Gissa position Stockholms län

Helgens fina väder har medgett utflykter i spridda delar av länet.

Vad heter sjön där den flitiga familjen Bäver bor?

(Ryggsäcken rymmer ca 35L för att ge en hint om trädets storlek....)
 

Bilagor

  • skoggshuggare.jpg
    skoggshuggare.jpg
    287.8 KB · Visningar: 166
Det finns förvisso bäver i Bylsjön också, men det är fel kommun, även om du är ungefär rätt på breddgraden. Sörmlandsleden passerar inte heller denna sjö.
 
Ni är båda för långt västerut.

Följer man vattendragen från sjön nedströms så mynnar de ut i Östersjön efter ca 6km.

På denna bild som är fotad rakt söderut skymtas sjön.
 

Bilagor

  • skogshuggare1.jpg
    skogshuggare1.jpg
    201.4 KB · Visningar: 126
Stensjön skulle kunna vara möjlig. Men det har varit en sportfiskesjö tidigare innan nationalparken bildades. Vill minnas att min farfar och farmor fiskade en del där.

Tyresö kommun.

Thure
 
Mätte ungefärligt hur långt Åvaån slingrar innan den rinner ut i Åvaviken till ca 6 km från norra stranden av Stensjön intill ån.

Högre upp har vi Mörtsjön och bara nån km till utefter ån till norra stranden. Jag såg att bävrarna varit flitiga när jag passerade på skidor här förra vårvintern. Gissar således på Mörtsjön.

Thure
 
Helt rätt Thure.

Ledtråden om sportfiskarna anspelade så klart på att just mört sällan är en önskad fångst.

Bäverns mastodontprojekt står vid Mörtsjöns norra del, precis vid stigen från Långsjön. Det är imponerande vad de små djuren kan göra med sina små tänder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...