökaren inte går genomm objektivet utan sitter ovanför. Resultatet blir att bilden kapas i ovankant jämfört med vad man ser i sökaren. Därför finns det normalt ytterligare två markeringar i begränsningsrutan som markerar just detta. Mitt tips är att nyttja dessa. Jga fick själv lära mig det den hårda vägen då jag fotade mer eller mindre en hel rulle film på min brorson med i stort sett alla kort kapade mitt i hans panna trots att de var bra komponerade i sökaren.
Ja ja hursom helst tycker jag att tidigare tips varit bra och det är mycket så jag själv försöker tänka. En ska som jag tycker brukar kunna vara bra är att göra är att låsa focus på något annat än mitten genom att trycka ner avtryckarn halvvägs och sedan komponera bilden....ja ni vet ju hur man gör.... Detta brukar kunna ge lite fler möjligheter. På utsidans foto album har jag med ett kort med denna "teknik" där jag har en soluppgång med solen mitt på kortet. Dock ligger focus på de tallgrenar som omger bilden och solen blir mer diffus i bakgrunden. Kanske tycker folk att det bara ser kasst ut men jag känner själv att jag var lite konstnärlig......ni får gärna kolla vad jag menar och kommentera...... I övrigt har jag lite andra bilder som jag knäppt. Dock är väl bara hälften av de sex ilderna sådanna jag är direkt nöjd med.... Resten var kul att ha med typ...... Kommentera gärna..... och appropå konstnärlig ofocus....kolla storkarna jag fotade genom en tubkikare mitt på dagen...... många har trott att det var månen som var i bakgrunden mitt i natten och att focus frånvaron var frivillig även här :)

Hoppas att allt mitt jidder kunde tillföra något för någon i alla fall.......undrar om någon orkade läsa allt.....

/Andreas- kompaktkamera for ever.....eller i alla fall ett tag till.......och för alltid som ett komplement....
 
Slösa film, analysera dina bilder. Titta mycket på bilder. Vänta på det sköna ljuset, återvänd till ditt motiv tills du blir nöjd. mycket nöje!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.