Paracord armband

Överlevnadsfixerade vill först ha ett litet fiffigt stando i skogen, med koja, fiske och jakt innan de kommer hem.....helt i onödan.
 
Ett armband sitter ju "fast" på kroppen vilket innebär att när du verkligen är i en nödsituation dvs kanske ramlat i en älv vid vadning och tappat ryggsäcken så har du i alla fall med dig ditt armband. Samt kniven som sitter fast i midjebältet, ditt första förband i höger benficka samt din "amulett"-påse med diverse småprylar såsom fiskelina, najtråd, eldstål, alvedon etc.

Skriver jag som har varken paracordarmband eller "amulett"-påse........
 
Fick ett mail om en tjomme som på en ÖL-kurs fallit i en flod och höll på att strypas av alla snörena med bra att ha grejorna runt halsen, när han fastnat i ett träd som låg i floden.
Han blev räddad av en ung tjej i en kanot med snurra, som bara råkade vara i närheten.
En del har bara tur.
 
Ett armband sitter ju "fast" på kroppen vilket innebär att när du verkligen är i en nödsituation dvs kanske ramlat i en älv vid vadning och tappat ryggsäcken så har du i alla fall med dig ditt armband. Samt kniven som sitter fast i midjebältet, ditt första förband i höger benficka samt din "amulett"-påse med diverse småprylar såsom fiskelina, najtråd, eldstål, alvedon etc.

Skriver jag som har varken paracordarmband eller "amulett"-påse........

Varför kan man inte ha en bit snöre, förlåt "högteknologisk survivalparacordemergencykit", i den lilla påsen med bra-att-ha-grejor? Resonemanget att det måste vara ett armband håller ju inte om man har andra överlevnadssaker som ligger löst i fickan. Nej, jag tror att det har något slags hemligt symbolvärde, när man är inne på sin lokala matbutik och handlar mjölk ska de likasinnade genast kunna känna igen varandra och i smyg borta vid de frysta grönsakerna kunna ge varandra en godkännande nick.
 
Visst är det en symbol precis som ringar, tatueringar på synliga ställen mm.
Klockarmbandskompassen la jag av med för att kufar började stirra på mig....
 
Varför kan man inte ha en bit snöre, förlåt "högteknologisk survivalparacordemergencykit", i den lilla påsen med bra-att-ha-grejor? Resonemanget att det måste vara ett armband håller ju inte om man har andra överlevnadssaker som ligger löst i fickan. Nej, jag tror att det har något slags hemligt symbolvärde, när man är inne på sin lokala matbutik och handlar mjölk ska de likasinnade genast kunna känna igen varandra och i smyg borta vid de frysta grönsakerna kunna ge varandra en godkännande nick.

I burken respektive ÖL-kängurun föreslås ju 10 m persiennlina, 10 m tunn mjuk mässingtråd och 10 m mjuk tunn ståltråd. Bra mycket mer än i något armband.
Men hårda killar klarar sig på lite förståss....
 
Varför inte bara ha med sig en bit lina istället?.

Jo, det är väl så de flesta gör. Armband är alldeles för tacky.

Paracord är allt till trots ett väldigt billigt klättersnöre om det köps via rätt kanaler. Och alltid hittar man nåt som man behöver knyta fast. Jag har en längd fastknyten i pressen (för ryggås uppsättning), samt ett par meter i varje fästpunkt längs sidorna (som staglina). Staglinorna kanske man skulle kunna ersätta med persiennlina, men då ska jag hitta det hos en handlare och eftersom jag redan har paracorden så blir det lite omständligt.
 
Armbanden kan lätt vara ivägen men att ha tex sådan här lina som skosnören eller ha ett bälte (om man hittar nån väv/fläta som känns bekväm) är nog ingen dålig ide. Tyvärr är det ju sällan man undertecknad använder blte i friluftsammanhang då jag är kinkig med kontakten mellan avbärarbälte och höft.
En annan "nödplats" där man nog kan förvara det är lindat runt knivslidan.
Men ingenting klår att helt enkelt ha med sig en liten bunt lina lindat runt sig själv.

Ett fint litet snöre iaf. Jag ska kolla mer efter en rejäl rulle när jag få pengar igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Paracord hur funkar det? Överlevnad 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...