STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019

avslutad210712

Gäst
Gällivare hoppas fortfarande på att vägen till Ritsem förlängs och går över till Norge. Precis det vi behöver dvs ytterligare en väg mellan länderna. För husbilar, husvagnar och andra motordrivna fordon....

För övrigt har STF Ritsem hyfsat stor beläggning under vårvintern eftersom skoteråkarna huserar där. Uppenbarligen är STFs nya målgrupp motorburna fjällbesökare.

Har diskuterats i ett antal andra trådar åt vilket håll STF går och uppenbarligen tillhör min målgrupp inte de intressanta dvs de fattiga och/eller snåla som vill ta sig fram för egen maskin.


[Fotnot]

Ärligt talat tror jag inte att de som tillbringar sin fritid i fjällen är varken fattiga eller snåla men uppenbarligen har vi fått den stämpeln i det "nya affärsorienterade" STF.
 
Jag har svårt att inte dra paralleller till nattågen där det förra året diskuterades neddragningar och STFs egna räddningskampanj i frågan.

Men jag är inte medlem längre så det är inte mina intressen STF ska företräda. Men apropå att företräda medlemmar och föreningsdemokrati.
Är det någon som är engagerad i STFs lokalavdelningar?
Utsidan.se innehåller en hel del STF-medlemmar och istället för att vi ska sitta här och tjura över STFs kliv bort från att företräda utsidan-medlemmar borde vi väl snarare se över möjligheterna att påverka från insidan?
 

avslutad210712

Gäst
Idén att kommunicera med STF där är bra, om de själva vill. Frågan är om vi utsidingar har samma svängrum att diskutera där som här. Sen blev jag lite förvirrad av att två trådar har exakt samma rubrik. Är det bra?

Nääää

Men kanske moderatorerna kan slå ihop dem.

Min tråd var mest menat som information så vi kan lika gärna diskutera det i en annan tråd där STF kan vara med.

"Ja ä int bitter för det" *L*
 
Idén att kommunicera med STF där är bra, om de själva vill. Frågan är om vi utsidingar har samma svängrum att diskutera där som här. Sen blev jag lite förvirrad av att två trådar har exakt samma rubrik. Är det bra?

Nej det är inte alls bra att de har samma rubrik. Men jag tänkte väl att det skulle vara som Utsidan från insidan (till STF)? Men Hans... Skriv ett nytt inlägg i STF:s forum så håller vi diskussionen levande.

Vänliga hälsningar
Björn
 
Jag har jobbat som däcksman på Storlule.

Anledningar jag kan tänka mig:
1. Båten Storlule är gammal (byggd 1958), långsamt, drar mycket diesel och motorerna krånglar jämt.
2. Kanske kaptenen vill gå i pension och det är svårt att hitta någon ny? (Behövs en speciell typ person för att bo 15 mil ifrån närmaste stad och köra samma tur med färjan nästan 100 dagar i rad och 2-4 gånger dagligen.
3. Ritsem är egentligen ingen fjällstation men en stuga.
4. Samebyerna Unna Tjerusj och Sirges har snabbare båtar och mer intresse i att tjäna lite pengar med att transportera folk. Samtidigt som de kör ändå rätt ofta till sina sommarvisten på andra sidan av sjön.
 
2016 meddelade Padjelantas "djungeltrumma" att båten var trasig och när jag efter 3 - 4 dagar nådde Kutjaure var båten fortfarande trasig. Men det var inga problem då en eller flera privatpersoner körde vandrare i sina båtar till Ritsem och bussen. Men att tidtabellen var lite flytande då de/han behövde köra flera gånger eftersom MS Storlule är större! Men att det funkade.

När jag kom till Vaisa var båten lagad och i drift igen :)

Redan i dag är det en privatperson som kör vandrare över Akkajaure mot Gränsleden.
 
Jag vill ha en botten som är genomskinlig överallt, så man får mer naturkänsla när man åker båten. Tänk att se sjöbotten i solljus när man åker. Kanske man ser lite fiskar. Man förlorar inte känslan av vildmark och naturen för en sekund.
 
Och om/när båten kör på grund? Vill du fortfarande ha en glass-bottom-boat då?

Genomskinlig behöver ju inte betyda glas. Det finns väl plast som är genomskinlig som tål att vara båtskrov. Dessutom går det ju att rama in eller skydda extra med stål. Lite lampor som skiner upp sjöns urmörka skatter på vägen mot fjällstugan. Kanske vi hittar något oväntat.

Hursomhelst. Kommer att locka fler besökare. Ger intäkter.

Ett lite dyrare men sämre alternativ är att sätta upp kameror under vattenytan och sen projicera det på underdelen av båten där man sitter. Alternativt VR hjälmar för 360'180' upplevelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
j_felix Slutar Norwegian med Sthlm-Kiruna? Fjällvandring 9
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.