Lantmäterikartor börjar släppas

Det går att ladda hem shapefiler från osm. Kommer inte ihåg adressen just nu.

Jag har bara kollat snabbt, men fick ingen ordning på kategorierna för vägar och stigar.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Det innebär ju då att "communityskapade" kartor antagligen kommer ha betydligt mer korrekta stigar, i alla fall i områden som besöks frekvent.

Fördelen blir ju nu då att eftersom LM släppt sina topografiska data så så får man en hel del "gratis" till de kartorna.

Nu vet jag inte hur t.ex. OSM har sin data, går det att ta stigarna från OSM och lägga in tillsammans med topografiska data från LM?

Installera OSMDownloader-pluginen, därefter laddar du ner ett område och lägger till lines-lagret. I detta lager kan man klassificera på "highways", jag tror att stigar finns där som en kategori...
 

Bilagor

  • osm.jpg
    osm.jpg
    39.3 KB · Visningar: 984
Här är ett experiment jag gjorde: http://www.lysator.liu.se/~ture/osmlmvmerge-20160113.pdf

Höjddata på alla sidor kommer från EU-DEM.

Första sidan är ren OSM, andra sidan tar marktäckning från Lantmäteriets data och resten från OSM, sista sidan är bara Lantmäteriet (min renderare tar inte riktigt hand om alla LMV-data så bra, därför saknas t.ex. kraftledningar och järnvägar, vägbommar vrids inte rätt i förhållande till "sina" vägar, namn saknas...).

(Ja, det blir lite plottrigt när man tar med busshållplatser...)
 
Textjustering...

I Lantmäteriets filer så finns ett fält för justering av bl.a. texter: TJUST

Det sätt som LM valt att ange värdet på fungerar säkert bra med ESRI's produkter, men med QGIS så kommer texterna att hamna på fel ställe.

Jag har skrivit en liten guide för hur man fixar detta i QGIS m.h.a. en funktion som transformerar värdet till det format QGIS förväntar sig.

OBS,... jag kan inte supporta detta och om det finns frågor så är det enklare att kolla youtube eller manualen...

Guiden finns på: https://github.com/chaoz/QGIS-LM-Terrain-Styles/tree/master/Textjustering

Jag har även uppdaterat några av mina lagermallar med detta så det kan eventuellt krävas att funktionen läggs in om de ska gå att använda.
 
Tjust

Jag vill ju använda linjelagret för text så jag kan få texter att följa tex en åsrygg, en å eller liknande problemet är att då får jag i inte text justeringen att funka på horisontella texter!

Jag kan justera texten horisontellt men ej höger/vänsterjustera den?

Är det någon som har en lösning?
 
Kartorna till en app

Har laddad ner qrik och har lyckas att ladda kartorna från lantmäteriet, men jag vill kunna omvandla kartorna till ett format som går att använda i en APP. Är det något som överhuvudtaget går att göra? Läste någonstans att det är i princip omöjlig att omvandla ett vektorformat till ex. GeoTIFF. Någon som vet?
 
Nu börjar det likna något

Min QGIS mappning (nederdel) mot fjällkartan raster (över)
 

Bilagor

  • Test.jpg
    Test.jpg
    108.9 KB · Visningar: 770
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.