Filmer?

T-max 400

Själv tycker jag att T-max 400 är bäst, det är iförsig är det svart-vitt men det är mycket roligare om man själv kan framkalla filmen, och lägga till efekter.
 
en bra kombination

Det räcker inte med en filmtyp i väskan när man ger sig ut i naturen. Det gäller att ha några olika för att kunna välja film efter ljus och motiv.
Kodak E100VS har fått mig att spola velvia. Högre känslighet och lägre kontrast är klara fördelar.
Fuji Provia 100F är underbart finkornig, ren i färgerna och har dessutom rätt låg kontrast. Helt oslagbar till att fotografera människor.

Några andra filmer använder jag inte för tillfället.
 
Favoritfilmer..

Jag har ett par favoriter i dia-facket och det är Kodak Elite extra color 100 och Kodachrome 25..Eliten passar bäst till gråtrista dagar och den exponerar jag med 0,5-1,5 steg underexponering..Kodachrome 25 är en superfilm som passar till det mesta dock är den ju långsam så det blir ju mest stillsammare motiv på den.Men den tycker jag kommer bäst till sin rätt med en underexponering på 0,5-1 steg..En annan godkänd film är Agfa Precisa 100,det är en fin film till soliga dagar och bör exponeras på rätt iso..dessutom är det en billig film för storförbrukaren..
mvh/Gunte..
 
Låg kontrast?

Vad menar du med låg kontrast?
(inte på något sätt en anklagande ton i frågan)
Utveckla gärna dina iakttagelser, det vore intressant att höra vilka skillnader du ser mellan Velvia och Provia 100F. Båda mycket bra filmer, enligt min mening. Finkorniga (100F över förväntan) och mycket fina i färgåtergivningen generellt.

/Jocke.
 
Fuji ****F

Fujis nya serie F filmer har mycket fina korn som många iaktagit. Det beror på att det är ett nytt sorts "korn". De gammla är "runda" och då blir det lite hål mellan dem om du lägger dem så tätt som möjligt. Med de nya som är "sexkantiga" minskar detta glapp och du får in flera på samma yte. Sen kan jag gissa att de är minder också. Rätta mig om jag har fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smilegal Hur framkallar man svartvita filmer? Fototeknik 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...