Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats?

Nyss hemkommen från en semester där lilltjejen knatade på bra så väcks vandringsdrömmarna till liv igen... Jag har kikat på kartor, på leder och toppar sedan barnen föddes och planerat fjällvandringar tills de blir lite större. Tänkte först åka själv med grabben i år men eftersom lilltjejen nu var så duktig så blir det förhoppningsvis en familjeresa.

Det jag fått fram från grabben ang önskemål är att det ska vara minst "en topp som är högst", inte så jättelångt att gå och inga mygg. Låter väl lätt fixat... (Han ville ha en "riktig toa" men det fick jag förklara att det blir svårt mitt på fjället ;) ) Som sagt, efter att ha kikat runt på kartorna så hittade jag Nipfjället och Städjan. Tänkte lägga upp det som en tvådagarstur, dvs en övernattning uppe på fjället och en topp per dag. Skulle nu behöva ha lite info;

* Ser ut som om det finns iaf en jokk och en pöl mellan Nipfjället och Städjan. Jag vet att vattentillgången varierar men ni som varit där, brukar det vara ont om vatten?
* Något tips ang tältplats?
* Tänkte åka precis innan skolstarten i mitten augusti, hur brukar det vara med mygg där då?
* Vi åker bil från Mälardalen, tänkte parkera vid Nipstugan. P-avgift med enbart mynt (så man måste ta med sig...)?
* Är det lättvandrat mellan topparna eller en massa vide?

Grabben kommer att vara sju år och lilltjejen nästan fyra. Vi kommer sova i tält, två vuxna som kan bära.

Funderar på en sväng förbi Njupeskärsfallet när vi ändå är i området. Finns det bra tältplatser där? Svårgått upp till starten på fallet?

Några andra bra saker i området som är kul att se? Vi har ca 5 dagar på oss. Kanske finns det något ställe som har ridning för barn (vuxna som går bredvid) någon timme?

Tacksam för idéer, tips och råd!

//Karolina
 
* Vi åker bil från Mälardalen, tänkte parkera vid Nipstugan. P-avgift med enbart mynt (så man måste ta med sig...)?

Jag var aldrig där i augusti, under barmarksperioden bara i oktober, men då fanns det ingen parkeringsavgift. Man kan ju även köra upp till punkt 1003 på kartan, som jag har bifogat. Det är många som parkerar där, för att gå upp på Lillnipen, vilket är kanske också enklast för er. Det är dock inte direkt en fjällvandring men tar inte mer än en halvtimme från parkeringen, kanske en timme med små barn. Ser bild på länken och fotot längst ner i min post.
Man får tälta nästan överallt, bara inte vid Burusjön.


* Är det lättvandrat mellan topparna eller en massa vide?

Det är kalfjället, det finns inte mycket växter där. Kan man även se på kartan. Längre ner är det mest granskog.
Städjan nås enklast från södra sidan, att gå direkt på den kortaste vägen från Lillnipen skulle vara rätt brant nära toppen av Städjan. På fjällkartan kan du ju se var leden finns.
Har inte direkt tipps för bra tältplatser, det är iaf ont om vatten om ni inte tältar nere vid Foskan.


Funderar på en sväng förbi Njupeskärsfallet när vi ändå är i området. Finns det bra tältplatser där? Svårgått upp till starten på fallet?

För vandringsleder i Fulufjällets Nationalpark och var man får tälta (nationalparken är delat i 5 olika zoner), kan du kolla här.

Några andra bra saker i området som är kul att se?

Jag tycker området runt Grövelsjön är mysigt för att vandra och tälta. 4 mil från Idre.
 

Bilagor

  • stadjan.jpg
    stadjan.jpg
    85.5 KB · Visningar: 8,814
  • stadjan 2.jpg
    stadjan 2.jpg
    53.8 KB · Visningar: 5,776
  • stadjan 3.jpg
    stadjan 3.jpg
    123.7 KB · Visningar: 5,015
  • 12210823_930859270327895_205251084_o.jpg
    12210823_930859270327895_205251084_o.jpg
    50.7 KB · Visningar: 4,867
Tack för alla svar!

Har du något speciellt ställe att tälta på att tipsa om? Vet du något om vattentillgång generellt?

//Karolina
 
Lite nice-to-know apropå Nipfjället:
Parkeringen uppe på Nipfjället är Sveriges högst belägna väg (utgörande del av det allmänna vägnätet), vägnr 1063. När jag var upp dit med min Triumph mätte mina tre GPS:er in ett genomsnitt på 1001 möh.

Sveriges högst belägna genomgående väg (utgörande del av det allmänna vägnätet) är väg 531, Flatruetvägen (stenen står 975 möh).

Motsatsen är Muskötunneln, 66 muh...

(Nu har vi två ytterlighetspunkter på vägnätet kvar, bilen och jag: Nordligaste och
Ostligaste - som bägge ligger uppe längs Finska gränsen i Tornedalen... Resten är
avklarade: Sydligaste, Lägsta, Lägsta på ytan, Västligaste och geografiska Mittpunkten...)
 

Bilagor

  • Nipfjället.jpg
    Nipfjället.jpg
    63.1 KB · Visningar: 3,723
Litet område

Bodde i Idre under en 10års period och tycker mig ha bra koll på området.
Det enda vatten som kan garanteras mellan Nipfjället och Städjan är frånflödet från Gammelsätertjärn.
Städjan - Nipfjället är ett litet område som passar bäst för dagsturer. Leden runt Nipfjället går man på en dag.
En topptur till Städjan gör man på en förmiddag.
Jag rekommenderar istället Fulufjället eller Grövelsjön.

Här finns en del att läsa:
http://www.gardsio-idre.se/Fjaellvandra.htm
Boken "Norra Dalarna vandringsturer och utflykter" kan jag rekommendera.
 
Städjan - Nipfjället är ett litet område som passar bäst för dagsturer. Leden runt Nipfjället går man på en dag.
En topptur till Städjan gör man på en förmiddag.

Hej och tack för tipsen!

Tänker dock vandra med mina barn. Lilltjejen är knappt 100cm lång, benen knappt hälften. Med så korta ben kommer man inte alltid så långt. Oavsett hur länge man går. Sen finns ju alla distraktioner... En skogspromenad som nog blev ca 250m tog drygt en timme eftersom det fanns så mycket som "behövde göras"; alla träd behövde få en kram (de hade pratat om att krama ett träd om man gick vilse på dagis), stenar behövde hoppas från, pinnar behövde samlas upp och tas med hem eftersom de var så ensamma (löste det halvelegant genom att tillslut förklara att nu var de tillräckligt många för att kunna vara ensamma tillsammans), vatten behövde hoppas i för att vattna växterna omkring osv osv.

Ser framför mig hur vi fastnar vid första jokken för att bygga en damm...

Sträckan är inte målet. Kanske inte ens topparna. Bara att få sova i tält och äta från stormkök kan vara ett äventyr för (med...) barn.

Ska tänka på det där med vattnet. Tack!
 
Grövelsjön kan vara ett bra alternativ. Tex 7-8 km upp till Fosksjön där ni kan tälta. En liten dagstur upp på Storvätteshågna. Kanske en dag att fiska lite eller leta renhorn. En dag tillbaka ev via Jakobshöjden.
Borde gå bra att tälta på vägen om det blir för långt för den yngsta på en dag. Vatten är inga problem här.
 
Jag vill också rekommendera Grövelsjön. När dottern var fem år tog vi båten från Grövelsjöns södra strand till Sylen i norra ändan, på norska sidan. Därifrån gick vi söderut på norska sidan tillbaka. Normalt brukar detta ses som en endagsutflykt, men det passade utmärkt som en tvådagarstur med en femåring på sin första vandring.

Den första kilometern kan känns lite jobbig eftersom det bär uppför bland växtligheten, men sen är det väldigt lättvandrat.
 
Får man tälta runt Städjan och Nipfjället? Någonstans i huvudet säger det mig att jag sett förbudsskyltar....men jag kan ha fel..det kanske bara har varit på speciella ställen.

// Johan
 
Bumpar min egen tråd eftersom idén väckts på nytt. (Det blev Storulvån två år i rad.) Barnen har blivit äldre men har nu uttryckt att de vill "bara vara" på fjället och kaaaanske ta sig upp på någon topp. De vill mera strosa än vandra, mera mysa i tält än upptäcka allt. Tror de är ganska så trötta efter skolterminen. Så då funderade jag på det här området igen, förmodligen nästa vecka. Planerar två nätter i tält, kanske gå någon kilometer när vi kommit upp. Eftersom de gillar vatten tänkte jag att vi kunde tälta vid någon sjö eller jokk. På kartan finns det tre små sjöar. Har kollat på bilder och de verkar "oftast" finnas, dvs inte torkat ut. Ni som varit där, skulle ni rekommendera någon av dem? (Har ett Kaitum 3GT och de tar ju lite plats, att det är stenigt förstår jag...) Kanske någon som till och med har bild från i år ang om de finns kvar? Skulle gärna ta mig mot Städjan... Och tror ni man kan dricka vattnet om det finns något?

Är alltså inte ute efter prestation utan mer avkoppling, spel och choklad i tältet - fast med fin utsikt och möjlighet till liten topptur om andan ändå skulle falla på ;)

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_0987.jpg
    IMG_0987.jpg
    127.9 KB · Visningar: 3,958
Senast ändrad:
Här är en bild på tjärnen med grön ring på din karta:

https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=84127

Tagen 20170701

Och tjärnen med röd ring har jag för mig ligger lite skymd intill berget, vet inte hur mycket det skyddar om det blåser, och tjärnen jag länka till får nog mer besökare än den. Fast tältet blir synligt från vägen om ni tältar vid den med röd ring. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders V Hösthelg städjan/nipfjället Fjällvandring 6
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Mike C Vatten i fjällen? Fjällvandring 15
unna Vatten i kängorna Fjällvandring 17
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
pjurka Rena vatten? Fjällvandring 14
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
vatten mängd Fjällvandring 1
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...