Undervattensjakt

Hej alla glada!

Jag vill lära mig undervattensjakt. Jag är väl medveten om att detta ej är lagligt i Sverige och kommer givetvis ej jaga i vårt land.

Har ingen dykerfarenhet sedan tidigare men tänker nu lära mig fridykning. Finner ingen organisation för detta, vet någon om det finns förening eller fridykningsklubb som intresserar sig även för UV-jakt?

Om ej så kanske nån här på forumet tycker detta verkar intressant och vi kunde nätverka.

Hälsningar,

Marcus
 
Svenska Sportdykarförbundet

Svenska Sportdykarförbundet SSDF (http://www.ssdf.se) har formell utbildning i fridykning men verksamheten inom förbudet har varit ganska låg den sista tiden. Intresset för fridykning och undervattensrugby har varierat ganska stort över åren och med ganska stora regionala skillnader. Utbudet av utbildningar och klubbarnas verksamhet har därför också varierat stort. Det tävlas också i fridykning och hålls SM. Om du vill lära dig fridykning så skulle jag rekommendera att prova på Undervattensrugby om det inte finns specifik fridykningsverksamhet.

Tag kontakt med dina lokala dykarklubbar och fråga vad de har för verksamhet inom fridykning. Tag också kontakt med Svenska Sportdykarförbundet och fråga de ansvariga där om de känner till någon klubb med fridykningsverksamhet (kontaktuppgifter finns på hemsidan).

Officiella utbildningar (se SSDFs hemsida):
Snorkeldiplom
Fridykarutbildning steg 1-6
Utomhusfridykare steg 1-3
Viking Fridykare

Jag skulle råda dig till att tona ner ditt intresse till undervattensjakt när du pratar med klubbarna eller förbundet. Även om det skulle vara tillåtet i Sverige så tror jag inte det skulle vara så lyckosamt. Sikten i vattnet är ju ganska begränsad i många vatten. De flesta ställen jag dykt på har mycket dålig sikt, till och med så lite som 50 cm i vanliga normala insjöar.
 
I varmare vatten med bättre sikt finns det fler än dykare som jagar, de som haven bebor, en del är stora och starka ibland t o m hungriga.
I Medelhavet är det reglerat att man inte får plocka skaldjur med andningsutrustning, men på de flesta ställena är sikten rätt dålig där med.
Caribien och Röda Havet har bra sikt och goda möjligheter. Men se upp för det finns stora hungriga fiskar oxså.

go tur
 
Och skaldjursfångst.

Gissar att det gäller krabbor och hummer och ev kräftor?

Är blåmusslor resp andra blötdjur OK? Flodpärlmussla är fredad.

Alger?

Får man fånga fisk med händerna eller håv om man dyker? Snara?
Ljuster är förbjudet. Var finns aktuella dykarregler i Sverige publicerade?


Min mormor som var född ca 1889 lär ha
snarat en ål i ett dike i Västergötland som barn.

Thure

OT Grattis till inlägg 14 000 seobserver!
 
Öring har jag handfångat - låg med panlampa mitt i natten vid ett litet jävla dike som gick igenon en golfbana.

Var lite coolt dock tjuvfiske
 
Gissar att det gäller krabbor och hummer och ev kräftor?
Jepp, alla skaldjur är det förbjudet att ta med sig upp ur svenska vatten.
Så har det varit ända sedan SkUt'74 lades fram och så beslutades.

Är blåmusslor resp andra blötdjur OK? Flodpärlmussla är fredad. Alger?
Det stämmer, blötdjur som blåmussla, kammussla etc får (hand-)plockas från vilda bestånd. De odlade är naturligtvis off limits!
Ett undantag när det gäller blötdjuren är att ostron INTE får plockas - de anses vara av kommersiellt intresse och är förbehållna fiskerättsinnehavaren...
Alger tror jag inte är explicit reglerat, åtminstone inte utanför reservat och nationalparken.
För egen lokal konsumtion - naturligtvis.

Får man fånga fisk med händerna eller håv om man dyker? Snara?
Ljuster är förbjudet. Var finns aktuella dykarregler i Sverige publicerade?!
Om du har fiskerätt så är det tillåtet att fånga fisk med händerna - för egen konsumtion. Men redskap som håv, snara, sax, harpun, ljuster etc är förbjudet under dykning. (Det var faktiskt tillåtet förr att fånga ål med handhållen ålsax - men eftersom ålen numera är totalfredad så har det undantaget naturligtvis utgått.) Jag antar att SSDF kan presentera exakt vad som gäller generellt, och Naturvårdsverket, Fiskeriverket, HaV samt Länsstyrelserna är ansvariga för regelverket. Både övergripande och i detaljer...
 
Hittade efter Odds inlägg SSDFs aktuella dykpraxis http://www.ssdf.se/globalassets/sve...n/dokument/blanketter/ssdf_dykpraxis_2019.pdf

där jag citerar

" The 10 Golden Rules of CMAS
1. Never enter the water through reed, living corals or water plants.
2. Control your buoyancy.
3. Keep distance from corals and other animals and do not stir up sediment.
4. Take care where you drop your anchor during boat dives.
5. Do not chase, touch or feed wild animals.
6. Do not spearfish for fun and do not buy or collect any souvenirs such as corals and shells.
7. Be very careful when diving in caves. Bubbles or any simple contact may destroy delicate life.
8. Keep diving places clean.
9. Learn about the underwater life and avoid any destruction.
10. Urge your buddies to follow these rules too.
CMAS 10 Golden rules är en internationellt anpassad praxis för dykning i hela världen. Det gör att den inte är applicerbar på alla typer av vatten.
Till exempel är det inte tillåtet att ljustra
fisk i svenska vatten. Att vada ut genom ett tångbälte på västkusten skadar inte den marina miljön speciellt mycket, då den nordiska bottenfaunan är väldigt tålig. Skulle du göra detsamma i tropiska vatten riskerar du att trampa sönder koraller som kanske har växt i 100
år. SSDF följer CMAS 10 Golden rules så långt som möjligt och uppmanar alla dykare att vara varsamma.
-----------
UV-jakt
Målskjutning sker på UV-målbana på särskild övningsplats. Tillstånd för målskjutning ska sökas genom lokal polismyndighet.
----
Fiske med skjutvapen (enligt vapenlagen):
Fiske med skjutvapen får inte bedrivas i Sverige utan tillstånd av Havs- och Vattenmyndigheten. I vissa länder (t ex Danmark och Norge) är dock fiske med harpunvapen tillåtet och det förekommer att i Sverige bosatta personer utövar sådant fiske utomlands. Vid prövning av ansökan om tillstånd att få inneha harpunvapen för fiske bör dessa förhållanden beaktas."


Finns mkt annat intressant i dokumentet också men inte något mera preciserat i regler som jag frågade efter och som Odd svarade på. SSDF hänvisar till gällande lagar.

Thure
 
Stora tack!

Hej på er alla!

Stort tack till er för att ni tagit er tid att svara och dela med er av er kunskap. Detta forum knäcker! Speciellt tack till pdf om dykpraxis och Gusta's svar kring dykförbundet och mer.

Jag har googlat och kollat vidare, det verkar som sagt att fridykning inte är alltför mycket på tapeten i vårt land, fann någon arrangör på västkusten men med datum som tyvärr inte passade mig.

Jag tänker harpunera fisk utefter Norska kusten, där tycks undervattensjakt iallafullafall ha en liten men aktiv skara utövare.

Jag ska lära mig fridykning under denna säsong i Stockholmsområdet, har hittat en person som är certifierad fridykningsinstruktör och ska ta några privatlektioner. Om nån tycker detta verkar intressant så hojta till så kan vi kanske se om vi kunde bli ett litet gäng som lär oss detta.

Önskar er alla allt gott,

Marcus
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...