problem att bestämma mig

Hej!
jag har problem med att bestämma mig vilken kamera jag ska köpa. Kanske ngn kan hjälpa mig.

Har kollat på två modeller Sony HRD SR/ och CX6.
Den stora frågan är hur hårddisken klarar sig i alpmiljö, dvs. många minusgrader.
Någon som har erfarenheter?

CX6:an har ingen sökare, utan man måste kolla på displayen när man filmar. Har erfarenheter att displayen inte visar samma resultat som sökaren, kanske har blivit bättre nu, men var så på min gamla kamera?

Också! Jag hade problem med min gamla digital kameras display. Jag har kollat lite och hittat en Original LCD Display till Samsung P1000 (min gamla kamera). Kanske kan jag byta display och ge den till min lille bror. Vad tycker ni? Kan jag byta den själv? Ska jag köpa?

http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-l100-l110-28560p.html
 
Amatörkameror brukar ha en något mindre sökarbild än vad som kommer med i själva verket. Med en display brukar det dock stämma bättre än med en genomsiktssökare. Semiproffs och proffskameror brukar ha god överensstämelse mellan sökare och vad som kommer med.
Alla digitala kameror har problem med sträng kyla, blimp med värme är proffsens lösning. I snö brukar vara det samma som med vatten och otätade kameror brukar visa sin begränsade livslängd med kondensfukt bl a.
Att byta skärm brukar vara en enkel operation om du vet hur man tar bort den gamla skärmen, det brukar finnas fixarsidor på nätet. Annars finns det ju de som lever på service.
 
Min erfarenhet av videokameror och kyla sträcker sig till att problemet med videokameror och kyla handlar mycket batteri inte lagring. I allafall suger min sanyo grymt mycket batteri när det är kallt så bunkra upp med flera. Jag tror nog hårddisk kan funka men fördelen med minneskort är ju att du kan ha flera och kan byta. Men kan du tanka av från hårddisken med jämna mellanrum till någon annan enhet kan det ju funka lika bra. Minneskort är ju lite mindre känsliga så det har dom alltid som fördel.

Det ända jag hört personligen om Sony är att modellen Sony HDR-CX305 är mycket omtyckt. Skulle jag titta på en videokamera skulle jag tittat på den efter de rekommendationer jag fått. Om den passar in i din budget/krav vet jag dock inte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...