Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp?

Hej!

Efter att ha vandrat i norska fjäll samt i södra Sverige har jag insett att jag vill göra detta oftare och jag vill tälta mer. Därför har jag tänkt att köpa mitt första tält!

Jag har scannat forum och recensioner men några funderingar kvarstår.

Mina preferenser:
Användning: vår-höst, södra/mellersta Sverige och Kungsleden (sommar)
Antal: oftast 2 pers, kanske 3 pers
Vikt: 2500 gram (på grund av dåliga knän)
Pris: 3000, kanske lite mer om det är ett bra tält och har ett bra andrahandsvärde.

Jag har tittat på:

Marmot Vapor 3pers, kupol
3 kg, vattenpelare golv 5000, ytterduk 3000, pris 3100

Marmot Tungsten UL 3 pers, kupol
2 kg, vattenpelare golv 3000, ytterduk 1500, pris 3500

Helsport Lofoten Superlight 2 Camp, tunnel
1,8 kg, vattenpelare golv 3000, ytterduk 2000, köpt på rea för 5000.

Jag gillar helsport för det är så lätt, har rymlig abside och ok vattenpelare. Kommer det hålla på fjällen? Får man plats 3 personer om man är i södra sverige, är ok med att det är lite trångt och tältar någon natt bara? Behövs footprint? Tältet är egentligen lite dyrt men kanske värt ändå... men väldigt tunt - och jag är rädd för att mina klumpiga pojkvän ska göra sönder det haha!

Marmot tungsten är lätt men räcker 1500 i vattenpelare i fjällen? Innertältet är helt i mesh - är det dumt avseende kondens och kyla? Får 3 stycken 65 l väskor plats i abside? Kan man laga mat i abside vid regn? Footprint - behövs det?

Marmot vapor verkar ju bra i pris och vattenpelare. Men det är tyngre och större i relation till de andra två.

Hur tänker ni? Har ni något supertält som jag har missat?
 
Jag har ett Marmot Vapor 3p som har hängt med på Kungsleden och andra turer i regn och rusk och fungerat bra för två pers. Vi prioriterade två utgångar med två mindre absider istället för en stor. Jag har för mig att vikten ligger på c.a 2,7 kg. Jag gillar flexibiliteten mellan att det går att växla mellan meshnät i ingångarna på båda sidorna och får bra ventilation vid varmt väder eller att det går att stänga till om det blir kallt och blåsigt.

Vapor 3p tror jag blir väldigt trångt för 3 personer även om det säker går, framförallt med en tredje väska i någon av absiderna, så kommer det bli svårt med matlagning i tältet. Tungsten ser ut att vara samma typ av tält med andra material val.
 
Jag har ett Marmot Vapor 3p som har hängt med på Kungsleden och andra turer i regn och rusk och fungerat bra för två pers. Vi prioriterade två utgångar med två mindre absider istället för en stor. Jag har för mig att vikten ligger på c.a 2,7 kg. Jag gillar flexibiliteten mellan att det går att växla mellan meshnät i ingångarna på båda sidorna och får bra ventilation vid varmt väder eller att det går att stänga till om det blir kallt och blåsigt.

Vapor 3p tror jag blir väldigt trångt för 3 personer även om det säker går, framförallt med en tredje väska i någon av absiderna, så kommer det bli svårt med matlagning i tältet. Tungsten ser ut att vara samma typ av tält med andra material val.

Hej!
Tack för ditt svar! Då verkar den tåla regn och rusk. Blir det alltför stormigt kan man ju akut sova i stuga förhoppningsvis... Bra i storlek för 2 personer på Kungsleden och 3 personer för helgturerna i närområdet tänker jag.
 
Hade ett Marmot Vapor 3p på Kungsleden förra sommaren och det klarade inte de blåsigaste nätterna speciellt bra. Fick springa ut och spänna flera extra stormlinor samt staga upp ena absiden med en vandringsstav för att det inte skulle kollapsa, det var lite läskigt bitvis.

Problemet tror jag var att absiden är ganska stor och därav tar väldigt mycket vind, samtidigt som den endast hålls på plats av en liten markpinne. Jag tycker även det är en ganska bristfällig konstruktion att innertältet är den bärande konstruktionen och yttertältet endast ligger utanpå och inte sitter ihop speciellt starkt med innertältet. Detta samtidigt som stormlinorna som ska säkra upp mot vinden sitter i yttertältet. Det gjorde att en av bågarna gled på insidan av yttertältet och tältet var på väg att kollaps. De små kardborreknäppningarna som ska hålla fast yttertältet vid bågarna är inte tillräckligt.

Nästa gång kommer jag att satsa på något annat tält som har en mer vindstabil konstruktion och förmodligen något där yttertältet utgör den bärande konstruktionen och innertältet "hänger" i yttertältet som hos Hilleberg, Fjällräven, Helsport etc.
 
Ser att jag glömt svara här. Det blev Helsport Lofoten Superlight 2 Camp, tunneltält. Har hållit bra hitills och på senaste turen såg jag att ett annat tält blåste sönder en natt men vårat höll som tur var...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
mafor71 Helsport eller Marmot Bo och sova 1
niklaz Vattentät packpåse till Marmot Atom och Alpkit PD400 Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.