Rautasälven..Leavas och Välijokk

Hejsan! Snart är det sommar igen och det är dags att börja planera sommarens äventyr i Kiruna fjällen...Lurar på att fiska där Rautas..Leavas och Välijokk möts precis efter midsommar.Nu undrar jag lite om det brukar vara mycket folk där vid den tiden..hur fisket är, och om det är relativt lättvandrat.Finns det någon som besökt området där omkring? Skulle vara tacksam för minsta lilla tips om fisket och området...Mvh.Timo.
 
Rautasälven och Leavas...

Jag menar naturligtvis där Rautas och Leavas möts...Välijokk rinner ju ut i Rautas längre upp...Skyller på att jag jobbat hela natten och hjärnan loggat ut för länge sen...
 
Jag var där i början av juli för två år sen. Vattenståndet var då åtminstone minst en halvmeter högre än normalt i Rautasälven. Vi gick från Välijokk ner till Rautasälven och följde den sen ner till Leavas. Det är riktigt dålig terräng att vandra i med myrmark, snår och en del blockterräng. Kommer man från andra hållet så är det väl lite bättre. Det finns ju nån led som går från Rautas mot Leavas. Vi hade dåligt fiske i Rautasälven mycket på grund av det höga vattnet skulle jag tro. När det gäller folk så var det en del vid Välijokk men vi såg inte till nån annan längs Rautasälven.
 
Rautas-Leavas

Tackar David! för att du tog dig tid att svara...Hur brukar fisket vara i Rautas när det är bra förutsättningar,finns det chans på grov öring eller är dom sällsynta "tillfälligheter".Nu tänker jag mest på sträckan mellan Välijokk och Leavas...Hur ser älven ut..många sel och forsar..eller mest lugnflytande sel..och långsamma jämna strömmar....Undrar också hur Leavasjokken ser ut i slutet där den rinner ut i Rautas,är det mycket forsar..hur bred är jokken..är den fiskbar på många ställen där omkring eller måste man högre upp i jokken för att hitta "heta"ställen?...Många frågor,men jag hoppas likförbaskat på ett svar.."ler" Mvh.Timo.
 
Re: Rautas-Leavas

europa12; sa:
Tackar David! för att du tog dig tid att svara...Hur brukar fisket vara i Rautas när det är bra förutsättningar,finns det chans på grov öring eller är dom sällsynta "tillfälligheter".Nu tänker jag mest på sträckan mellan Välijokk och Leavas...Hur ser älven ut..många sel och forsar..eller mest lugnflytande sel..och långsamma jämna strömmar....Undrar också hur Leavasjokken ser ut i slutet där den rinner ut i Rautas,är det mycket forsar..hur bred är jokken..är den fiskbar på många ställen där omkring eller måste man högre upp i jokken för att hitta "heta"ställen?...Många frågor,men jag hoppas likförbaskat på ett svar.."ler" Mvh.Timo.

Har inte själv fiskat i Rautas när det varit bra men vad jag hört så ska det finnas chans till stor öring. Vi fick bara nån liten harr när vi var där. I början av älven från utflödet av Välijokk (eller egentligen oulbanjokk som den heter längre ner) just efter Rautasjaure är det några stora sel. Sen smalnar älven av och det är omväxlande forsar och lite lugnare partier. Inga jättesel vad jag kommer ihåg längre ner. Bredden varierar väl mellan omkring 30-100 meter och jag är tveksam om den går att vada över ens när det är lågvatten. Bron över Rautasälven en bit ovan leavas är också borta, kan vara bra att tänka på.

Sista biten av leavas var väldigt strid och forsig när vi var där så vi fiskade aldrig mer än i själva sammanflödet. Har tidigare fiskat en bra bit upp i leavas och där var det bättre vill jag minnas (det var 16 år sen när jag fiskade under ödemarksövning 1 som det året gick i leavasvagge).

Jag skulle gärna fiska både rautas och leavas under bättre förhållanden. Å andra sidan ska det vara bra fiske efter öring i rautas och leavas under högvatten men det var nog lite väl extremt när vi var där. Terrängen att vandra i längs rautasälven var dock inge vidare och vissa sträckor färdades vi inte snabbare än ca 1-2 km/h (myrar, snår, gungfly, indianskallar, blockterräng). Gummiflotte från Rautasjaure och ner vore nog dock rätt behagligt. Vet dock inte hur det ser ut på norra sidan. Det är möjligt att det finns stigar att följa där. Men då blir det ju svårt att nå leavas.

Här är lite mer:
http://www.edgeflyfishing.com/forum/index.php?topic=31582.0
http://www.edgeflyfishing.com/forum/index.php?topic=14484.0

[Ändrat av dave1 2006-03-13 kl 23:41]
 
Tack!

Ja,nu fick jag lite kött på benen..tusen tack!Det lutar väl åt en sväng till Välijokk med ett besök i Leavas övre delar på vägen hem.Ska tälta i trakten i en månad från den 27/6-25/7..så tid finns det gott om...Mvh.Timo.
 
Hur gick det?

Hej

Sitter och planerar inför nästa sommar och är sugen på Välijokk/Rautas/Leavas.

Vart hamnade du och hur gick det? Vandrade du till Välijokk? Hur lång tid tog det?

Såg Fiskedrag på tv4+ från Rautas. Vet du mer exakt vart det var?

Tack på förhand.
Tobias i Hallstahammar
 
Leavas och Väljokk

Hejsan Tobias! Du kan läsa om mina bravader i Leavas och Välijokken i diskussionsforumet...under rubriken "tre veckor i Leavas och Välijokk...Mvh.Timo.
 
Levas

europa12; sa:
Hejsan! Snart är det sommar igen och det är dags att börja planera sommarens äventyr i Kiruna fjällen...Lurar på att fiska där Rautas..Leavas och Välijokk möts precis efter midsommar.Nu undrar jag lite om det brukar vara mycket folk där vid den tiden..hur fisket är, och om det är relativt lättvandrat.Finns det någon som besökt området där omkring? Skulle vara tacksam för minsta lilla tips om fisket och området...Mvh.Timo.

Nedre delen av levas vart den rinner ut till rautas är grymt forsig. Inget schysst ställe tycker jag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
europa12 Tre veckor i Leavasjokk och välijokk... Fiske 5
europa12 Välijokk Fiske 3
dave1 Alesätno, välijokk och rautas Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.