Kameraråd... digital!

Canon Digital IXUS V2

Min kompis har en Canon Digital IXUS V.
Bilderna blir underbara. Det enda som vi egentligen saknat är lite mer manuella inställningar, vilka Canon nu har varit duktiga att lägga in i version 2 (Canon Digital IXUS V2) Denna lanserades för exakt en vecka sedan, så jag vet inte när det går att få tag i, men det är precis vad jag skall köpa och som tillbehör blir det ett undervattenshus (30 m) så att den klarar en Sarektur (Min nuvarande kamera blev akvarie i sommras)


Läs om IXUS V2 här:
http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv2/index-e.html

Priset är förresten lovat till under 5000 + moms (Det är vad IXUS V kostar idag!) Så IXUS V kommer nog att sjunka avsevärt i pris!

I US heter modellen DIGITAL ELPH. Båda modellerna fixar både NTSC och PAL.


/ Lasse
 
Batteribyte

Man får nog räkna med att inte klara sig en vecka på ett eller inget batteribyte om man skall fota lite på dagarna. Kamerorna "äter" batterier, så ett ackpaket för kameran skulle jag definitivt satsa på. Ladda varje natt-fota varje dag.

Märket är egalt, men det kommer ju nya modeller hela tiden som är dubbelt så bra som de gamla...
 
jag kan rekommendera Canon G-1 som jag själv använder en hel del. Batteriet håller länge även om jag inte kan garantera att det pallar en vecka i fjällen. Kameran har dock mycket bra inställningsmöjligheter med både helautomatik, tids, bländarautomatik och helt manuell. Blixtskon gör att man kan använda en extern blixt, vilket kan vara mycket användbart under olika situationer. 3,3 megapixlar räcker gott och väl. JPEG och RAW-format. I mitt "fotoalbum" finns några bilder tagna med kameran. Som ytterligare "grädde på moset" kan man köpa till vidvinkel och teletillsatser. Då får man en schysst kompakt digitalkamera med en systemkameras flexibilitet.

Lycka till i ditt val!

David
 
Canon G2

dave1; sa:
jag kan rekommendera Canon G-1 som jag själv använder en hel del. Batteriet håller länge även om jag inte kan garantera att det pallar en vecka i fjällen. Kameran har dock mycket bra inställningsmöjligheter med både helautomatik, tids, bländarautomatik och helt manuell. Blixtskon gör att man kan använda en extern blixt, vilket kan vara mycket användbart under olika situationer. 3,3 megapixlar räcker gott och väl. JPEG och RAW-format. I mitt "fotoalbum" finns några bilder tagna med kameran. Som ytterligare "grädde på moset" kan man köpa till vidvinkel och teletillsatser. Då får man en schysst kompakt digitalkamera med en systemkameras flexibilitet.

Själv har Canon G-2:an. En av anledningarna till att jag valde den kontra något annat märke var dels:

a) Inställningarna är nästan exakt lika som för min Canon-systemkamera + många tillbehör är likadana.
b) Mycket bra batteritid eftersom man använt sig av ett batteri a la videokamera istället för nån snikversion med AA-batterier som exempelvis Dimage 7:an använder. Rent tekniskt är ju 5.2 MP + bättre zoom nästan alltid fördelaktigt, men den suger ju batterierna tomma på nolltid.

Kanske inte riktigt den kameran man ska ha om man vill ha den i bröstfickan, men f-bannat trevlig är den. Om två veckor åker den med upp till Kebnekaise för lite hårdtestning :).

En skön investering vore att skaffa en Canon D60 :).
Synd bara att det smärtar att lägga ut 30 000 istället för strax under 10 000 för en G2:a.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.