Skyltar som informerar om jakt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag tar mig till skogen är det ofta för att få vara ifred i naturen.
Det tror jag gäller många som är i skogen; EU-migranter, jägare, frilufsare, svamplockare. Men tydligen långt ifrån alla..
 
det är knappast olagligt att störa jakt - om du inte gör det på uppenbart brottsligt vis, tex springer runt naken framför jägarna - då begår du ev. ofredande, osv... Men att störa jakt är i sig inget brott. Du får tälta framför jakttornen så dom itne kan användas. Gör det också är mitt tips. Brukar stå på fina platser med fin utsikt. Jättebra!

Trist inställning. Undrar hur kul det blir när jägarna gör likadant, dvs gör vad de kan för att förstöra din fritid så länge det är lagligt. Kissa på ditt Hilleberg från jakttornet blir man knappast fälld för heller.. blir bara skit för alla med sånt beteende.
 
det är knappast olagligt att störa jakt - om du inte gör det på uppenbart brottsligt vis, tex springer runt naken framför jägarna - då begår du ev. ofredande, osv... Men att störa jakt är i sig inget brott. Du får tälta framför jakttornen så dom itne kan användas. Gör det också är mitt tips. Brukar stå på fina platser med fin utsikt. Jättebra!

Och varför skulle du vilja störa jakt?
 
det är knappast olagligt att störa jakt - om du inte gör det på uppenbart brottsligt vis, tex springer runt naken framför jägarna - då begår du ev. ofredande, osv... Men att störa jakt är i sig inget brott. Du får tälta framför jakttornen så dom itne kan användas. Gör det också är mitt tips. Brukar stå på fina platser med fin utsikt. Jättebra!

Än en gång efterlyser jag lagtext så vi kan läsa vad som verkligen står - ännu bättre om någon dessutom kan länka till några rättsfall, ev prejudicerande dito, så vi får se hur domstolen ser på saken - inte bara som här i tåden där det tycks åt olika hålll, beroende på vem som skriver.

/Patrik, nyfiken på vad som verkligen gäller
 
Än en gång efterlyser jag lagtext så vi kan läsa vad som verkligen står - ännu bättre om någon dessutom kan länka till några rättsfall, ev prejudicerande dito, så vi får se hur domstolen ser på saken - inte bara som här i tåden där det tycks åt olika hålll, beroende på vem som skriver.

/Patrik, nyfiken på vad som verkligen gäller

Det finns egentligen inget skrivet, bortsett från att den finns inskriven i lagen... Man skulle kunna säga att den bygger på "sunt förnuft" och hänsyn. Mao saker som idag inte existerar på samma sätt som förr i tiden.
Vad gäller domstolar så måste väl fall prövas och drivas för att vi skall få svar, men alldeles oavsett så innebär ju just det att den redan är död. En domstol skall berätta vad sunt förnuft är?

Hänsyn. Det ordet är allemansrätten. En gammal hävd som kommer från medeltiden då man var tvungen att kunna göra upp eld och skaffa mat, på annans mark.

Men idag har det förvandlats till "jag har minsann rätt att".


Så problemet med jaktskylten är att någon ser den som ett problem, egentligen.
 
Fast problemet som TS tar upp är ju att skyltar sitter upp "i onödan". Det är ju inte att visa respekt och hänsyn (från markägaren alltså)

Lite som om man från kommunens sida skulle sätta ut "arbete pågår" och koner och krångla till det för trafikanterna fast inget egentligt arbete bedrivs. (-Men vadå? Vi ska ju köra med slaghacka här i vägrenen flera gånger i sommar!)
 
Det finns egentligen inget skrivet, bortsett från att den finns inskriven i lagen... Man skulle kunna säga att den bygger på "sunt förnuft" och hänsyn. Mao saker som idag inte existerar på samma sätt som förr i tiden.
Vad gäller domstolar så måste väl fall prövas och drivas för att vi skall få svar, men alldeles oavsett så innebär ju just det att den redan är död. En domstol skall berätta vad sunt förnuft är?

Hänsyn. Det ordet är allemansrätten. En gammal hävd som kommer från medeltiden då man var tvungen att kunna göra upp eld och skaffa mat, på annans mark.

Men idag har det förvandlats till "jag har minsann rätt att".


Så problemet med jaktskylten är att någon ser den som ett problem, egentligen.

Jag är helt med på att skyltar av "vargen kommer"-typ är av ondo - då tappar man respekten för skylten, oavsett om det gäller jatk eller vägarbete. Tycker mig se en bättring på vägarna där med annorlunda hastighetsbegr genom vägarbeten då det faktiskt arbetas jmf med icke-arbetstid.

Men lagen som säger att man inte avsiktligt får störa jakt är väl inte allemansrätten - det trodde jag var någon jaktlag, eller?

I naturvårdvekrets skrift som Patrik_L länkade till står följande på sid 63:
Jakt ingår inte i allemansrätten. Som jakt räknas också att ta fåglars bon och ägg. Bestämmelser om
jakt finns i jaktlagen och jaktförordningen (SFS1987:259 resp 905).

I samma skrift står om vitesförbud på sid 31.

Är det i jaktlagen/jaktförordningen det står att man inte avsiktligen får störa jakt?
Ni som har jägarexamen borde väl kunna svara på detta - antar att det ingår i utbildningen, eller?

/Patrik, utan jägarexamen
 
Nej vad jag sett står inget sånt i jaktlagen/förordningen. Det man får lära sig på jägarexamenskurserna är snarare vikten av att visa hänsyn till ickejägare m.m.
 
Är det i jaktlagen/jaktförordningen det står att man inte avsiktligen får störa jakt?
Ni som har jägarexamen borde väl kunna svara på detta - antar att det ingår i utbildningen, eller?
Nej, jag tvivlar på att det uttryckligen står nånstans att man inte avsiktligt får störa jakt, men eftersom markägaren/arrendehavaren har rätt att bedriva jakt (jaktlagen), så blir det olagligt att förhindra rättighetshavaren från att göra det.

Dessutom genomförs själva "hindrandet" många gånger genom i sig straffbara handlingar, till exempel ofredande och skadegörelse.

Varför i hela friden skulle det vara en del av jägarexamen för den delen? Det är väl ganska nyligen, och i ganska specifika fall (läs vargjakt) detta är ett problem alls?
 
27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.
 
Hänsyn

Pågår det inte jakt så ska skylten tas ned, att inte göra det visar dålig hänsyn till andra som vill nyttja skogen.

Men trenden är ju mer och mer att det är "mitt" intresse och "mina" åsikter som är rätt och därför får "jag" göra som "jag" vill oavsett vilken sida man står på och eftersom allemansrätten fungerar tack vare sunt förnuft är den hotad från alla håll.

Jag tror dock att dessa problem avtar i förhållandet till avståndet till vår huvudstad.

Här på landsbygden finns det gott om skog att gå omkring och det är i princip bara under älgjaktsveckan man får visa jägarna lite hänsyn och låta dem ha skogen för sig själva.

Närmare storstaden är ju jakten dyr och dagarna få... och har man betalt mycket så kanske hänsynen blir lidande.
Och självklart är det svårare att hitta lugna marker för dem som vill ge sig ut i naturen.

/ATW
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...