Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3.89 i medelbetyg (38 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-03-01, 18:47
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Det är både och tydligen.
Masurbjörk (Betula pendula var. carelica) är en variant av växtarten vårtbjörk med en genetisk defekt som gör att trädet får vrilar på stammen med masur.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Masurbj%C3%B6rk

Men jag erkänner. Jag trodde det var virket från hela masurbjörken som kallades masur. Men tydligen är det bara masurbjörkens vril som används - och inte vilken vril som helst alltså..
Svara med citat
Gammal 2019-03-01, 23:07
chilehead chilehead är inte uppkopplad

Vril - nu när det nämns så känner jag igen det. På finska heter det pahka men google vill inte översätta det.
Kuksa eller Guksi kommer från samiska och i åtminstone i norra Finland säger man kuksa men även bland engelskspråkiga frilufsare säger man kuksa så därför använder jag det ordet
Kåsa för mig är en plastmugg eller möjligtvis av vanligt trävirke (har årsringar)
Kuksa är av vril (inga årsringar) = kvalitet
Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 03:54
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Blir rörigt att navigera i den här "bildtråden" när det blir en massa diskussioner istället för bilder. Starta upp en Vriltråd istället eller vad ni nu vill kalla den.
Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 14:08
clindh (Christer Lindh) clindh är inte uppkopplad
Administratör

Ber att få påminna om den här forumtrådens inriktning:
”Lägg upp ditt senaste inköp med bilder..”
Så inga diskussioner.
Svara med citat
Gammal 2019-03-09, 03:22
Brune Brune är inte uppkopplad

Begagnade Peak Performance GoreTex byxor

Ett par gula Peak Performance GoreTex byxor Storlek XXL vilket är rätt mycket för stort för mina 167 cm och 65 kg, så jag ringde en kille (nog > 190 cm) i bekantskapskretsen för att höra om han var spekulant då priset var 50 % på 45 kronor, vilket blev avrundat till 23 kronor (Stadsmissionens loppis).

Nog ”äkta” Peak Performance så vitt jag kunde bedöma. Det finns en GoreTex lapp invändigt, tillverkade i Portugal 1995 och en lapp med Peak Performance serienummer.

Borde nog passa till någon om inte annat den korta stund när man tvättar bilen eller båten. Annars får väl någon lämna tillbaka dom till någon ideell loppis. 23 kronor har nog alla i min bekantskapskrets råd att ”förlora”.

Per

Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 01:22

I st Sestrals Blanket.
https://www.utsidan.se/forum/s ... 58&page=4#43

Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 06:59
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Brune Visa inlägg
Ett par gula Peak Performance GoreTex byxor Storlek XXL vilket är rätt mycket för stort för mina 167 cm och 65 kg, så jag ringde en kille (nog > 190 cm) i bekantskapskretsen för att höra om han var spekulant då priset var 50 % på 45 kronor, vilket blev avrundat till 23 kronor (Stadsmissionens loppis).

Nog ”äkta” Peak Performance så vitt jag kunde bedöma. Det finns en GoreTex lapp invändigt, tillverkade i Portugal 1995 och en lapp med Peak Performance serienummer.

Borde nog passa till någon om inte annat den korta stund när man tvättar bilen eller båten. Annars får väl någon lämna tillbaka dom till någon ideell loppis. 23 kronor har nog alla i min bekantskapskrets råd att ”förlora”.

Per
Riktigt bra fynd, på loppisar kan man verkligen fynda😀👍
Svara med citat
Gammal 2019-03-17, 22:10
Hookahey Hookahey är inte uppkopplad

Inte det senaste inköpet, men det senaste alstret som kommer få följa med på nästa tur. Luffarfiskespö med förvaring av krokar, sänken etc i skaftet.

Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 01:18
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hookahey Visa inlägg
Inte det senaste inköpet, men det senaste alstret som kommer få följa med på nästa tur. Luffarfiskespö med förvaring av krokar, sänken etc i skaftet.
Den va häftig... 👍👍
Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 01:44

Ja. Du kan få göra ett till mig!
Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 15:23

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Den va häftig... 👍👍
Tack för det 🙂
Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 15:25

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Ja. Du kan få göra ett till mig!
Möjligen längre fram om jag känner att jag har ytterligare fem timmar att lägga på att snida och slipa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:18.

Logga in