Försvarets gamla grejer och annat överskott? Duger det?

De enda militära plagg jag tycker står sig är tröja 90, balaclavan och kalsongerna (som även agerar som världens säkraste preventivmedel, de är tydligen sjukt fula...). Resterande utrustning saknar jag inte, och den är oskäligt dyr på civila marknaden.
 
Det finns militärt överskott från andra länder än Sverige. På Varusteleka.com säljer de tyska kängor som av synnerligen pålitlig källa fått helt översvallande recensioner (den med DMS-sula).

Vissa av de militära ryggorna kan nog vara ok också, fast å andra sidan kryllar Blocket av Haglöfs Skarja och Alaska för några få hundralappar. Se till att midjebälte ingår bara. Där säljs många sovsäckar också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Delar Lundvig-Svensks uppfattning om brukbar militär utrustning. Kan tillägga att den förutom att vara tung är dyr ute på marknaden.

Jobbarkläder funkar utmärkt.

go tur
 
Vissa av de militära ryggorna kan nog vara ok också, fast å andra sidan kryllar Blocket av Haglöfs Skarja och Alaska för några få hundralappar. Se till att midjebälte ingår bara.
Om du står och väljer mellan en Alaska och en Skarja - välj Alaskan!
Från några hundralappar upp till tusenlappen på Blocket etc...
 
Jag vill slå ett slag för vissa saker i gamla M59 som ex.
Regnrocken med bälg i ryggen.

Ja, det finns vissa saker som är bra utöver de ludvig_svensk nämner. TGB30 är fantastisk i terräng. Rekommenderar den varmt, fast kanske inte på kungsleden.

Sprinterbussarna är dock kass, de var strypta.

Gamla kronmärkta verktyg är också av en annan kvalitet än de man hittar på bauhaus och swedol idag. Faktiskt. Igen, inte så nödvändigt för friluftsliv.

Även mycket av hästmaterielet var bra. Hovslagarutrustningar, selar, sadlar, vinkelaxelkärror, klövjesadlar osv. Hade vart grymt att ha en härdig mula med klövjesadel på kungsleden faktiskt.

Sabel m/1893 är såklart ett fantastiskt fältverktyg men det får man väl inte ha i det här j*vla landet längre. Man får väl nöja sig med en ynka faskinkniv. Hrmpf.
 
Gammal sabel borde gå som antikt föremål jämförbart med percussionspistol/revolver altså inte ett vapen.
 
Det finns militärt överskott som fungerar i friluftssammanhang men man måste söka med ljus och lykta för att hitta. I de fall man hittar så kan det vara värt att köpa om prylen är bättre och eller billigare än den civila motsvarigheten (vilket är ovanligt idag).
Är de civila prylarna bättre och eller billigare så finns endast en anledning att köpa överskottsprylen, att man vill göra det för att man har det intresset. Det är till den målgruppen, exempelvis sånna som samlar på militaria eller ”spelar airsoft” (heter det så) som rödastjärnan och liknande sidor vänder sig.
Om du inte tillhör dessa kategorier så är det stor risk att du blir besviken om du köper militärt överskott.
Är det bra prylar är de dyrare än de du hittar civilt, är de billiga är de sämre än motsvarande civila prylar. Undantagen finns men då krävs det mycket letande.
Men jag tror att det redan framgår av svaren du redan fått i tråden
 
På Second hand har jag fyndat merparten av min utrusting. Det kräver dock att man har hyffsat koll på märken/material men det går ju ofta bra att googla sig fram till med.

Jag har valt "dyra" märken/modeller men köpt mellan 5-50% av ursprungspriset. Det blir nog lite högre om man har brådis.

Tradera är ofta relativt dyrt jämfört med blocket/loppis/second hand men att söka på avslutade auktioner ger bra koll på priser för begagnade prylar.

Kängor, sovsäck och vattenfilter har jag köpt nytt. Resten är begagnat/tillverkat/presenter.

/Gustav
 
Finns massa suprlus shoppar i UK och även nere i EU

Finns mycket Gtex och bra lätttare grejer - Sverige är lite u land när det gäller militär surplus - det vi fick 2010 till nu har funnits inom Nato kanske sen 95

Goggla och ni hittar
 
Håller med om att det mesta är skräp men vissa saker är guldkorn, ffa vinterutrustningen. Jag använder anoraken (250 spänn jmf med tusentals för en ”modern” variant av samma plagg), vadmalsbrallorna och vinterskalvantarna, och den vackra vintermössan. Och termobrallorna när det är riktigt kallt. Värmejackan funkar säkert den med.
Sovsäcken M59 suger.
Sommartid är det skjorta M59, värmetröjan (gjord av woolpower tror jag medan de fortf hette Ullfrotté AB), och underställströjan (fastän den innehåller delvis bomull, men det vägs väl upp av syntetblandningen)
Värt att notera om man bryr sig om kemikalier i sina friluftskläder är att militären nog inte tog hänsyn till det ett dyft. Alltså förmodligen giftiga malmedel, flamskyddsmedel etc.

Ett supertips som jag fick här på utsidan var att söka på British Army Skis på eBay. Det är norska åsnes-skidor som brittiska militären använt och nu går de för nån hundring inkl stavar. Splitter nya passande pjäxor för 250 typ. Jag jobbar med bla skidresor för ungdomar och vi köpte en lastpall med 25 par skidor och pjäxor för 11 lax, funkar skitbra. De är tunga men lätta att svänga med för nybörjare, och de repiga belagen garanterar fäste :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...