Dämparval

Har börjat leta efter nästa MTB. Kör idag en gammal, helstel Univega. Den passar mig som handsken, men går snart inte att hitta delar till längre. Nu blir det framdämpat, men - dämpare bygger fronthöjd och jag vill ha cykeln låg fram. Vilka dämpare finns därute som låser i det läge de har när du vrider låsreglaget? Vill ha en dämpare som stannar där den är men de flesta verkar låsa i högsta läget? Kan givetvis ställa frågan på Happy, men svaren blir ofta så tekniska att jag knappast fattar. Tänkte hålla mig under 15000 för hela cykeln, men köper gärna begagnat eller billigare om det bara blir rätt.
 
Jag föreslår ju att du ändå frågar på happy, med tanke på att du ställer en rätt teknisk fråga är nog svaren där relevanta.

Men... om jag ska göra ett försök.
Jag tror inte det finns nån dämpare som låser i komprimerat läge. Det finns dock en del med justerbar slaglängd.
Varför inte fortsätta med stel gaffel om du nu gillar det?

Om jag fattar dig rätt är det bara höjden fram som stör dig? I förhållande till vad? Vevparti/sadel eller marken? Varför?
Det blir lite lättare att resonera kring det hela med mer input. Om det inte är det du är ute efter så har du svaret en bit upp. "Det du frågar efter finns nog inte"
 
Viktfördelning

Ja, det är höjden fram som stör mig. Dels känner jag mig rätt hemma med landsvägscykelns låga position, dels är jag ingen duktig klättrare. Svårare att få till ordentliga accelerationer när jag får en mer upprätt ställning. Med hög front får jag för mycket tyngd över sadeln uppför, jag blir en ännu uslare klättrare helt enkelt. Tyvärr har jag redan hyfsad teknik, det är min kroppsform som är o-optimal...
 
Mindre cykel med längre styrstam borde ge effekten du söker tror jag.

Har du provat några cyklar? Jag upplever även moderna XC-cyklar som väldigt låga i fronten. I och för sig har jag över åren stegvis vant mig vid cyklar som är högre i fronten och stör mig inte längre på det, även om jag från början upplevde lite samma som du. Numera funkar klättringen ändå, det är en vanesak och man får kanske ställa om tekniken lite, men det borde vara lätt att justera om du redan har bra teknik.

Jag tror du har två alternativ om du absolut vill göra förändringen med gaffeln: Hitta nån gaffel med justerbart slag men de brukar inte vara låsbara.
Eller köpa en gaffel med kortare a-c-mått än cykeln är ritad för.

Tänk bara på att du ändrar hela cykelns geometri med en sån förändring.
 
Väntar

Hej. Tror jag kör på den jag har så länge den går att serva. Får stå ut med ett och annat höjt ögonbryn, de t viktigaste är ju vem som får höja ögonbrynen efter passet...Tack för hjälpen!
 
Justerbar höjd

Hej!

Vi har ett par olika framgafflar som går att ställa slaglängd på. Den som min fru har är en FOX 32 Talas justerbar mellan 100-140mm och det ger en ganska stor geometriskillnad, 100mm är xc-std och 140-läget fungerar bra när man ska ner för nån fjällstig. Junior har en Rockshox Pike som fungerar på likartart sätt. Båda är bra gafflar men jag upplever inte att de ändrar höjd speciellt ofta utan de har hittat en nivå som passar för den typ av cykling de håller på med!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...