Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det?

Har haft samma sovsäck under våren/hösten under många år nu. finns inget märke, minns ej vem jag fick den av, och vet ej temp rekomendationer...
(Gammal skit som hållt mig varm med andra ord.)
Letar nu en ny till tältnätter i skogen för vår och höst...
Har kollar runt som en tog på både billiga och dyra märken, och överallt så står det komfort och extrem temperatur på informationen om den, men jag vet inte hur det beräknas där riktigt...
Tex: Komforttemperatur 6 grader, extremtemperatur minus 1 grader?
Är det då med ett lätt underställ på mig,
eller med alla vandringskläder minus jackan?
Idiotklassa mig om ni vill, men vad räknas som "basen" i sovsäcken när dom räknar komfort och extrem temperatur?
tack!
 
Komforttemperatur (Comfort): Den temperaturgräns där en normalbyggd kvinna förväntas kunna sova bekvämt.

Lägre temperaturgräns (Lower Limit): Den temperaturgräns där en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Extremtemperatur (Extreme): Extremtemperaturen är med för att ge en uppfattning om vid vilken temperatur det uppstår stora hälsorisker. Du överlever om du håller dig vaken.
 
De där temperaturgränserna numera framtagna med hjälp av en slags provdocka och enligt en specifik standard (t.ex. har dockan underställ på sig i säckar som är gjorde för låga temperaturer, eftersom man tar för givet att ingen sover helt naken i säcken när det är så kallt).

Bara för att en säck har komforttemperaturen -10 betyder inte att du sover bekvämt i den i -10. Vad du behöver för temperaturgräns på säcken måste du prova dig fram till. Fördelen med dessa siffror är att om du vet att du klarar -10 i en säck med komforttemperatur på -8 så kan du köpa vilken säck som helst som har en komforttemperatur på -8. De är alltså främst tänkta att vara jämförelsesiffror, ungefär som bränsleförbrukning på bilar.

Tidigare fanns det ingen riktig standard, då kunde en säck som var specad för -8 vara varmare än en säck från en annan tillverkare som var specad för -10.
 
Det är som sagt extrem individuellt hur detta upplevs. Men också en fråga om formtoppning. Som lite halvvarm man behöver jag vara mätt, glad, harmonisk och inte för trött för att temperaturgränserna ska funka. Å andra sidan sover jag oftast endast i kalsonger, vilket inte stämmer med konceptet... Om jag har underställ och sockor på mig så funkar ofta gränsen väl.
 
Slutligen är det brukaren som tycker att det är en varm eller sval säck. Trimdetaljer som sovsäckslakan, underställ med kort respektive lång ärm, sockar, mössa etc. Dunjacka över etc.

Ett par jag känner köpte inför en fjällvandring säckar märkta -10° comfort. Båda sov i långa underställ med ullsockar på.
Han frös varje natt och hon tyckte det var bra och sov varmt och gott.
Hur rena vi är inverkar liksom vad vi ätit på kvällen.

Det enda som är säkert är att en för sval säck förstör hela nattsömnen.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
Psycoboy Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ???? Bo och sova 18
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
plankton9 Sovsäck från Trekmates, Temp? Bo och sova 4
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonas72 temp 80-talssäck? Bo och sova 5
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Olaa Temp.-tester av sovsäckar Bo och sova 0
Hobbe21 Temp på M.Blanc? Bo och sova 0
sovsäck temp Bo och sova 0
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.