Norsk-svensk topokarta

Snyggt hack!

OpenLayers klarar ju av att hantera skilda projektioner "on the fly"; det blir lite suddigt p.g.a. omsamplingen, bara. Du skulle kunna välja visningsprojektion efter den dominerande arean på skärmen...

Jo, känns som att jag måste flytta över till OpenLayers så småningom; det är rent objektivt är bättre för vad jag vill göra. Men jag hyser ett litet agg mot det biblioteket efter webbkartkursen i skolan. Jag ska bara komma över det först.

Sen ska jag hitta tiden att göra det också, vilket nog blir först när jag behöver använda kartan praktiskt i mitt jordobservationsprojekt (som kör Google Maps idag, huga!). Så runt nyår bör det komma en uppdatering, isf kanske med Finland också :)

Då bör zoomen funka bättre på mobilen också.
 
Finland

Haha, ja, det hade varit något, men det kommer att få vänta ett bra tag. Problemet ligger i att Finland använder ETRS-TM35FIN, som bygger på ETRS89/UTM 35N; medan Sverige använder SWEREF 99 TM, baserat på ETRS89/UTM 33N. Norge använder UTM 33N rakt av, vilket gör att man kan kombinera norsk-svenska kartor utan problem (förutom vissa tekniska skillnader i deras WMTS-tjänster). När det gäller Finland skulle den kartan alltså helt enkelt inte passa ihop med de övriga ländernas.

Man kan naturligtvis använda projektionen Google Web Mercator, som alla tre länder erbjuder, men det vore att våldföra sig på kartografin.
Jag har konverterat hela Finlands karta till WGS84- mbtiles. Hör av er om jag kan hjälpa till. Filen är ca 10 gb. Dock ingen överlappning mot Sverige.
 
Jag har konverterat hela Finlands karta till WGS84- mbtiles. Hör av er om jag kan hjälpa till. Filen är ca 10 gb. Dock ingen överlappning mot Sverige.

Tack, men jag vill verkligen inte hosta filer själv. Kollar lite på finska Lantmäteriverkets WMTS-tjänster just nu, men det är en utmaning att läsa tekniska manualer på finska :)
 
"Jag blev lite irriterad på att behöva byta mellan ut.no och Kartsök, så jag slängde upp en egen kartsida på https://humboldt.antarkt.is/. Notera att det nuvarande är ett hack av rang, så jag kommer antagligen att byta till OpenLayers istället för Leaflet framöver för att få bättre stöd att lägga ihop olika kartor."

Länken verkar inte funka helt idag. Jag får bara upp den norska kartan. Har du bytt länk?
mvh
Daniel
 
Nej han är helt oskyldigt. :)
Lantmäteriet genomför arbete under helgen "Stängda e-tjänster under helgen
Den 19 maj utför vi arbete i våra e-tjänster. Webbplatsen är tillgänglig men bakomliggande e-tjänster kan vara oåtkomliga."
Därför kan sidan inte hämta data.

Henning
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...