Orostider, undantagstillstånd m.m.

Vill inte skrämma upp ngn, men beredskap är inte fel..

Här På Utsidan borde ALLA ha en viss beredskap på angrepp utifrån.

Tändstickor, ljus, stormkök, bränsle, vatten, mat,.....och vad maten kan bestå av finns på nätet.

Se till att ni kan kommunicera utan MOBILEN !!!, givetvis kommer den att inte funka vid ett angrepp !!

Och det Ryss**land, Pu*in har inget att förlora, kan ngn förklara bort det ?


Vill skriva mer men då blir man nog avstängd...

Även om inget händer så vill jag nog ha ett upprop för en Stärkt Beredskap hos oss Utsidanmedlemmar, det är onekligen en tid av oro...ha konserver, kryddor, salt, socker etc , hemma

Skulle vara bra om ngn kunde berätta vad man ska göra hemma för att vara beredd om det händer ngt...

Utsidans medlemmar klarar skog o mark, de är många o villiga att göra något vid en kris tror jag !!!
Litar ni på tv:s1-2-3-4-5-6- etc rapportering???, eller var hittar ni eran "nubild" av läget...bensinmackarna är fjärrstyrda, så åka o tanka o dra funkar inte kanske alltid...Försvaret har prio.......så fyll alla dunkar ni har nu så det räcker dit ni vill....


Om ni tycker att jag svamlar krigsangreppspåhittt el. likn.
så förstår jag att ni inte vet.attscenariot är rimligt
 
Vill man förkovra sig i ämnet har MSB en hel del information på sina webplatser, t ex här:
http://www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/
Lite av en "Prepping för nybörjare" (hittar inget bra enkelt ord för prepping på svenska, men krisförberedelser kanske skulle funka).
Många friluftsgrejor fungerar ju även då vanliga samhällsfunktioner falerar. Jag skulle inte prioritera bensin som nämns - snarare dricksvatten.

/Patrik
 
Det finns en del självhushållare som tror att de är säkra just därför. Hur de ska försvara sig mot att deras familj blir våldtagen och de själva får könet avskuret för att det är kul att se dom ligga där och kvida har de dock inte funderat på. Sen rånas gården på det som går och resten får ruttna. Det är i kristider den riktiga människan kommer fram.
 
Vad gäller kristidsförberedelser - följ MSBs rekommendationer.
Se till att du kan klara två veckor själv utan att samhället ska behöva ta ansvar för just dig. Ligg inte samhället till last i en krissituation! Gör alla friska svenskar så, så kommer problemen att vara klart hanterbara. Överdriv inte preppandet - det är lika osmart som andra insnöade foliehattsteorier...

Det är bara en endaste grej jag är överens med den där stollen Trump om:
Hade européer haft rätt att bära vapen som jänkarna - så hade mycket färre oskyldiga dött vid angreppen i Paris...

Mitt personliga strå till stacken är en försvarlig hög med fotogenkök (jag har råkat samla på mig några nävar fulla med Optimuskök), samt några rejäla dunkar med fotogen och naturligtvis förvärmningssprit. Osv...
 
Bra poänger i de två sista inläggen!

Lite prepp är ganska sunt. Det kan köpa tid i svåra lägen. Livsmedellagren i samhället räcker inte så länge. Men att överleva isolerat kräver mycket om det skulle gå..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...