Skyddsjakt på svanar och tranor

Eftersom jägarexamen, såvitt jag begripit det, är en grundförutsättning för att få jaga så är det också den teoretiska grundkompetens som man kan tänka sig att jägarna och deras organisationer argumenterar utifrån.

Det finns väl en liten, även i dina ögon, möjlighet att någon med jägarexamen även studerat inom det allmänna undervisningssytemet? Det kan ju faktiskt finnas biologer, jägmästare, kemister, genetiker eller liknande som har jakten som en hobby och därigenom kan kombinera sina kompetenser till en ganska stor bildning, som denne kan dela med sig av till en intresserad jägarkår.

Ditt resonemang innebär att man tex inte kan få forska i alternativa drivmedel om man har körkort, eftersom körkortsprovet är en grundförutsättning för allt som har med bilar att göra och därigenom är den teoretiska grundkompetensen hos alla bilförare för låg för såna avancerade projekt.

Det är tur att det inte finns lagkrav på cykelkörkort, det skulle innebära att den teoretiska grundkompetensen skulle bli väldigt låg i vissa fall.
 
Både när det gäller jakt och bilkörande är jag av den åsikten att kunskaperna behöver kontrolleras regelbundet.

Nytt teoriprov och ny uppkörning varje gång körkortet skall förnyas tycker inte jag är för mycket begärt. Kostnaden blir försumbar om den sprids ut över körkortstiden. Man kanske skulle införa en årsavgift för körkort? 100 spänn om året.

När det gäller jakt vet jag inte hur det funkar, men skjutprov gör man väl varje år? Varför är det bara hur man skjuter som är det viktiga, vore det inte viktigare att titta på vad man (helst) skjuter?

Rensa ut rötäggen borde väl ligga i jägarorganisationernas eget intresse? Eller är det bra att ha dem kvar så man kan skylla på dem hela tiden?
 
Hur ska du lista ut vilka jägare av 270000 som är olämpliga? Det är ju en ogörlig uppgift men låter riktigt slagkraftigt när du skriver det, en riktig papperstiger. För övrigt var det licensjakt och inte slakt (fast jag förstår att det är skrivet i upprörande syfte). Det var 12000 jägare som anmält sig men inte fullt så många i skogen vad jag vet. Pga bra förhållanden med spårsnö så var kvoten fylld på 4 dagar. Hade det känts bättre om de 27 fällts över en månad eller ett halvår istället? "Utrota" och "vargslakt" får mig att tro att du tillhör allmänna-antijakt-talibanerna och då är det svårt att diskutera. Jag undrar också vilka vilt menar du kommer att försvinna och vad är tidsperspektivet?

Nix, inte alls motstândare till jakt.
Men absolut mot hysterin och gnället frân jägare angâende rovdjurens rätt till samexistens.

Om jägarkâren fick bestämma sâ försvann vargstammen helt inom nâgra âr.Lodjuren och järven strax efter och förmodligen en kraftig reducering av björnbestândet. Eller kommer man att behâlla 2 av varje för att framstâ som ansvarstagande?
Och tidsperspektivet pâ senaste vargjakten kvittar, den skulle aldrig ha skett överhuvudtaget.
 
Man kanske borde även läsa vad Jägarnas Riksförbund skriver själva i sin tidning om skyddsjakten av sångsvan och tranor

JRF vill införa skyddsjakt på svan och trana

Därefter tycker jag att man även läser deras inställning om vargjakt, förflyttning av nya vargar, inavel hos vargen osv.

Jakt & Jägare

Jakt och Jägare är en tidning som ges ut av Jägarnas Riksförbund. En stor del av debatterna är skrivna av Solveig Larsson som är förbundsordförande i Jägarnas Riksförbund

/Stellan
 
Jag delar inte Jägarnas riksförbunds inställning i vargfrågan. Det går inte att föra en så kompromisslös inställning. Man måste ta ett hänsyn i ett större perspektiv.
Men det blir gärna så när man går in för en tanke till 100 %.
Och motsatsen ser vi exempel på här i tråden.

Tidningarna mottar tacksamt deras budskap för det skapar rubriker, och om det sänker jägarkåren struntar dom blankt i ........det är pengar till tidningarna som gäller.
 
Vad tycker ...

Man kanske borde även läsa vad Jägarnas Riksförbund skriver själva i sin tidning om skyddsjakten av sångsvan och tranor

JRF vill införa skyddsjakt på svan och trana

Därefter tycker jag att man även läser deras inställning om vargjakt, förflyttning av nya vargar, inavel hos vargen osv.

Jakt & Jägare

Jakt och Jägare är en tidning som ges ut av Jägarnas Riksförbund. En stor del av debatterna är skrivna av Solveig Larsson som är förbundsordförande i Jägarnas Riksförbund

/Stellan

Vad tycker SORF?
 

Jag har inte lyckats komma fram till vad SORF tycker i frågan angående skyddsjakt på tranor och sångsvanar. Det finns en del SORF att välja på så jag vet inte vem jag ska kontakta. Vilken intressegrupp tänker du på?

Salaortens Ryttar Förening
Student Organization Resource Fee
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund
Söderhamns Ortens Ryttar Förening

Det finns en del SORF till men har inte lyckats hitta någon som skriver om skyddsjakt.

Kollade även på SOF - Sveriges Ornitologiska Förening och de skriver detta:

Jägarnas riksförbund är otidsenliga och skjutglada
 
SOF som jag felaktigt kallade SORF

Jag har inte lyckats komma fram till vad SORF tycker i frågan angående skyddsjakt på tranor och sångsvanar. Det finns en del SORF att välja på så jag vet inte vem jag ska kontakta. Vilken intressegrupp tänker du på?

Salaortens Ryttar Förening
Student Organization Resource Fee
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund
Söderhamns Ortens Ryttar Förening

Det finns en del SORF till men har inte lyckats hitta någon som skriver om skyddsjakt.

Kollade även på SOF - Sveriges Ornitologiska Förening och de skriver detta:

Jägarnas riksförbund är otidsenliga och skjutglada

SOF åsikt verkar avsevärt mer balanserad och verklighetsförankrad än jägarnas riksförbunds hållning.

"Jägarnas riksförbund är otidsenliga och skjutglada

– Det förslag om skyddsjakt på trana och sångsvan som en av jägarorganisationerna har lagt är inte förenligt med den upplysta tid vi lever i. Snarare handlar det om ett tänkande som lever kvar sedan ett dunkelt 1800-tal. Då skulle människan ordna naturen med bössans hjälp. Det säger Anders Wirdheim från Sveriges Ornitologiska Förening.

Bakgrunden är ett förslag från Jägarnas Riksförbund, den mindre av landets två jägarorganisationer. Organisationen vill införa omfattande skyddsjakt på trana i hela landet och på sångsvan i Norrlandslänen. I båda fallen skall jakten vara tillåten från 1 juli till 30 april, dvs. under tio av årets tolv månader.

– Redan detta tidsintervall visar att Jägarnas Riksförbund inte vet vad de talar om. I början av juli har såväl tranor som sångsvanar små ungar. Att då jaga fåglarna är oetiskt och strider mot grundprincipen i EU:s fågeldirektiv som säger att fåglarna skall vara fredade under sin häckningstid.

– Tittar vi sedan närmare på förslaget, så saknas det helt dokumentation av de påstådda skadorna, vilket förbundet också medger. Dessutom visar det exempel man tar upp, nämligen att sångsvanen negativt skulle påverka den hotade dykanden svärta, att man har oerhört lite på fötterna. Dessa båda arter lever i olika miljöer och påverkar inte varandra, säger Anders Wirdheim och fortsätter:

– Att jaga sångsvanar på häckningsplats skulle i stället riskera allvarliga störningar för många andra våtmarksarter som häckar i samma miljö som sångsvanen. Sedan måste vi naturligtvis acceptera att naturen är dynamisk. Sångsvanen har ökat markant i vårt land efter att ha varit utrotningshotad på grund av jakt för bara hundra år sedan. Det är glädjande att den kommit tillbaka på bred front och absolut inget skäl för att människan skall gå ut och försöka ställa naturen till rätta.

Kartläggningar som Sveriges Ornitologiska Förening har gjort visar att det finns ytterst få, om ens något, exempel på att skyddsjakt verkligen löser problem. Det handlar snarare om att myndigheter vill ge drabbade en chans att avreagera sig eller att jägare vill få nya möjligheter till jakt. Om fåglar verkligen gör skada finns oftast andra och bättre metoder att ta till.

– Detta vet säkert Jägarnas Riksförbund, men det är inte där skon klämmer. Det handlar nog snarare om att man vill ha flera jakttillfällen för sina medlemmar, säger Anders Wirdheim.




Källa: Anders Lundquist"
 
På 1800-talet fanns det inget tänkande om att forma naturen med bössan, där har dom helt fel.
Det var bara inviduellt tänkade som gällde, dvs mat på bordet.
-Vissa arter var på väg mot utrotning och då bildades Svenska Jägarförbundet för att få ordning på elendet.
Dom har lyckats bra och med lämpliga inskränkningar i jakten så har arterna återhämtat sig över all förväntan.
-Forma naturen med bössan är ett i högsta grad ett modernt påfund

-Sen är väl SOFs grundindinställning nej till all jakt överhuvudtaget.
Jämför med skarv-problemet.
 
-Sen är väl SOFs grundindinställning nej till all jakt överhuvudtaget.

"Kartläggningar som Sveriges Ornitologiska Förening har gjort visar att det finns ytterst få, om ens något, exempel på att skyddsjakt verkligen löser problem. Det handlar snarare om att myndigheter vill ge drabbade en chans att avreagera sig eller att jägare vill få nya möjligheter till jakt. Om fåglar verkligen gör skada finns oftast andra och bättre metoder att ta till."

Stod det.
 
"Kartläggningar som Sveriges Ornitologiska Förening har gjort visar att det finns ytterst få, om ens något, exempel på att skyddsjakt verkligen löser problem. Det handlar snarare om att myndigheter vill ge drabbade en chans att avreagera sig eller att jägare vill få nya möjligheter till jakt. Om fåglar verkligen gör skada finns oftast andra och bättre metoder att ta till."

Stod det.

Jag har jagat kaja och kråka och det var en mycket rolig jakt.
Kajorna finns ju i enorma mängder och det är orealistiskt att inte ens bekosta en patron per st.
Ska antalet minska måste man ändra förutsättningarna för den att leva -helt klart.
Men kajor och kråkor är mycket intelligenta djur och dom lär sig snabbt var faran finns nånstans.
Deras IQ lär vara i nivå med chimpanser stod det på ett ställe.
Så lokalt kan man påverka på platserna, åtminståne tills nästa kull kommer.

När det gäller svanar och tranor så blir det lite annat. Där tror jag man kan påverka beståndet.
Dom är ju betydligt mindre till antalet
Och framför allt styra bort dom i från känsliga ställen
 
Jag tycker rent generellt att man kan tillåta jakt på viltarter som tål beskattning....och svanen börjar förmodligen vara där i antal....

Många förbud mot att jaga en art saknar biologisk/ekologisk grund....

För några år sedan förbjöds jakten på ekorre och hermelin...de är numera fredade....om jag för att jag tycker det är trevligt vill skjuta en ekorre för att hålla igång traditionerna med att flå och äta ekorre(ekorrsoppa, ekorrblöta) som man gjorde i min del av landet för inte allt för länge sedan då är jag en lagbrytare.

Min grund är finns det tillräckligt av en art ska den få jagas....börjar den dessutom utgöra problem...strunta i skyddsjakten gör en allmän jakt på den tex svanen och tranan och gör en uppföljning efter ett års jakt......
OK vi behöver för den skull inte släppa jakten på alla sädesärlor fri etc...

Fördel med svan är att det är ganska lätt att se vilka fåglar som är unga vilka förmodligen är de som är godast....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...