En månad i naturen

Hej
Tack för era svar. Bra tips med nrk.no!

Laisdalen verkar ju helt klart varierat och fint. Första bilden på google är från länsstyrelsen och bekräftar helt klart att det finns både älv, furuskog, björkskog och kalfjäll =D:
Laisdalen%20vy%20h%C3%B6st%20770x420.jpg


Sen så finns det ju ett problem med min plan.. jag vill gärna vara i fjällen men jag har ledigt så att jag kan vara ute sista veckan i Juni och de tre första veckorna i Juli. Det är ju tidigt för stora delar av fjällen kanske.

Har kollat endel på Börgefjell. Det verkar vara ett trevligt område att tillbringa en del tid i. Rätt avsides då men så får det väl vara kanske. Men min tidsram är nog för tidig för det området trots allt. Om inte Växthuseffekten räddar mig =D

Skarvheimen är ju fint och tycks ofta ha mest barmark andra halvan av juni enl senorge.no Det är ett område jag redan har nån slags koll på (varit där ett par gånger samt läst och kollat kartor, hrm, tillräckligt mkt) så det kan ju fungera som en plan B allra minst.

Efter att ha funderat sin jag skrev tråden har jag nog kommit fram till att det bästa vore ett par depåer i ungefär samma område och att röra mig i cirklar runt dem. Så vitt jag vet blir det lika bra upplevelse som att gå långt, men jag vet ju redan att det blir jävligt kämpigt att gå långt med så mycket packning och hinna fram innan maten tar slut osv, så då är det nog bäst att gå i cirklar.
Tack för eran input hittills!!

Massivturen verkar ju helt fantastisk nån gång när man vill fokusera mer på att vandra.

Det är lustigt, när jag är i stan tänker jag att det kan bli tråkigt att vara ute länge. Men jag har nog aldrig haft tråkigt på tur, någonsin egentligen. Vi får väl se.
 
Tält + depåer

Och för att komma lite vidare i planeringen:

Jag har ett Jack Wolfskin Gossamer II. Det känns hållbart och ordentligt om än litet. Det har aldrig svikit mig förr. Använder oftast tarp iof men har gjort ca 20 nätter i mitt Gossamer och det har aldrig svikit mig. En gång var det 14 nätter i rad. Men aldrig råkat ut för ihållande dåligt väder, storm eller snö.

Det är ju meshinnertält som man reser först och så sätter man yttertältet ovanpå. Absid som rymmer en ryggsäck typ.. Jag valde tältet med tanke på att en stor blöt hårig hund ska kunna sova i tältet, dvs välventilerat. Jag är rätt liten så det går bra att vara två i tältet. Vet inte om jag ska gå själv eller med någon men tänker att ett ännu mindre (och lättare) tält skulle bli lite jobbigt litet ändå. Nu har jag en mindre, mindre hårig och mindre blöt hund så skulle eventuellt kunna prioritera om.

Har visserligen redan läst många diskusioner om tält här på utsidan, men frågar ändå, en månad i fjällen med ett sådant tält, är det helt idiotiskt?

Har kollat på att hyra på Hygglo men det verkar kosta minst 1000kr/v för ett kvalitetstält. Då kan man ju lika gärna köpa ett om man ska vara ute i 4 veckor. Har dock egentligen inga pengar, alls så skulle helt nöja mig med tältet jag har.

Annars tror jag att jag har all utrustning och alla kläder som behövs för själva vandringen.

Men en utrustningsfråga till har jag:
Hur gör man en depå egentligen? Tänker att det är hyfsat lätt att gömma dem så att ingen människa hittar dem. Men djur? Lämlar och möss kan ju lätt gnaga igenom en drybag.. vore ju jobbigt att komma dit och hitta en hög med mus-skit istället för maten man förberett...
 
Är du under trädgränsen så kolla på bearbag/cannister. I princip hänger man upp allt i ett träd med en lina som är svårklättrad. Fast jag skulle hellre kolla om det inte finns några vänliga infödingar som kan hålla en påse tills du hämtar den alt om det finns samma funktion i Norge som finns på vissa ställen i Sverige dvs att något ställe tar emot paket som de ligger på tills du hämtar det.
 
Och för att komma lite vidare i planeringen:

Jag har ett Jack Wolfskin Gossamer II. Det känns hållbart och ordentligt om än litet. Det har aldrig svikit mig förr. Använder oftast tarp iof men har gjort ca 20 nätter i mitt Gossamer och det har aldrig svikit mig. En gång var det 14 nätter i rad. Men aldrig råkat ut för ihållande dåligt väder, storm eller snö.

Det är ju meshinnertält som man reser först och så sätter man yttertältet ovanpå. Absid som rymmer en ryggsäck typ.. Jag valde tältet med tanke på att en stor blöt hårig hund ska kunna sova i tältet, dvs välventilerat. Jag är rätt liten så det går bra att vara två i tältet. Vet inte om jag ska gå själv eller med någon men tänker att ett ännu mindre (och lättare) tält skulle bli lite jobbigt litet ändå. Nu har jag en mindre, mindre hårig och mindre blöt hund så skulle eventuellt kunna prioritera om.

Har visserligen redan läst många diskusioner om tält här på utsidan, men frågar ändå, en månad i fjällen med ett sådant tält, är det helt idiotiskt?

Har kollat på att hyra på Hygglo men det verkar kosta minst 1000kr/v för ett kvalitetstält. Då kan man ju lika gärna köpa ett om man ska vara ute i 4 veckor. Har dock egentligen inga pengar, alls så skulle helt nöja mig med tältet jag har.

Annars tror jag att jag har all utrustning och alla kläder som behövs för själva vandringen.

Men en utrustningsfråga till har jag:
Hur gör man en depå egentligen? Tänker att det är hyfsat lätt att gömma dem så att ingen människa hittar dem. Men djur? Lämlar och möss kan ju lätt gnaga igenom en drybag.. vore ju jobbigt att komma dit och hitta en hög med mus-skit istället för maten man förberett...

Kanske kan du förvara maten i någon typ av plastlåda. T.ex. :
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...forvaringslador-korgar/forvaringslada-662050/
 
Över trädgränsen får man bygga megalitrösen för att hindra djur att komma åt godbitarna. Precis som man gjorde före istidens slut. Fast på den tiden var björnarna så mycket större.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...